redakce | Články / Rozhovory | 22.01.2019
„Vzhledem k povaze otázek jsem se rozhodl odpovědět za sebe, a ne formálně za instituci, u některých odpovědí jsem přizval kolegyně a kolegy, aby se vyjádřili a dali mi své tipy. Na odpovědích se podílela lektorka edukačních programů Alice Sovadinová, projektová manažerka Dita Eibenová a produkční Zuza Šrámková. To jen na úvod,“ říká Jakub Frank, který má na starost PR a komunikaci galerie Plato v centru Ostravy. A čím budeme pokračovat? Hlavně tím, že Plato coby galerie pro současné umění působí na ploše téměř 5000 m² v bývalém hobbymarketu Bauhaus a že jejím definitivním sídlem se za několik let stanou zrekonstruovaná památkově chráněná městská jatka z konce 19. století. Co chystají, jaký mají program, jaké přesahy?
Co plánujete na další dny a týdny?
V roce 2019 pokračujeme v našich pravidelných programech a chystáme drobné úpravy i v otevírací době. Do dubna bude probíhat cyklus Dočasné struktury, v rámci kterého vznikne mimo jiné ještě kino podle projektu Polky Zuzy Golińské a stage Američana Thana Husseina Clarka. Od května se potom budeme věnovat především připomínání stého výročí založení umělecké školy Bauhaus. K tomu odkážeme jak rozměrnou prostorovou strukturou Bauhaus Twins, která bude v Plato přítomná do konce roku, tak sérií besed, přednášek, tvůrčích dílen a akademií pro veřejnost.
Lednový program jsme odstartovali setkáním s hlavními aktéry ostravské výtvarné scény a workshopem pro rodiny, další pravidelné workshopy chystáme na následující víkendy, kromě toho přivítáme publicisty Miloše Hrocha s Pavlem Turkem, kteří v Plato představí svou knihu o českých fanzinech Křičím: „To jsem já.“. Konec ledna přinese debatu o palčivém tématu, které trápí ostravský veřejný prostor, nazvanou Jak(é) dělat sochy v Ostravě?, ta proběhne v Antikvariátu a klubu Fiducia. Předposledního ledna spolu s kurátorem Michalem Novotným představíme interaktivní uměleckou instalaci Jonáše Strouhala, který se do povědomí širší veřejnosti dostal především svou akcí s deprimovaným Alzákem. Do 5. 2. bude instalována jeho práce Bistro Affluenza, které nasytí duševně i tělesně.
Jaké výstavy nebo obecně kulturní akce vás v poslední době nadchnuly?
Kromě spousty výjimečných akcí, které jsme zažili u nás (Výstavní cyklus Dočasných struktur, kurátorovaný cyklus site-specific koncertů Daniela Brożka, přednášky Agnieszky Wiśniewské, Jiřího Přibáně nebo Liz Fekete, debata s Adamem Szymczykem, Akademie umění pro veřejnost nebo komunitní akce s obyvateli osady Bedřiška) to v poslední době byla intenzivní audiovizuální akce AdHD.lebenON, pořádaná na začátku ledna kolektivy Slashdashbackslash a 8848 ve Studiu Hrdinů, vynikající spolupráce zvukových projektů, kapel a hudebníků s vizuálními a intermediálními tvůrci. A ačkoliv si na tom trochu přihřeju polívčičku, rozhodně bych zařadil taky opavskou výstavu λ ~ viditelné, neviditelné, která proběhla v říjnu a zabývala se fenoménem světla a světelnými prostředími, proběhla na čtyřech místech v centru Opavy, oživila zapomenuté a nevyužívané prostory a přivezla výrazné osobnosti současného intermediálního umění.
Za kolegyně pak doporučuji stále probíhající výstavu Civilizace na rozcestí: strůjci vědecko-technické revoluce ve Futuře a Displayi, a to pro její zdařilou syntézu historického výzkumu se současným uměním a filozofií. Další výstava, kterou ještě stihnete, je Éntomos: Hulačová – Keresztes – Janoušek v Galerii hlavního města Prahy. Z letošních koncertů soudobé hudby pak vybíráme koncert Mortona Feldmana v provedení SOČRu, který dirigoval Petr Kotík v DOXu, protože Feldman se u nás jen tak nehraje a koncert byl prostě zásadním zážitkem. A abychom nezůstali jen v Praze, přidáváme taky provedení opery Luci mie traditrici italského skladatele Salvatora Sciarrina v polské produkci na ostravském festivalu NODO/Dny nové opery Ostrava. Sciarrina řadíme mezi nejdůležitější současné autory a jsme rádi, že jsme ho mohli přivítat právě v Ostravě.
Když se podíváte jinam, koho byste šli podpořit, koho je nutné vidět a slyšet nejen v Ostravě?
Za mě i kolegyně to jsou rozhodně lokální aktivity, kterých se v Ostravě a okolí děje velká spousta a které tvoří výraznou alternativu ke kultuře v centrech. Mezi ty patří např. aktivity klubu Fiducia, Bludného kamene, Staré sítě na novou hudbu, výstavy v Galerii města Třince, v Saigonu, festival Kukačka, festival Ostravské dny, koncerty a festivaly Chee Chaak Tips, taky festival Contempuls nebo Luhovaný Vincent, knihovna Romafuturismo, akce Studia Hrdinů, akce podporované Agosto Foundation a další. Ať už to jsou nezávislí pořadatelé nebo soukromě podporované projekty, věříme v jejich kvalitu a v jejich přínos kulturním scénám v centrech i na periferii.
Jaký máte vztah k sociálním sítím?
Institucionální vztah je veskrze praktický. Vzhledem k síle tohoto média je pro nás celkem nemyslitelné, abychom se proti sociálním médiím nějak vymezovali. Nejvíce řešíme Facebook, ten je pro naši propagaci alfou a omegou a věnujeme mu skutečně hodně času a pozornosti. Samozřejmě využíváme i stále sílící Instagram, který je obzvláště na poli výtvarného umění nepostradatelný, a věřím, že brzy se nám podaří najít prostor a čas také na Twitter, pro který stále hledáme vhodný obsah. Sociální sítě jsou pro kulturní pořadatele důležitou hlásnou troubou a komunikačním kanálem s veřejností. Lidé vám častěji napíší komentář nebo zprávu na fb účet než na email, je to pro ně rychlejší, bezprostřednější, aktuálnější… Krom toho právě forma sítě umožňuje vytvářet virtuální vazby s dalšími spřízněnými organizacemi a institucemi a vzájemně se podporovat, sdílet a propagovat. To je další nepostradatelná funkce, kterou sociální sítě nejen kulturním organizacím poskytují.
Kam nejraději chodíte na jídlo?
Vzhledem k tomu, že stále čekáme na spuštění plného provozu bistra Plato Café, kde by se v blízké budoucnosti měla podávat také obědová menu, vybíráme několik restaurací, bister, barů a podniků, do kterých s kolegy chodíme nejčastěji a nejraději. S dramaturgem a kurátorem Kubou Adamcem chodíme pravidelně do vege jídelny Burfi v centru. Klidná atmosféra, slušná variabilita ve vegetariánské kuchyni, zlatá obsluha, příznivá cena za obědy. Kolegyně pak vybraly belgickou kavárnu a bistro La Petite Conversation, bistro s vynikající asijskou kuchyní Moss, situované přímo na Stodolní, vegetariánský Black Kale, zdravou jídelnu Slunečnice nebo ruské bistro zaměřené na pelmeně a vareniky Pelmeški. Občas je ale stejně nejlepší uvařit si doma podle chuti.
Křičím: „To jsem já.“ (přednáška)
23. 1. 2019 18:00
Plato, Ostrava
fb událost
foto © Jakub Frank, Martin Polák
su 08.01.2021
Sochař a fotograf Richard Wentworth prohlásil, že cigaretová krabička, podpírající nohu od stolu může mít v sobě větší sílu než sochy Henryho Moorea... Rozhovor.
Michal Pařízek 08.01.2021
Její výstavu Evokativ vyhlásil britský deník The Guardian výstavou roku, většina snímků přitom vznikla před několika desítkami let. Talent a dílo Libuše Jarcovjákové v rozhovoru Michala Pařízka.
Maria Pyatkina 07.01.2021
Právě zážitky ze soudní síně, komunikace s orgány a návštěv milovaného v cele daly vzniknout projektu Aigel, který přinesl do ruského undergroundu nová ostrá témata.
Anna Mašátová 07.01.2021
Co přinesla letošní krize, co musí zvládat kapelník i jaký je stav bigbandové scény hodnotí v následujícícm rozhovoru kapelník Cotatcha Orchestra.
Lukáš Grygar 06.01.2021
"Tomáše jsem potkal v jeho pětadvaceti, teď si ke třicetinám nadělil druhou sólovou desku a navrch debut dvojice Něco něco, kterou tvoří s Alžbětou Trusinovou." Grygar zpovídá Tkáče.
Jakub Peřina 06.01.2021
"Představte si, že je vám čtyřicet sedm let a vydáváte svojí dvanáctou desku. Jaké jsou vůbec šance, že bude jedna z vašich nejlepších?" ptá se Jakub Peřina v rozhovoru s…
Golden Schwarz 18.12.2020
Iniciativa Dokořán se jmenuje sdružení, které už roky dělá Karvinou lepší. Jak se místu daří?
Libor Staněk 15.12.2020
Playlisty temných nálad několika posledních dekád, které se přívalem společenských krizí stávají čím dál úzkostnějšími? Nejen o knize dua Veselý Hroch.
Nela Bártová 14.12.2020
Měli bychom chodit do ulic více demonstrovat a nadávat. Snad brzy přijde událost, která vyvolá chybějící spontánnost, říkají Bare Escape, kteří letos chystají už druhou desku.
redakce 10.12.2020
Poslední výběr nejlepších textů za deset let Full Moonu připravil šéfredaktor Michal Pařízek.