Články / Reporty

Povolený sentiment na Balkáně (Božo Vrećo)

Povolený sentiment na Balkáně (Božo Vrećo)

Ana Fligić | Články / Reporty | 31.12.2019

Božo Vrećo je bosenský hudebník, spisovatel, výtvarný umělec, herec a především zpěvák žánru sevdah (z arabštiny: touha, vášeň, milostné vzplanutí). Sevdah je tradiční hudební žánr, jehož historie se čte od středověku, texty písní vypráví příběhy o nešťastné lásce, bolesti z odloučení od milované osoby a o hořkých vyznáních touhy. Skladby, u kterých nejčastěji nelze dohledat autora, se interpretují a capella či v sestavě složené z kytary, bicích, kontrabasu, klarinetu, houslí, akordeonu a trubky. Táhlé tóny, výrazné hlasové variace a důraz na emotivní sdělení jsou základními znaky žánru, kterému nelze upřít vliv muslimské kultury.

Vrećo na počátku své kariéry dal dohromady několik renomovaných hudebníků a věnoval se převzatým písním. Jako autor už spolupracoval s interprety napříč balkánskou alternativní scénou. Vrećův sevdah, který by si evropský posluchač asi nejlépe zařadil do škatulky „world music“, se touto fúzí obrátil také k jazzu, elektronice a soulu.

Vrećovu hudební všestrannost odráží i jeho excentrický zjev. Zahraniční média ho označují jako „cross-dressed“, což sám povrzuje tím, že se nehlásí k žádnému pohlaví, ale i výběrem image pro svá živá vystoupení. Typické dlouhé vlasy, dramatický make-up, plnovous, elegantní, nejčastěji vlastnoručně navržené šaty, vysoké podpatky. Slovy jen těžko popsatelná přízeň jeho publika značí pozitivní transformaci konzervativních a patriarchálních hodnot na Balkáně. Božo Vrećo je obrovským přínosem pro země bývalé Jugoslávie, kde ještě před pár lety končil pochod Gay Pride v srbském hlavním městě krvavými nepokoji.

Brutalistní budova Sava Centar toho večera pojala téměř čtyři tisíce oddaných posluchačů. Vrećo vstoupil před roztoužené publikum v róbě, s korunou z dubového listí a pšeničnými klasy v náručí. Během první skladby představil virtuózní sedmičlennou kapelu, která ho soustředěně doprovázela dvě a půl hodiny. Vrećo interpretoval své písně – ostatně jako obvykle – v originálních aranžích. Bylo úchvatné sledovat „na živo“ dynamiku komunikace mezi hudebníkem a jeho kapelou. Vrećo udával a měnil tempo hraní svými pohyby během tance, dával prostor hudebníkům pro improvizaci a zapojoval publikum do zpěvu. Kolektivní jamování, Vrećovy rozevláté šaty, orientálně akcentované dechy a hypnotizující zpěv uváděly publikum do transu.

Verš „Všichni co jste dnes přišli, jste přišli kvůli lásce“ vystihuje ústřední motiv Vrećovy tvorby. Vkusný sentiment, upřímnost citů, propojování kultur a napětí balkánského naturelu, to představuje Božo Vrećo. A důraz na lásku je zase důvod, proč dnešní cynický člověk potřebuje svého zpěváka sevdahu.

Info

Božo Vrećo (bih)
14. 12. 2019 Sava Centar, Bělehrad, Srbsko

foto © archiv Božo Vrećo

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Nenalezeny žádné záznamy.

Full Moon 10: Pokora je dar. Wovenhand (us) 1. 6. 2010 Bush Hall, Londýn, UK

Pavel Vulterýn 01.04.2020

Všechny tváře Grazu: Poznámky z Elevate 2020

Václav Adam, Jan Starý 11.03.2020

Rakouský festival nepatří k těm největším, ale sestavu nabídl prvotřídní a zejména skvěle využil možnosti města.

Zasnená ženská melanchólia (Agnes Obel)

Lucia Banáková 10.03.2020

Štyri dámy na pódiu a jemná dávka škandinávskej melanchólie nasvietená modro ružovými farbami.

„Energy crew, kde ste?!“ (Stormzy)

Jonáš Sudakov 05.03.2020

Lúč svetla neustále sledoval Stormzyho po pódiu, a keď zostal osamotený v tme, na chvíľu z neho šiel dojem, ktorý miestami rezonoval aj na albume Heavy Is The Head.

Vájb devadesátek je zpátky! (Pushteek Fest)

waghiss666 29.02.2020

Z koncertů se čím dál více vytrácí jakýsi aspekt vzrušujícího nebezpečí. Budu nadosmrti vzpomínat na všechny barvy, riffy, rytmy, tváře a pocity z tohohle večera.

Jen začátek nečeho velkého (Algiers)

waghiss666 24.02.2020

Půldruhé hodiny večírku u konce světa? Prý kdyby se o slovo nehlásila tradiční páteční diskotéka, hráli by ještě dýl. A mi by ani to nestačilo.

Vyprodaná Akropole? John Wolfhooker se hlásí o slovo.

Kateřina Ondráčková 24.02.2020

V dnešní době se žánrová vyhraněnost už moc nenosí, u John Wolfhooker se dlouhodobě osvědčila fúze screama, čistých vokálů, djentu a nově i elektro samplů.

Ho99o9 uspořádali obskurní hlukový dýchánek

Vojtěch Podjukl 24.02.2020

Frustrace je v hudbě silně znát a poskytuje zdroj energie, kterou jsou schopni na jevišti přetavit v dramatickou a absurdní podívanou.

Soundtrack do nového města (Black Marble & Panther Modern)

Sabina Coufalová 20.02.2020

Černá vládla všem. Snad nezavlaje i nad Kasárnami, hovory o budoucnosti karlínského prostoru se vynořovaly celý večer.

Efterklang v euforii. Archa též.

Veronika Mrázková 18.02.2020

Tak čistou a elektrizující radost není možné zažít často, byť se vám vystoupení líbí sebevíc... Stalo se v Divadle Archa.