Články / Offtopic / / Movie/dox

Povznášející kosmos Christophera Nolana

Povznášející kosmos Christophera Nolana

Ondřej Čížek | Články / Offtopic / / Movie/dox | 05.11.2014

Nolanovo tažení s cílem rebootovat Hollywood pokračuje intelektuální oslavou rodičovství a dobývání vesmíru, která silou imaginace a poselství zaručeně dojme 9 z 10 expertů NASA. Neboli film z jiné dimenze.

Těžko lze se stoprocentní jistotou prohlásit, zda jde o nejosobnější projekt čtyřiačtyřicetiletého britského filmaře Christophera Nolana, ale jak v excelentním portrétu pro NY Times - příznačně nazvaném The Exacting, Expansive Mind of Christopher Nolan - novinář a spisovatel Gideon Lewis-Kraus cituje jeho manželku a producentku Emmu Thomas: „V minulosti by nikdy nenatočil film z jiného důvodu, než že takový snímek chce vidět především on sám. Dnes chce dělat filmy, na které se může dívat se svými dětmi.“

Interstellar je vizuálně ohromující lavinou, jež vás svou titánskou mocí (především v náruči IMAXu) spolehlivě drtí celé tři hodiny v kuse. Zajímavé ovšem je, že přes veškerý technický perfekcionismus film působí jako Nolanovo velmi intimní poselství – poselství otce vlastním dětem. Prostor tak sice dostává sentiment a doslovné upomínky na rodinné hodnoty, ve výsledku ale Interstellar nenabízí žádnou hřejivost. Spíš fascinující i skličující kosmickou melancholii, trpkost a překvapivou temnotu opřenou o geniální hudební motiv připomínající drolící se hvězdný prach. Sám ostatně neustále (co také čekat po pouhém jednom zhlédnutí) přemýšlím nad tím, zda pro mě tenhle neoblockbuster přinesl spíš tragický, nebo pozitivní „whatever-end“.

Ať už vás Nolan nechává poeticky vznášet ve vesmírném nekonečnu a obdivovat krásu ve strohé jednoduchosti nadčasových technologií, nebo skoro až fyzicky pociťovat pohlcení černou dírou, vždy se ve správnou chvíli obrátí zpět k barvité, i když čím dál vrásčitější Zemi. Nelze se od ní definitivně odpoutat. Jako by upozorňoval, že je stále nesmírně důležité „vzhlížet ke hvězdám“, ale zároveň chtěl potvrdit McConaugheyho slova o tom, že „lepší místo pro život stejně nenajdeme“.

Pakliže pro někoho nafoukaná opulentnost plná naivních projevů, pro mě klenot na pomezí myšlenkově bohaté eseje a dobrodružného snímku klasického ražení, vybízejícího ke vzkříšení touhy objevovat dosud neznámé a neprobádané. Inspirativní záležitost s enormním přesahem, která znovu suverénně potvrzuje prostý fakt, že o Nolanovi se bude jednou mluvit jako o výsadním strůjci renesance zatuchlé „továrny na sny“.

Info

Interstellar / Interstellar
režie: Christopher Nolan (2014)
www.interstellar.withgoogle.com

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Bedosova partnerská poradňa (Tenkrát podruhé)

Bibiána Hajdanyová 25.01.2020

Kde by sa človek chcel ocitnúť, ak by mal možnosť znovu prežiť nejaký moment? Išlo by o konkrétne miesto alebo o to, kto by v danej spomienke figuroval?

Kedy sa „naša vec“ stala vecou verejnou? (Prvý zradca)

Bibiána Hajdanyová 28.12.2019

Životopisná krimi-dráma Il traditore je plná mocných mužov, veľkých zrád a túžby po pomste.

Jobové kapitalismu? (Pardon, nezastihli jsme vás)

Jakub Kurnas 14.12.2019

Režisér Ken Loach je vytrvalým kritikem stávajících sociálních poměrů na Britských ostrovech...

Parazit (pro každého)

Jakub Kurnas 03.11.2019

Snímek, který si z letošního Festivalu v Cannes odnesl Zlatou palmu, zaujme jak důrazem na sociální tematiku, tak drsným černým humorem.

Staříci na cestě

Veronika Havlová, Viktor Palák 21.10.2019

Nový český film, který měl být v hlavní soutěžní sekci Mezinárodního filmového festivalu v Karlových Varech, tedy podle části tamního publika. Vskutku?

Pod plechem trumpet (Brasslands)

Jakub Kurnas 09.10.2019

Filmový dokument Brasslands hledá na přehlídce dechové hudby Guča, co všechno může ležet pod povrchem bujarého festivalového veselí.

Když bolí každý přešlap (Tiché doteky)

Veronika Havlová, Viktor Palák 02.10.2019

Nejvýraznější český film v programu letošního Mezinárodního filmového festivalu v Karlových Varech? ptali se nahlas někteří diváci už na začátku července.

Vtedy u Tarantina (Once Upon a Time in Hollywood)

Bibiána Hajdanyová 25.08.2019

Námet znie veľmi komplexne a každý si predstaví rozmanitý príbeh, ktorý sa z postáv hraných hviezdami najvyššej hollywoodskej kvality môže vykľuť. No...

Poloboh, Lucifer alebo len obyčajný človek? (Diego Maradona)

Bibiána Hajdanyová 29.07.2019

Film neháji žiaden z Maradonových excesov a prešľapov, nesnaží sa v divákovi vyvolať pocity súdržnosti s jeho osudom, taktiež ho nezhadzuje.

Karlovarské dvojhránky (Takové krásné šaty)

Veronika Havlová, Viktor Palák 11.07.2019

Z kolonády do kina, ročník 2019 - část první: nový cinefilský dezert britského režiséra Petera Stricklanda.