Ondřej Čížek | Články / Offtopic / / Movie/dox | 05.11.2014
Nolanovo tažení s cílem rebootovat Hollywood pokračuje intelektuální oslavou rodičovství a dobývání vesmíru, která silou imaginace a poselství zaručeně dojme 9 z 10 expertů NASA. Neboli film z jiné dimenze.
Těžko lze se stoprocentní jistotou prohlásit, zda jde o nejosobnější projekt čtyřiačtyřicetiletého britského filmaře Christophera Nolana, ale jak v excelentním portrétu pro NY Times - příznačně nazvaném The Exacting, Expansive Mind of Christopher Nolan - novinář a spisovatel Gideon Lewis-Kraus cituje jeho manželku a producentku Emmu Thomas: „V minulosti by nikdy nenatočil film z jiného důvodu, než že takový snímek chce vidět především on sám. Dnes chce dělat filmy, na které se může dívat se svými dětmi.“
Interstellar je vizuálně ohromující lavinou, jež vás svou titánskou mocí (především v náruči IMAXu) spolehlivě drtí celé tři hodiny v kuse. Zajímavé ovšem je, že přes veškerý technický perfekcionismus film působí jako Nolanovo velmi intimní poselství – poselství otce vlastním dětem. Prostor tak sice dostává sentiment a doslovné upomínky na rodinné hodnoty, ve výsledku ale Interstellar nenabízí žádnou hřejivost. Spíš fascinující i skličující kosmickou melancholii, trpkost a překvapivou temnotu opřenou o geniální hudební motiv připomínající drolící se hvězdný prach. Sám ostatně neustále (co také čekat po pouhém jednom zhlédnutí) přemýšlím nad tím, zda pro mě tenhle neoblockbuster přinesl spíš tragický, nebo pozitivní „whatever-end“.
Ať už vás Nolan nechává poeticky vznášet ve vesmírném nekonečnu a obdivovat krásu ve strohé jednoduchosti nadčasových technologií, nebo skoro až fyzicky pociťovat pohlcení černou dírou, vždy se ve správnou chvíli obrátí zpět k barvité, i když čím dál vrásčitější Zemi. Nelze se od ní definitivně odpoutat. Jako by upozorňoval, že je stále nesmírně důležité „vzhlížet ke hvězdám“, ale zároveň chtěl potvrdit McConaugheyho slova o tom, že „lepší místo pro život stejně nenajdeme“.
Pakliže pro někoho nafoukaná opulentnost plná naivních projevů, pro mě klenot na pomezí myšlenkově bohaté eseje a dobrodružného snímku klasického ražení, vybízejícího ke vzkříšení touhy objevovat dosud neznámé a neprobádané. Inspirativní záležitost s enormním přesahem, která znovu suverénně potvrzuje prostý fakt, že o Nolanovi se bude jednou mluvit jako o výsadním strůjci renesance zatuchlé „továrny na sny“.
Interstellar / Interstellar
režie: Christopher Nolan (2014)
www.interstellar.withgoogle.com
Tomáš Jančík 22.08.2023
Tvůrčí svoboda, jakou od mateřské firmy snímek dostal, je až překvapivá, protože od prvního momentu se s ní hlas vypravěčky nemaže.
Tereza Bonaventurová 14.12.2022
Surrealistická jízda plná symbolů, repetetivních rýmů a popkulturních odkazů vás vezme na vesele imaginativní výpravu za těmi nejhoršími problémy současného světa.
Julie Pátá 01.12.2022
Můžeme si pokládat otázku, zda Sedlák natočil film, který má oslovovat generaci Z. Hledání odpovědi však nemá smysl. Banger.
Jakub Blaho 14.11.2022
Filmár a hudobník Jan Foukal nasadzuje ružovejšiu optiku a v novom filme dokumentuje silnejúce priateľstvo s Albertom Romanuttim, frontmanom Bert & Friends.
Jaroslav Kejzlar 01.10.2022
Italský režisér Dario Argento, který stojí třeba za kultovním hororem Suspiria (1977), se vrací z režisérského důchodu mysteriózním thrillerem Černé brýle.
Andrea Kubová 29.09.2022
Joaquin Phoenix navštěvuje různá města v Americe, kde se ptá dětí a mladých lidí, jak si představují svoji budoucnost a jak vnímají svět kolem sebe.
Štěpán Nezbeda 17.09.2022
Na pozvání platformy Synapse Knowledge přijede do pražské MeetFactory americký producent a režisér Stuart Swezey. Recenzujeme jeho dokument Desolation Center.
Ondřej Oharek 04.06.2022
Příběh otce a dcery byl uvedený v Locarnu a Torontu, u nás získal dva České lvy. Čím si zasloužil tolik ohlasů?
Štěpán Nezbeda 16.03.2022
Nejvhodnější by bylo film promítat na rozpadající se zeď domu v troskách jedné z opuštěných sudetských vesnic. Proč?
Štěpán Nezbeda 06.01.2022
Paolo Sorrentino, stejně jako mnoho velkých i menších filmařů před ním, se v novém snímku Boží ruka vrací k formativním rokům svého dospívání.