Jiří V. Matýsek | Články / Reporty | 06.11.2022
Heilung rostou. Svezli se na vlně popularity historizujících návratů v hudbě a za srdce chytli jak „novopohany“, tak moderní Vikingy i podstatnou část metalistů. Svého času obskurní projekt kořenící rituální zpěvy špetkou elektroniky, inspirující se v temné předhistorii a hrající na zasuté, takřka divošské struny v každém z nás, se dnes proměnil v hudebně divadelní show, která překračuje hranice koncertu.
Jistě, kostýmy a divadelní prvky používala tahle kapela vždycky, ostatně je to jeden z nosných prvků, který je vytáhl až tam, kde jsou. Heilung stoupají na vrchol popularity a jejich performance působí jako naplnění vize, které s touhle skupinou byly odjakživa, jen potřebovaly čas, aby se mohly naplnit.
Od vykuřování pódia bylinami přes úvodní obřad, kdy se na dvacet účinkujících drží v kruhu a společně odříkává, jen tak, bez mikrofonů, modlitbu k všehomíru až po závěrečnou ceremonii, všechno je do detailů promyšlené. Rituál, kde má každý pohyb, každý zvuk a každé slovo svůj smysl. Heilung nám předávají symbolický příběh, který nesou vpřed tu dunící transovní rytmy, tu ambientně se vlnící pasáže, příběh pradávného kmene, vyjádřený tancem a hudbou. Jde o malé rituály v rituálu, instantní cestu do minulosti pro zhýčkaného moderního člověka, z jehož života se vytratilo duchovno. A navzdory vizuální opulentnosti, mnoha účinkujícím, vizuálním hříčkám (buben měnící se ve slunce) a tancům s ohněm to není prázdný spektákl.
fotogalerii z koncertu najdete tady
Rituál potřebuje správné prostředí, aby se všechno propojilo a mělo kýžený efekt. Heilung to umí – svou magií si před pár let podmanili Brutal Assault i Divadlo Hybernia. Ve vyprodaném Foru Karlín ale jejich kouzlo pouze probleskovalo a dosáhnout až na konec velkého sálu, až do horních galerií bohužel nedokázalo. Nepomohl vynikající zvuk ani dokonalá světla a vůbec technická stránka celé věci. A svůj díl na nedokonalém zážitku mělo i publikum. Neustálý šum, výkřiky v tichých meditativních pasážích, nepochopení, ignorance. A hlavně neúcta vůči lidem na pódiu, kteří to, co dělají, berou smrtelně vážně.
Heilung jako by přerostli sami sebe a jejich kouzlo se začalo poněkud rozplývat. Možná stačilo podpořit intimitu celého koncertu - třeba změnou prostředí. Podpořit onu magii, propojit děni na pódiu s místem, kde ono jeviště stojí. Na operu taky nechodíme do obchoďáku.
Heilung (de)
4. 11. 2022 Forum Karlín, Praha
foto © Romana Kovácsová
Kyril Bouda 26.01.2023
Cesta k víře není jednoduchá, devítihodinový trip napříč tuzemskými drahami i silnicemi je dobrodružstvím svého druhu.
redakce 23.01.2023
První dojmy od zástupců redakce a dalších kolegů či přátel najdete níže, podrobnější report čekejte v březnovém čísle Full Moonu.
Minka Dočkalová 14.01.2023
Dvě originální brněnské galerie si na stejný čas připravily otevření výstav, přičemž obě měly jednoznačně co nabídnout.
Jiří Přivřel 13.12.2022
Vídeňská Albertina Modern vystavuje abstraktní expresionismus. Od Jacksona Pollocka k Marii Lassnig.
David Stoklas 12.12.2022
Vzhledem k úpěnlivosti, s jakou Porridge Radio podávali emotivně náročné písně, v nás museli něco zanechat – třeba otevřené rány.
Václav Valtr 10.12.2022
Když se vepředu utvořil kotel, utrousil: „Pamatujte si, když někdo spadne, tak mu pomozte vstát, když to neuděláte, jste pěkný hovada.“
Aneta Kohoutová, Šimon Macek 07.12.2022
Ty čtyři dny pod střechou Konviktu ve mně vyvolaly hluboký pocit mentální závratě. Stav, ve kterém se podpisu na smlouvě s ďáblem rovná náš tichý souhlas se stavem věcí současných.
Jiří Procházka 07.12.2022
Swans mají rozpracovaný nový materiál, který začátkem roku vyšel ve strohých demoverzích na fundraisingovém albu Is There Really a Mind? Co z něj Gira zahrál?
Jiří Přivřel 05.12.2022
Bouřlivě přijatý návrat ztraceného Syna.
Ema Klubisová 03.12.2022
Svet nečakanej hudby, ktorý reflektuje základné elementy duše. Sú svieži, vizionárski a hraví.