Články / Sloupky/Blogy

Preview: Unsound 2019

Preview: Unsound 2019

Kateřina Cumin | Články / Sloupky/Blogy | 01.10.2019

Turecká transgenderová umělkyně 8ulentina, britská producentka Aya, tuniská zpěvačka Deena Abdelwahed, djka Rosa Pistola z Kolumbie, arménsko-americká producentka Foozool, bolestně upřímná Lingua Ignota nebo bolestně tichá Félicia Atkinson, islandská experimentátorka Hildur Guðnadóttir, prezentující svůj soundtrack k seriálu Chernobyl, uznávaná berlínská rezidentka Holy Herndon, nadžánrová londýnská producentka Klein nebo nekompromisní technařka Paula Temple. A jeden z očekávaných vrcholů – Moor Mother s & London Contemporary Orchestra. To je jen pár ženských jmen z lajnapu krakovského festivalu Unsound, který startuje pár hodin poté, co skončí pražský Lunchmeat. Spojnic je mezi těmito přehlídkami více, zároveň to ovšem není důvod obávat se překrývajícího programu, to vůbec, až na pár jmen jsou lajnapy odlišné. Ústředním tématem letošní edice Unsoundu je Solidarita a níže najdete pár mužských jmen, které stojí za pozornost a které povětšinou přijedou s unikátním programem. Ano, záměrně pomíjíme profláknuté značky typu Sunn O))) nebo Matmos…

EMPTYSET
Britské noiseové duo Emptyset se vrací na Unsound na světové premiéře s pořadem Blossoms. O čem bude? To je otázka. Jisté je, že bude opět zkoumat hranice mezi lidským a umělým, tak jak to činila předchozí nahrávka Borders (2017). Paul Purgas a James Ginzburg avizují výsledky osmnáctiměsíčního zkoumání vzorců pro vznik jakéhosi syntetického motoru, který „spaluje“ jejich vlastní zvukový materiál s improvizovanými nahrávkami dřeva, kovu i kůže. Hranice mezi tvůrčím a generickým, augmentace, fragmentace, konvoluce živého i neživého, biotického i neorganického. Věda? Jisté je, že jejich dílo bude velmi fyzické, k čemuž nám dopomáhej bůh a jim jejich vizualista Clayton Welham.

JD TWITCH
Keith McIvor alias JD Twitch, polovina skotského dua Optimo a rezident klubové noci stejného názvu, která v Glasgow frčí už více než dvacet let. Před několika měsíci spustil JD Twitch label Against Fascism Trax, na kterém se už protočila jména jako Joe Goddard, MR TC nebo Auntie Flo. Název dešifrujete správně: podněcování dialogu, který bude antirasistický, antisexistický, nehomofobní, neageistický. Láska a solidarita jako základní hodnota, veškeré zisky z labelu jdou na kampaň za občanská práva Hope Not Hate. JDho vystoupení na Unsoundu má být první živou prezentací právě Against Fascism Trax. „Dokážeme vyjádřit své záměry neverbálně?“ pokládá si JD Twitch před svou cestou do Polska jasnou otázku. Bereme ji jako řečnickou.

MSYLMA
Dhil-un Taht Shajarat Al-Zaqum je název velmi pozoruhodného debutu saudskoarabského producenta Msylma. Inspirace v předislámské a koránské poezii, žalmy o stárnutí kombinované se současným R’n’B, klubovou i experimentální elektronikou, když vokály jsou stejně působivé jako elektronické plochy. Je to temné, zní to tragicky a tanec trhají myšlenky na kontext. Naživo se k Msylmovi připojí Egypťané Zuli a Karim El Ghazoly, i vizualista Omar El Sadek. Některé části světa věří, že matení jazyků je správně. A my taky.

ROBERT HENKE
A další světová premiéra, tentokrát v podání Roberta Henkeho, jehož poslední samostatné album se datuje až do roku 2009. Henke, jedna ze zásadních osobností elektronické hudby v tomto tisíciletí, vystupující též pod aliasem Monolake, představí výsledek tříleté práce nazvané CBM 8032 AV. Ano, číslo odkazuje k počítačům Commodore a Henke k novému projektu říká: „Tahle práce je o ambivalenci mezi současnou estetikou a omezenými technologickými možnostmi, jaké byly k dispozici před čtyřiceti lety. Vše, co uslyšíte, mohlo vzniknout zkraje osmdesátých let, ale bylo nutné kulturní pozadí roku 2019, abychom onu dobu mohli nahlédnout aktuální optikou.“

ROLY PORTER & MFO
Pro festivaly Unsound, Atonal a Mira je vytvořená nová audiovizuální performance Rolyho Portera & MFO nazvaná Kistvaen. V ní Porter ohledává naše pohanské kořeny i technologie a ze vzájemného kontrastu vzniká výsledné pnutí. Roční období a příroda vs. digitálně navržená prostředí a virtuální realita. Porter navazuje na předchozí desku Third Law a stírá hranice mezi terénní nahrávkou, lidovou hudbou a digitální produkcí. V Krakově s ním vystoupí polští zpěváci Katarzyna Smoluk-Moczydłowska, Agata Harz a Barbara Wilińska, kteří by měli být nositeli slovanských tradic.

SOTE
Ata Ebtekar aka Sote, hlavní postava íránské elektroakustické scény, vydával za posledních dvacet let u takových labelů, jako jsou Warp, Sub Rosa, Morphine nebo Opal Tapes. Na svém nejnovějším albu Parallel Persia pokračuje v hledání skrytých souvislosti mezi elektronickou, lidovou a klasickou hudbou, neustále přehodnocuje a dekonstruuje zažitá schémata a vzorce. Neváhá jít pro další přesahy, které mají konotace futuristické i socio-politické. „Parallel Persia deals with the illusion and creation of an artificial hyperreal culture manipulated and controlled by an imperious agency somewhere within all galaxies.“ Na Unsoundu doprovodí Soteho na tradičních perských nástrojích Arash Bolouri a Pouya Damadi. Žádnou selanku nečekáme.

ZIMPEL / SHACKLETON
Tohle spojení bychom určitě nepodceňovali. Polský multiinstrumentalista Wacław Zimpel a britský producent Sam Shackleton spojili své síly, aby představili zbrusu novou, dlouhou, pomalu se vyvíjející kompozici. Zimpel, to znamená klarinety od altu po bas, ale taky khaen, zatímco Shackleton je na ty hlubší, basovější polohy. Na ty, kterým se dává přívlastek mystické. Jestli to bude srážka, nebo syntéza, je otázka, ale kvůli tomu to chceme vidět. Tedy slyšet.

Info

Unsound Festival 2019
6. - 10. 10. 2019
Krakov, Polsko
fb událost

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Preview: ESNS 2022

redakce 17.01.2022

V rámci přesunutí kompletního programu do online prostředí sice některá jména zmizela, postrádáme hlavně Bob Vylan nebo Wu-Lu, ale i tak vybíráme ze tří stovek umělců.

Šejkr #70: Vyhlídky? Nadějné.

Michal Pařízek 14.01.2022

Ano, vyhlídky jsou nadějné, jak by ne. Krásný začátek roku, lepší alegorii pro časy, ve kterých žijeme, bychom asi nenašli... Kinterův Revolucionář a další... přísliby.

Desky roku 2021 podle Full Moonu: 1. místo

redakce 05.01.2022

Výroční anketa magazínu Full Moon odhalila počínaje s Novým rokem pátá až druhá místa a s premianty tu máme i celkové pořadí nejlepších loňských nahrávek.

Desky roku 2021 podle Full Moonu: 2. místo

redakce 04.01.2022

Tentokrát tu máme dvě ženy, každá s úplně jiným výrazovým rejstříkem, obě stejně přesvědčivé. Desky roku podle magazínu Full Moon.

Desky roku 2021 podle Full Moonu: 3. místo

redakce 03.01.2022

Výroční anketa magazínu Full Moonu pokračuje a po pátém a čtvrtém místě tu máme krásné třetí. Srážka světů nebo blízká setkání jiných druhů?

Desky roku 2021 podle Full Moonu: 4. místo

redakce 02.01.2022

Po včerejším pátém místě tu máme čtvrté ve výroční anketě magazínu Full Moon. Brno vs. Brighton!

Desky roku 2021 podle Full Moonu: 5. místo

redakce 01.01.2022

Pátá příčka Desky roku podle magazínu Full Moon přináší za rok 2021 pozoruhodné setkání, a takových nebude málo ani v dalších dílech tradiční ankety málo.

Šejkr #69: Open the gates!

Michal Pařízek 31.12.2021

A je to tady, poslední den roku. Bilancování nemám příliš v oblibě, ale nacházím na něm jednu zajímavou věc...

Šejkr #68: Přítulné bezpečí

Michal Pařízek 17.12.2021

Konec roku. Klasika. Jako by toho stresu nebylo celý rok dost, na závěr si to vždycky ještě vyšperkujeme...

Šejkr #67: „So be careful what you say for views...“

Michal Pařízek 03.12.2021

Nikdy jsem nehodnotil cizí motivace a odpovědnost, nebo dokonce jejich absenci. Jenže... i tenhle přístup vzal v poslední době za své.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace