Články / Recenze

Přírodní elektronika, intimita, záblesk! (Päfgens)

Přírodní elektronika, intimita, záblesk! (Päfgens)

Miroslav Ondřejíček | Články / Recenze | 02.06.2017

Slovenská kapela Päfgens bola založená vo Varšave v roku 2013 pôvodne ako obývačkový projekt a pod týmto statusom vydali aj svoj debut What Happened to Erich Zederkoff? (2014). Zmena nastala minulý rok, keď Jana Kočišová a Filip Drábek presunuli svoje aktivity do Berlína. Nové mesto, nová obývačka, nové všetko. Aj album.

Volá sa Tinyold Hands a oproti Zederkoffovi nenastali žiadne radikálne zmeny. Päfgens stále ťažia zo šikovne premyslenej jednoduchosti, ktorá si bez problémov vystačí len s basou a gitarou, kde tu nejakým zvukovým efektom, terénnymi nahrávkami na pozadiach a milo nesmelým ženským vokálom. Očakávaný hudobný vývoj spočíva v ešte väčšom eliminovaní akéhokoľvek pesničkového základu jednotlivých skladieb, krehké motívy sa vynárajú, prepletajú a miznú rýchlo, aby tým najdôležitejším mohla ostať atmosféra. A tá ani na moment neskĺzava k naivite.


Tridsať päť minút hracieho času vzniklo behom hodiny reálneho živého hrania priamo v štúdiu s cieľom zachytiť intimitu živého vystupovania. Vytrhnúť z Tinyold Hands konkrétne skladby, ktoré by mali predstavovať to najlepšie, je nemožné. Album funguje len ako celok a krásnym ho robí veľké množstvo smutne veselých aranžérskych momentov roztrúsených naprieč, keď v drvivej väčšine prípadov ich má na starosti gitara. Prejavujú sa výsostne akusticko melodickým prevedením, alebo vo forme stenovitých útvarov, čo výborne vystihujú napríklad Cone a nasledujúca Pavé. Množstvo použitých terénnych nahrávok dopĺňa nástroje tak, aby album vo výsledku dokázal navodiť pocit tak povediac vonkajšieho počúvania. Niečo ako prírodný lo-fi shoegaze.

Päfgens zvládajú druhú nahrávku s gráciou im vlastnou, no bolo by zaujímavé, keby sa im podarilo opustiť komfortnú zónu. Síce by to mohlo znamenať, že trojka sa nebude podobať na svojich predchodcov, ale mohol by to byť ich najlepší album vôbec.

Text vyšel v magazínu Full Moon #70.

Info

Päfgens - Tinyold Hands (Too Many Fireworks, 2017)
www.pafgens.bandcamp.com/album/tinyold-hands

živě: Praha žije hudbou 2017
8. - 10. 6. 2017 Praha
www.facebook.com/prahazijehudbou
www.prahazijehudbou.cz

foto © Jan Durina

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Making me sparkle (Blue Hawaii)

Karolina Veselá 23.02.2020

Nostalgicky se vracejí k hudbě svého mládí, a tak něžné a snové vokální party podkládají tranceovými a garageovými beaty.

Trefa do černého (Punisher MAX 2: Bullseye)

3DDI3 22.02.2020

Bullseye je díl, ve kterém Aaron malinko ustoupil od akce a přidal na psychologické hutnosti. Celek připomíná střet kladiva s trhavinou.

Vesmír ľudskej mysle (Pandorama)

Milan Hrbek 26.01.2020

Rozbiehajúci sa label Tabačka records z Košíc priniesol na slovenskú hudobnú scénu vskutku originálne a netradičné zjavy...

Ponor do minulosti i současnosti taneční scény (808 State)

Jaroslav Myšák 12.01.2020

808 State jsou na nové desce jednoznačně jistější v dříve prozkoumaných oblastech. Skladby, které nevybočují ze zavedených postupů, mají na desce kvalitativně navrch.

Agresívnejší, prieraznejší (Flash the Readies)

Radoslav Lakoštík 04.01.2020

Duna je neskrývane druhým postrockovým albumom skupiny Flash the Readies, ktorá si prešla za svoju existenciu zaujímavým vývojom.

Nejlepší texty Full Moonu roku 2019: Tři metry nad zemí (Kult: Vlasta Třešňák)

Akana 02.01.2020

Málokdo asi bude zpochybňovat, že jeho Zeměměřič je jednou z nejoriginálnějších a nejryzejších nahrávek našeho před- i porevolučního folku. Kult, texty z tištěného Full Moonu, to nej online.

Posmutnělý, ale konstruktivní (Pan American)

Tomáš Kouřil 29.12.2019

Diskografie Pan American je někde v půli mezi kytarovými mágy Labraford a téměř čistě ambientní dvojicí Anjou, v níž Marc Nelson také působí.

Cesta do zářivé mlhy (Michal Ajvaz, Města)

Jiří Zahradnický 25.12.2019

V knize není ani běžná veteš současné prózy – psychopati, devianti, masoví vrazi, ani drogoví dealeři. Ajvaz má letitou slabost pro...

Sluníčkové koláže Ariela Pinka

Bára Jurašková 19.12.2019

Po dvou řadových deskách – Pom Pom (2014) a Dedicated to Bobby Jameson (2017), vydává Ariel Pink první trojici ze série Ariel Archives.

Peneři prastrýčka Homeboye (Debut)

Honza Nosek 17.12.2019

Vladimír 518 to nakousl v podcastu Ladislava Sinaie – v určitou chvíli se člověk přestane cítit součástí scény a přestává si s ní rozumět.