Články / Reporty

Procitání a proplétání (Emma Ruth Rundle)

Procitání a proplétání (Emma Ruth Rundle)

ScreamJay | Články / Reporty | 20.10.2018

Dýcháte podzim a podzim dýchá vás. Lačné podvečerní povětří zajíždí prsty do korun stromů, jako vášnivý milenec, jako starostlivá matka. Stařík ve slamáku osazeném umělohmotným břečťanem z Ikei, s nasazením vlastního života, přehrává na poškrábanou kytaru Michala Tučného. Netuším, jestli má víc vrásek ve tváři nebo v hlase. Další zdánlivě prchavý příběh ze Smíchova, který mezi řádky předznamenává věci budoucí. Cestou na strahovský kopec se mi neustále připomíná nakažlivá noirová melodie Ode to Betsy z nové desky Jaye Jayle: „I could guarantee the roots I cut were not inside of me.“ Tuším, že za nějakou chvíli zazní živě.

Tohle místo, tahle cesta, vždycky mají stejný příkrý rám, depresivní kulisu zchátralého stadionu. A vždycky mají tu stejnou vlídnou náruč jednoho z nejpunkovějších klubů, co znám. Klopíte oči, dlouhá úvodní meditace, dlouhé špičky bot i sichrhajsky v uších. Jaye Jayle se do prostoru vkrádají docela potichu, s šarmem a grácií. Jako projekce klubového filmu, kdy vklad i výklad hrají stejně důležitou roli. Kdo nemá vousy, v téhle kapele nehraje! Kdo stále neotevřel oči, možná už začal mít pocit, že Nick Cave is in da house. Postpunková image, country pro fanoušky Swans. Nový song As Soon as Night prostřený bez očekávané naléhavosti i se závěrečným motivem, co letmo připomíná refrén Message in the Bottle od Police. Celý set má jen něco málo přes půl hodiny, krátké i nekonečné, prchavé i věčné.

fotogalerie z koncertu tady

Z uhrančivé atmosféry alba No Trail and Other Unholy Paths živě chyběly jen dílčí detaily. Flanelky na baru, conversky pod ním, prošedivělý kovboj s ocáskem přilepený k lahváči a z Jaye Jayle je rázem doprovodná kapela Emmy Ruth Rundle. Otvírák Dead Set Eyes a vlasy načesané do dramatické výšky (nemůžu nevzpomenout Selah Sue). Struny dronují, vrní a Emma Ruth od první chvíle dokazuje, proč je ideálním mostem, pojítkem mezi snově plachou Marissou Nadler a temně uhrančivou Chelsea Wolfe. Čerstvou skladbu Apathy on the Indiana Border následuje Protection z předloňské Marked for Death. Cítím tlak, přetlak, čistotu výrazu, která ovšem zanechává hmatatelné šmouhy. Shoegaze, rituální bicí a v Darkhorse navíc indýčkový tep, bluesová pouta i nevázanost propitá až do drážek rtů. Strop Sedmičky pamatuje mnohé, ale dnešní příběh vypráví roztřesená podlaha.

Zvuk se láme, napravo od pódia slyším vše, první řady prý pouze odezírají. Tahle dáma v tričku dokáže střízlivě proplout nahuštěným davem, ale když je zapotřebí, umí si pořádně dupnout. Baladu Heaven podává s pokorou v hlase a stylové praskání v reprácích vepisuje okamžikům bezmála analogové kouzlo. Živý vinyl, jehož jste součástí. Poděkování, závěrečný song věnovaný publiku, přídavek už bez kapely, minimalistický a přesto (mo)hutný. Poslední tóny, malé plamínky, velké požáry, spálená zem i úrodné doteky. Emma Ruth Rundle své první pražské vystoupení začala i zakončila skromně, autenticky a bez parád. Zanechala různě hluboké stopy a při své nejednoznačnosti taky dostatečný prostor k úvahám. Jako shovívavé naléhání, jako bezedná snění i táhlá procitnutí.

Info

Emma Ruth Rundle (us) + Jaye Jayle (us)
19. 10. 2018 Klub 007 Strahov, Praha

foto © Vlastimil Vojáček

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Láska, pot a sníh (Hear Me!)

Jiří Přivřel 05.12.2023

Tři dny radikálního naslouchání. Metalovou performancí první večer zavírá Petr Válek, Ondřej Merta a Jára Tarnovski. Poslech v rampě. Stíháme poslední tramvaj, což se další dny nepodaří...

Nekonečná experimentální mše (William Basinski)

Julia Pátá 03.12.2023

„Vím, že bych tady neměl klít, ale tahle společnost je plná sráčů, kteří se vás snaží vyždímat kvůli výdělku,“ dodal bujarý Basinski záhy se omlouvaje „pohledu shora“.

Monkey Week 2023: Jako doma

Michal Pařízek 29.11.2023

Vizuální charakteristika jubilejního patnáctého ročníku byla ve znamení jakéhosi obřího flipperu, což se záhy ukázalo jako nadmíru příhodné.

Down in the past (Mando Diao)

Eva Karpilovská 28.11.2023

V půlce koncertu skupina opustila podium, aby se vrátila k upravenému, akustickému setupu, kterým se opravdu přenesli do dob před rock’n’rollem. Long Before the Rock’n’roll.

Nepřestávám vrhat stín (WWW Neurobeat)

Tomáš Jančík 26.11.2023

Absolutní zapálení a smysl pro detail je vidět i ve chvíli, kdy raperovi na moment vypadne text – žádná nejistota, ve vteřině nastupuje freestyle.

Tired of life, start over (Blank Banshee)

Dominik Polívka 26.11.2023

Holubice, Macintosh a řecké sloupy. Procházím estetiku videí kanadského producenta Patrika Driscolla. Vše v dřevní kvalitě 3D modelů z počátku milénia.

Tanec v krajině snů (Jaga Jazzist)

Kryštof Kočtář 24.11.2023

Laťku norští hudebníci nasadili dost vysoko hned ze startu, avšak euforická cesta do cíle se nesla v jejím neustálém navyšování a překračování.

Chvála ozubeným kolesům i vesmírným potulkám (Laibach)

Michal Smrčina 23.11.2023

Kdo by se nebál do Divadla Hybernie? Toto místo si příliš nespojuji s kapelami typu Laibach...

Nebuďme zdvořilí (Laurie Anderson with Sexmob)

Lukáš Grygar 22.11.2023

Když došlo na O Superman, nebudu lhát, že mě nedojala – slyšet naživo basový nájezd doprovázející „so hold me, mom“ je samozřejmě chvilka do památníčku.

Stále silnější deprese (Blues Alive)

Jiří V. Matýsek 21.11.2023

Post-festivalová deprese bude po letošním Blues Alive tak nějak silnější. Všechno si prostě sedlo.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace