ScreamJay | Články / Reporty | 20.10.2018
Dýcháte podzim a podzim dýchá vás. Lačné podvečerní povětří zajíždí prsty do korun stromů, jako vášnivý milenec, jako starostlivá matka. Stařík ve slamáku osazeném umělohmotným břečťanem z Ikei, s nasazením vlastního života, přehrává na poškrábanou kytaru Michala Tučného. Netuším, jestli má víc vrásek ve tváři nebo v hlase. Další zdánlivě prchavý příběh ze Smíchova, který mezi řádky předznamenává věci budoucí. Cestou na strahovský kopec se mi neustále připomíná nakažlivá noirová melodie Ode to Betsy z nové desky Jaye Jayle: „I could guarantee the roots I cut were not inside of me.“ Tuším, že za nějakou chvíli zazní živě.
Tohle místo, tahle cesta, vždycky mají stejný příkrý rám, depresivní kulisu zchátralého stadionu. A vždycky mají tu stejnou vlídnou náruč jednoho z nejpunkovějších klubů, co znám. Klopíte oči, dlouhá úvodní meditace, dlouhé špičky bot i sichrhajsky v uších. Jaye Jayle se do prostoru vkrádají docela potichu, s šarmem a grácií. Jako projekce klubového filmu, kdy vklad i výklad hrají stejně důležitou roli. Kdo nemá vousy, v téhle kapele nehraje! Kdo stále neotevřel oči, možná už začal mít pocit, že Nick Cave is in da house. Postpunková image, country pro fanoušky Swans. Nový song As Soon as Night prostřený bez očekávané naléhavosti i se závěrečným motivem, co letmo připomíná refrén Message in the Bottle od Police. Celý set má jen něco málo přes půl hodiny, krátké i nekonečné, prchavé i věčné.
fotogalerie z koncertu tady
Z uhrančivé atmosféry alba No Trail and Other Unholy Paths živě chyběly jen dílčí detaily. Flanelky na baru, conversky pod ním, prošedivělý kovboj s ocáskem přilepený k lahváči a z Jaye Jayle je rázem doprovodná kapela Emmy Ruth Rundle. Otvírák Dead Set Eyes a vlasy načesané do dramatické výšky (nemůžu nevzpomenout Selah Sue). Struny dronují, vrní a Emma Ruth od první chvíle dokazuje, proč je ideálním mostem, pojítkem mezi snově plachou Marissou Nadler a temně uhrančivou Chelsea Wolfe. Čerstvou skladbu Apathy on the Indiana Border následuje Protection z předloňské Marked for Death. Cítím tlak, přetlak, čistotu výrazu, která ovšem zanechává hmatatelné šmouhy. Shoegaze, rituální bicí a v Darkhorse navíc indýčkový tep, bluesová pouta i nevázanost propitá až do drážek rtů. Strop Sedmičky pamatuje mnohé, ale dnešní příběh vypráví roztřesená podlaha.
Zvuk se láme, napravo od pódia slyším vše, první řady prý pouze odezírají. Tahle dáma v tričku dokáže střízlivě proplout nahuštěným davem, ale když je zapotřebí, umí si pořádně dupnout. Baladu Heaven podává s pokorou v hlase a stylové praskání v reprácích vepisuje okamžikům bezmála analogové kouzlo. Živý vinyl, jehož jste součástí. Poděkování, závěrečný song věnovaný publiku, přídavek už bez kapely, minimalistický a přesto (mo)hutný. Poslední tóny, malé plamínky, velké požáry, spálená zem i úrodné doteky. Emma Ruth Rundle své první pražské vystoupení začala i zakončila skromně, autenticky a bez parád. Zanechala různě hluboké stopy a při své nejednoznačnosti taky dostatečný prostor k úvahám. Jako shovívavé naléhání, jako bezedná snění i táhlá procitnutí.
Emma Ruth Rundle (us) + Jaye Jayle (us)
19. 10. 2018 Klub 007 Strahov, Praha
foto © Vlastimil Vojáček
Jiří Přivřel 05.12.2023
Tři dny radikálního naslouchání. Metalovou performancí první večer zavírá Petr Válek, Ondřej Merta a Jára Tarnovski. Poslech v rampě. Stíháme poslední tramvaj, což se další dny nepodaří...
Julia Pátá 03.12.2023
„Vím, že bych tady neměl klít, ale tahle společnost je plná sráčů, kteří se vás snaží vyždímat kvůli výdělku,“ dodal bujarý Basinski záhy se omlouvaje „pohledu shora“.
Michal Pařízek 29.11.2023
Vizuální charakteristika jubilejního patnáctého ročníku byla ve znamení jakéhosi obřího flipperu, což se záhy ukázalo jako nadmíru příhodné.
Eva Karpilovská 28.11.2023
V půlce koncertu skupina opustila podium, aby se vrátila k upravenému, akustickému setupu, kterým se opravdu přenesli do dob před rock’n’rollem. Long Before the Rock’n’roll.
Tomáš Jančík 26.11.2023
Absolutní zapálení a smysl pro detail je vidět i ve chvíli, kdy raperovi na moment vypadne text – žádná nejistota, ve vteřině nastupuje freestyle.
Dominik Polívka 26.11.2023
Holubice, Macintosh a řecké sloupy. Procházím estetiku videí kanadského producenta Patrika Driscolla. Vše v dřevní kvalitě 3D modelů z počátku milénia.
Kryštof Kočtář 24.11.2023
Laťku norští hudebníci nasadili dost vysoko hned ze startu, avšak euforická cesta do cíle se nesla v jejím neustálém navyšování a překračování.
Michal Smrčina 23.11.2023
Kdo by se nebál do Divadla Hybernie? Toto místo si příliš nespojuji s kapelami typu Laibach...
Lukáš Grygar 22.11.2023
Když došlo na O Superman, nebudu lhát, že mě nedojala – slyšet naživo basový nájezd doprovázející „so hold me, mom“ je samozřejmě chvilka do památníčku.
Jiří V. Matýsek 21.11.2023
Post-festivalová deprese bude po letošním Blues Alive tak nějak silnější. Všechno si prostě sedlo.