Články / Offtopic / / Movie/dox

Propaganda čeho? (American Sniper)

Propaganda čeho? (American Sniper)

3DDI3 | Články / Offtopic / / Movie/dox | 29.03.2015

Až u filmu, který vydělá miliardy dolarů v kinech a akademici jej nominují na Oscara, můžeme zkoumat fantastickou názorovou členitost týkající se obyčejného příběhu o člověku, který byl tak jednoduchý, že by názory oněch lidí asi ani nepochopil.

Chris Kyle byl příslušníkem amerických jednotek SEAL, působil jako odstřelovač na čtyřech turnusech v Iráku a napsal o tom knihu. Podle Wikipedie má na svém kontě 160 potvrzených zabití. Honosí se titulem „Nejsmrtonosnější odstřelovač v dějinách USA”. Jako člověk je Kyle v Eastwoodově filmu dokonalým prototypem vojáka. Skvělým řemeslníkem, který svou práci dělal, ne nutně rád, ale dobře, a dostával za ni slušné peníze. Tak jako dělníci na montážích byl odloučen od své rodiny a stejně jako dělníci měl výčitky jen ve chvílích, kdy svou práci udělal špatně a někdo za to zaplatil. Že místo svařování střílel dnes stále méně populární islamisty (hrdě nesou prapor po nyní již nudící severní Koreji) zde není podstatné. Jde o příběh pracujícího člověka v divácky líbivé profesi a zajímavém, kontroverzním prostředí.

Aby film fungoval, musela se upravit spousta věcí. Nejde o dokument a dramatizace celku svědčí, dělá z Amerického snipera formálně velice dobrou podívanou. Pískový nádech od Eastwoodova dvorního kameramana Toma Sterna ve scénách z Iráku dodává potřebný kontrast barevně sytějším scénám z domova. A zatímco právě ve scénách z domova film pokulhává, a to i navzdory přesnému Bradlymu Cooperovi, který má v oku potřebný střípek šílenství (nepodařilo se zopakovat tu bezúčelnost ze Smrt čeká všude), ve válečné rovině je velice působivý. Válka jako droga je bohužel prozkoumané téma a proto jde “jen” o řemeslné kvality a podařenou výpravu, obohacené o střety válkou vybroušeného Chrise s běžným světem.


Oslava války, o které tak často píší humanisté a příznivci míru, je v Americkém sniperovi minimální. I když i tu je válka tradicí, které se lidé jen velice neradi vzdávají. Clint Eastwood kráčí přesně po hraně a je natolik dobrý filmař, aby z ní nesestoupil. Ne protože nechce, ale protože o tom ten příběh není. O tom nevypráví, nikdy neměl. Jako propaganda vyznívá pouze v zamotaném vysvětlení, že americká propaganda zapůsobila na Chrise Kylea natolik a zakořenila se v něm takovým způsobem, že se jeho příběh stal sám o sobě propagandou. Názory druhé strany přirozeně schází. Mustafa - odstřelovač olympionik - je jedinou postavou druhé strany, která má větší prostor (je z větší části smyšlená), a přesto jde opět jen o člověka strojově vykonávajícího svou práci, ne fanatika. Jistě že se za tím skrývá přesvědčení a motivace, ale stejně jako u Kylea to může být staré dobré „chránit a bránit“. Nevíme. Ve scénáři chtěl mimochodem tuto postavu více vyzvednout Steven Spielberg, který měl původně film točit.

Legrační je pak srovnávání s Goebblesovou filmovou propagandou, a to na na základě podobnosti s Pýchou národa, fiktivním krátkometrážním přívěskem Tarantinových Hanebných panchartů, shodou okolností též o hrdinském odstřelovači. Kde je ta hranice, kde propaganda za pomocí hrdinných nacistů končí a kde může začít propaganda za pomocí hrdinných Američanů, a nejen vojáků, ale i sportovců nebo herců? Není pak problém v samotné propagandě čehokoliv, co libovolný jedinec neuznává? Nemáte rádi jogurty s nízkým obsahem tuku a jejich propaganda v televizích vás irituje? Vezměte cedule se štvavými nápisy a jděte protestovat, jsme ve svobodné zemi. Za to ostatně Chris Kyle bojoval. Za svobodu, za ochranu svých blízkých. Stejně jako to dělá hromada vojáků znepřátelených stran. Dobré úmysly. Těmi je, jak říkávají babičky, dlážděna cesta do pekel.

Chcete protiamerický válečný film? Pusťte si Zelenou zónu od Greengrase. Chcete proamerický válečný film? Sáhněte po Zachraňte vojína Ryana od Spielberga (a pak popřemýšlejte nad nestranností Matta Damona). Nejde o náboženství, nejde o rasismus, ale o staré dobré zabíjení, se kterým veřejnost nesouhlasí. V čem je ale potom tenhle biják jiný než libovolná stathamovka?

Americký sniper není propaganda, je to jen film o člověku, který bránil to, o čem si myslel, že je správné. Jde o povedený snímek, ne proto, co hlásá, ale proto, jak je natočený. Celkově 7/10 a to hlavně kvůli nechuti vůči americké politice, kterou paradoxně téměř nezastupuje. Yes, sir.

Info

Americký sniper / American Sniper
Režie: Clint Eastwood, 2014
www.americansnipermovie.com

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Pod plechem trumpet (Brasslands)

redakce 09.10.2019

Filmový dokument Brasslands hledá na přehlídce dechové hudby Guča, co všechno může ležet pod povrchem bujarého festivalového veselí.

Když bolí každý přešlap (Tiché doteky)

redakce 02.10.2019

Nejvýraznější český film v programu letošního Mezinárodního filmového festivalu v Karlových Varech? ptali se nahlas někteří diváci už na začátku července.

Vtedy u Tarantina (Once Upon a Time in Hollywood)

redakce 25.08.2019

Námet znie veľmi komplexne a každý si predstaví rozmanitý príbeh, ktorý sa z postáv hraných hviezdami najvyššej hollywoodskej kvality môže vykľuť. No...

Poloboh, Lucifer alebo len obyčajný človek? (Diego Maradona)

redakce 29.07.2019

Film neháji žiaden z Maradonových excesov a prešľapov, nesnaží sa v divákovi vyvolať pocity súdržnosti s jeho osudom, taktiež ho nezhadzuje.

Karlovarské dvojhránky (Takové krásné šaty)

redakce 11.07.2019

Z kolonády do kina, ročník 2019 - část první: nový cinefilský dezert britského režiséra Petera Stricklanda.

Málo beatů (Beats)

redakce 11.07.2019

Beats dobře pracuje s humorem, podtrženým kouzelnou skotskou angličtinou, a vyniká skvělým vizuálním zpracováním. Výprava je vypiplaná, perspektivu mnoha záběrů dotvářejí skvělé graffiti.

Za hokejem do Maroka a putování krajinou bez života (MFF KV)

redakce 02.07.2019

Důmyslně nakládat s pocity a mezilidskými vztahy se povedlo Caseymu Affleckovi, který ve Varech představil drama Světlo mého života.

Korzo #3: Vzpomínky a paraziti

redakce 01.07.2019

S Richardem Lowensteinem, režisérem filmu Mystify Michael Hutchence, jsme se potkali právě po projekci dokumentu o Formanovi a na něj taky hned několikrát přišla v hovoru řeč.

Korzo #2: Latino triky a australská hvězda

redakce 30.06.2019

Jedno z velkých očekávání a dlužno dodat že naplněné – snímek Richarda Lowensteina věnovaný Michaelu Hutchencovi, jedné z největších australských rockových hvězd a frontmanovi skupiny INXS.

Korzo #1: Písničky a nudní zombies

redakce 29.06.2019

Poselství Jarmuschova hororu Mrtví neumírají se táhne celým snímkem a vyvrcholí v závěru, ale je v tom ironie, nebo ne? Tak či tak, vážně mě nenapadlo, že mně bude lézt…