Články / Reporty

Propojení je dokonalé III. (MFDF Ji.hlava)

Propojení je dokonalé III. (MFDF Ji.hlava)

Jakub Koumar | Články / Reporty | 30.10.2019

Do Jihlavy dorazil pravý podzim. Teploty ze dne na den propadly o mnoho stupňů a návštěvníci si alespoň na závěr mohli užít sychravé počasí, které je s Mezinárodním festivalem dokumentárních filmů spojené. A i když na experimentální stagi v kostele Svatého Ducha to byla s teplem bída, poslední dvojkoncert měl i tak slušnou návštěvu. Zcela po právu.

Nejdřív se představilo trio Love_me složené z dobře známého experimentátora Ivana Palackého, bubenice Michaely Antalové a o druhý hlas a elektroniku se stará Lucie Páchová. Love_me fungují na bázi perfektně promyšleného doplňování, až se nechce věřit, že do značné míry improvizovaného. Motor bicích má drive, ale nepřehlušuje další členy kapely, a přitom si libuje v drobných synkopách a zdánlivě váhavě narušuje rytmus. Lucie Páchová a Ivan Palacký pak vytvářejí skvělý hlasový tandem. Na jedné straně hluboký, na druhé lehký, přizvukující a zábavný. V kombinaci s terénními nahrávkami a elektronikou všichni vytvářejí hravou a rozjařenou zvukovou směs.

Ještě než se dveře kostelíku zase na rok uzavřely, vystoupil kytarista Kim Myhr a hráč na bicí nástroje Ingar Zach. Norští hudebníci nejdříve prezentovali každý svůj krátký set, aby posléze spojili síly. V rudě nasvícené lodi kostela Myhr rozehrál křivolaké, a především vábivé zvukové plochy, v nichž se čas od času zablýskalo díky hře u kobylky. Gró hudby Ingara Zacha je jeden veliký buben doplněný spoustou menších rezonančních nástrojů jako činel, tibetská mísa, smyčec a mnoho dalších. Nezdráhá se je rozmísťovat po bláně bubnu, rozvibrovávat či převracet. V jejich společném setu se skrýval velmi rafinovaný rytmus, který i přes ambientní povahu kytary nutil k pokyvování hlavou. Oba autoři se nevyhýbají gradaci i velmi sofistikovaným, přitom nenuceným momentům.

fotogalerii z posledních festivalových dnů najdete tady

V poslední části festivalu byly samozřejmě oceněny nejúspěšnější dokumenty (výsledky najdete zde), ale promítalo se i spousta dalších snímků, které nebyly v hledáčku poroty. Mezi ně patřil i skvělý rakouský snímek Pohyby blízké hory, observační dokument nigerijského opraváře a prodejce aut s dílnou u našich jižních sousedů. Film velmi citlivě střídá záběry na každodenní práci a útržky prostých rozhovorů s kolegou či zákazníky. Vzniká tak uzavřený mikrosvět pod horou Erzberg se zákonitostmi, které jsou známé jen domorodcům.

Jedním z úplně posledních snímků byl inscenovaný dokument Bit Player o autorovi jedné z nejrevolučnějších teorií dvacátého století Claudeu Shannonovi. Takzvaného otce teorie informace, který zemřel v roce 2001, ve filmu zastoupil s výkonem plným pokory i entuziasmu herec John Hutton. Rozhovory mají díky režii švih, jsou neskutečně zábavné a živé. Plné pohybu a úsměvů. Těžko říct, jak by se tento „záskok“ Shannonovi líbil, ale podle toho, jak hravě vykresluje režisér Mark Levinson jeho povahu, byl by zřejmě nadšený.

23. ročník Mezinárodního festivalu dokumentárních filmů potvrdil, že podnik se už několik let pohybuje v ideální rovnováze. Dramaturgicky se podařily vyvážit všechny programové sekce, a pokud chce návštěvník ochutnat od každého něco, dostane pořádně zabrat, zároveň k tomu není nijak tlačen. Ji.hlavu můžete projet na plný plyn i na volnoběh a zážitky budou pořád intenzivní. A jakkoli dělají organizátoři každý ročník pár drobných úprav, není to na úkor rozmanitosti. Především kvůli ní se sem vyplatí vracet.

Info

23. Mezinárodní festival dokumentárních filmů Ji.hlava
24.-29. 10. 2019 Jihlava
fb událost

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Jazz přede dveřmi filharmonie (Jazz Goes to Town)

Jiří Vladimír Matýsek 17.10.2021

Jazz Goes to Town rád prošlapává nové cesty. Otázka je, jestli je to cesta objevitelská, nebo jde jen o slepou uličku v dalším vývoji přehlídky.

Zničit a přetvořit (Jazz Goes to Town 2021)

Jiří Vladimír Matýsek 16.10.2021

Další dva festivalové dny daly divákům zabrat. Dramaturgie se tentokrát pustila do poněkud náročných vod – což ale není nikterak špatně.

Progrese a tradice (Jazz Goes to Town 2021)

Jiří Vladimír Matýsek 14.10.2021

Podstatnou změnou byl dominantní syntezátor a také černý humor, který se odrážel v názvech skladeb i groteskní hudbě. Proklatě dobré a nesmírně intenzivní...

Výlet k hraniciam hluku. A trochu ďalej. (Hluková mystéria 2021)

Lucia Banáková 22.09.2021

Občas sa mi zdá, že všetko v Ostrave je zvláštne vyvážené ako napríklad tá tvrdá práca divokou zábavou...

Na maximum (Mighty Oaks)

Anna Kubínová 11.09.2021

Zatímco sérií prvních skladeb si tak trochu testují atmosféru a starají se především o to, aby se koncert rozběhl, postupně se uvolní.

Duchovní obroda barokem a jazzem (Svatováclavský hudební festival 2021)

Veronika Mrázková 09.09.2021

Blažíková má andělský hlas, je mistryní koloratur a strofické skladby rytíře Adama Michny z Otrokovic jsou v jejím podání přístupné a srozumitelné.

Zahradní slavnost aneb Sharpe 2021

Michal Pařízek 06.09.2021

Sharpe byl slavností, v níž se nadšení a zaujetí pořadatelů násobilo s radostí návštěvníků, což přineslo jiskřivý ohňostroj zážitků. Tady jsem doma, mohl bych být.

Strašidelnej zadek v podzemí: Spooky Butt 3

Minka Dočkalová 06.09.2021

Výstava uzavírá trilogii vyjadřující se k absolutní tělesnosti člověka. Instalací nejde projít, aniž by se nás bezprostředně dotkla. Je totiž o nás všech.

Setkání v sadu - Osmý světadíl. Být či nebýt. (Pelhřimovy 2021)

Václav 05.09.2021

Jedeme s otcem zakladatelem Bratrem Orffem, Lukášem Novotným, dva dny před zahájením a kocháme se výhledy po krajině...

Lázeňské dvojhránky 2021 (Maminka)

Veronika Havlová, Viktor Palák 01.09.2021

Céline Sciamma využila období korony k natočení intimní, křehké a trochu mystické miniatury, v níž, jak je u autorky zvykem, objevujeme svět z ženské perspektivy.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace