Články / Recenze

Prvotřídní šeptalka Marissa Nadler

Prvotřídní šeptalka Marissa Nadler

Lenka Marie | Články / Recenze | 08.12.2016

OHODNOŤTE DESKU

Marissa Nadler je prvotřídní šeptalka. Její hudba nepřekračuje poklidné andante a s postupujícím časem ještě zpomaluje. Ideální, když venku bzučí květen. Nadler se ale na Strangers posunula a rozhodla opustit čistě vybrnkávané osobní písničky, rozhodla se něco přidat, posílit instrumentaci. Nečiní tak nijak grandiózně, ale přece slyšíme více vrstev a díky tomu je album živější než předchozí July. Má silnější rytmický podklad, který skladby pohání kupředu.

Strangers je od prvního poslechu o dost jiná deska než ta minulá. Zvuk je mnohem bohatší a intenzivnější, singl Janie in Love je přímo hlučná skladba. Tedy v intencích gotických balad a „heavy ambientu“, jak popisuje styl svého producenta Randalla Dunna. Ten s ní spolupracuje od doby, co se upsala Sacred Bones, přičemž zpěvačka přiznává, že o tom, jak dobrý je to label, neměla ani ponětí. Mluví o sobě jako o „pravé poustevnici“, která moc nevylézá ze svojí ulity a na svět se dívá jako nezúčastněný pozorovatel. Sice tvrdí, že je to způsobené také tím, že na umění potřebuje být o samotě, ale stejně je to introvertka jako vyšitá.

Obsese temným, zoufalým a opuštěným je pro ni typická, dokonce to vypadalo, že by Strangers mohla být konceptuální deska s apokalyptickým leitmotivem. To krásně nahrává směrem k druhově příbuzné Chelsea Wolfe, která se na loňské Abyss vyloupla podobným způsobem z tichých balad do širokého a plného zvuku. Úplně ty dvě vidím, jak se spolu prochází u Chelsea na poušti za barákem a probírají Townese van Zandta. Wolfe je ovšem přeci jenom ostřejší, potetovanější a koketuje s metalem, zatímco Marissa Nadler nadále klouže do jemnějších éterických poloh a nad koncem světa spíš medituje jako nad něčím křehkým a krásným. Wolfe popisuje akci, kdy se věci štěpí a rozpadají, Nadler chodí rozvířeným prachem a užívá si ticho po bouři.

Obě jsou amatérky, co se učí spíš za pochodu. Nadler je nadšený samouk a kytaru bere jako experiment. Když se z jejího původního oboru ilustrace začala stávat práce a ji stresoval tlak a soutěživost, utekla k písničkářství. A když se práce začala stávat z vydávání hudby, přišla nabídka od Sacred Bones a ona se radostně vzdala souvisejících starostí. July dnes popisuje jako vzkříšení kariéry.

Obě se učí hrát s kapelou. Nadler teď usilovně dumá, jak některé nové skladby zahraje sólo, a jak zvládne být hlasitější i bez většího doprovodu. Využívá též svoje výtvarné schopnosti a s novou deskou a mottem „budu psát písničky, co mi nebudou připomínat, co jsem už napsala“, se začala učit okénkové animaci a natáčet si vlastní klipy. Po All the Colors of the Dark bude ten další pro Janie in Love.


V Shadows Show Diane se Marissa Nadler dívá z verandy svého bytu v Bostonu na sousedku. Je z toho jedna z nejlepších písniček na albu, i když skutečnost nejspíš nebyla zdaleka tak osamělá a depresivní. V refrénu si v lehce mrazivé harmonii představuje, jaké by to bylo, kdyby byla někým jiným. Na příbězích svých kamarádek (Janie in Love, Katie I Know) modeluje písničky, které mají zobrazovat malé příběhy jako odrazy světa coby celku. Nebudu tvrdit, že to je přelomová myšlenka, kterou neobjevil bezpočet povídkářů a písničkářů před ní. Spíš než odraz velkých konceptů se tu ale nabízí obrázek tichého vnímání světa a pohledu někoho, kdo je spíš v pozadí a kdo na vás možná nikdy nepromluví. O jejím názoru budete jen marně spekulovat, dokud vám na Vánoce nepošle přání se sněhulákem. Na škole jsem takovým lidem říkávala Klub nesmělých.

Ne vždycky velký zvuk sedne. Hungry Is the Ghost má být velký epos, ale pro mě ztrácí na síle nevýrazným vokálem a rozplývá se v jeden šum. Natahuju uši, abych ze sykavek pod kytarou slyšela alespoň něco. Někdy usilovně doufám, že se do toho Marissa trochu opře a opustí svou postavu spící panny (Strangers), ale musím se spokojit s tím, že je při vědomí.

Spíš než Strangers mě zajímá, co bude příště. Možná se dočkám brzy, protože v srpnu se Nadler chystá nahrávat EP, na které by chtěla zahrnout cover The Beach Boys. Marissa Nadler a Beach Boys? Pusťte si Till I Die a hned pochopíte.

Info

Marissa Nadler - Strangers (Sacred Bones, 2016)
www.marissanadler.com

Live:
Marissa Nadler (usa)
14. 12. 2016 20:30
MeetFactory, Praha
www.marissanadler.com
www.facebook.com/events/340153283042725

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Vedle mne jste všichni jenom básníci (Topinka vs. Rimbaud)

Valentýna Žišková 14.05.2021

Kniha představuje pozoruhodný případ díky své opoře v dobových textech a dokumentech i explicitně osobnímu a emocionálnímu pohledu na Rimabaudovu osobu.

Hledači věčné krásy (Kittchen)

Jiří Přivřel 13.05.2021

Kittchen se po šesti letech prodýchal k nové desce. Po čase stráveném ve vícehlavé smečce Zvíře jménem Podzim zase sólo.

Pornoučitelka a děti jako vězňové svých rodičů

Viktor Palák 13.05.2021

Smolný pich těží z pandemického období, během kterého byl natočen, nabízí ale víc než jen odraz neuróz, které tahle doba způsobila.

Morbidně zábavní, pochmurní, živější než kdy jindy (Arab Strap)

Veronika Jastrzembská 10.05.2021

Živá, surová, místy až hmatatelná hudba, doplněná o klávesy, smyčce a dechové nástroje připomíná soundtrack k reálnému, ovšem poněkud ponurému životu.

Akkamiau a ediakarská fauna

Petr Mareš 08.05.2021

Koncept nahrávky evokuje tzv. ediakarskou faunu – jednoduché tajemné organismy, které se v oceánech objevily zhruba před půlmiliardou let.

Pocit magie u ohně (Bios)

Richard Kutěj 07.05.2021

Zvuky a melodie stojí často na prazvláštně jednoduše pokroucených linkách, které se nesou jako klubko hadů, ze kterého neustále vykukuje jiná hlava.

Bolesť a radosť (Cassandra Jenkins)

Michal Mikuláš 03.05.2021

An Overview on Phenomenal Nature sa nepočúva ľahko. Autorka sa svojimi spoveďami odhaľuje tak veľmi, že človek sa až hanbí tej blízkosti.

Slova i varhany s vozembouchem (Petr Nikl & Miroslav Černý)

Adéla Polka 30.04.2021

Hudebníček evokuje představu zpěvníku pro děti. Jenže jedním z tvůrců této knihy s cédéčkem uvnitř je Petr Nikl a ten rozhodně netvoří výhradně pro dětské obecenstvo.

Tunelem do neznáma. Nebo do sebe. (The Bug & Dis Fig)

Václav Valtr 29.04.2021

Dis Fig na Blue odložila svůj producentský um a plně se oddala vokálům, které zde tvoří lyrickou plochu, organicky propojenou se zvukem Bugova apokalyptického dancehallu.

Potulky po americkom kontinente s Wild Pink

Michal Mikuláš 27.04.2021

Prichádzajú s albumom číslo tri, na ktorom nie je cítiť hektika života rockandrollových stars...

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace