Články / Reporty

Půlka a ploty pankrácké věznice: NYOS, Červen

Půlka a ploty pankrácké věznice: NYOS, Červen

Veronika Miksová | Články / Reporty | 09.09.2015

Život je nakonec vždycky milosrdnej. Když jedu skleslá z milé, manipulativní a xenofobní rodinné návštěvy (ne, nevylučuje se to), pošle mi do cesty trojici živých slonů, Červen v září a finsko-britské divočáky. Jo, děcka, v Kutné Hoře hned proti katedrále se usídlil zvěřinec cirkusu Humberto. A vy si zasloužíte definici math rocku, za trest, za to, že se ve dva dny sešlo několik kapel, které takhle škatulkujeme (Battles se nenechají). Abyste poznali, jak ploché a omezující tyhle kategorie jsou. Takžeee. A ne! Najděte si to sami.

Je neděle, jeden z prvních pravých podzimních večerů, skrze okna vlaku vidím šedomodré olověné mraky, které prosvěcuje oranžová nízká záře. Zapadá s vervou důchodce tlačícího se ve frontě na levné máslo. Na Pankráci severák, co jsem ho za ty tři roky ráda zapomněla. Melancholii odfoukne vítr a mě vtáhne útulný obývák Café Na půl cesty. Večer v režii Goldmine, dva kluci, dvě holky, co v Praze dělají koncerty kapelám, který mají rádi. Zkazky a zvukovka zní příslibem pořádného rachotu. Vstupné na Půlce jako obvykle - dobrovolné. Obchází se s kasičkou.

První to roztáčí Červen ze stáje Landmine Alert. Pavel a Štěpán, bicí a kytara. Nehrají dlouho, ale už si stihli získat pověst originální instrumentálky, která dokáže mj. bez přestávky odehrát osmdesát minut jako doprovod k němému Hitchcockovi (Příšerný host, LFŠ 2015, Film a živá hudba). Masy hluku střídají vyklidněné melodie a zhýčkaní tlumí řezání žlutými špunty do uší. Nemusíš chápat všechno. Složité rytmy, ty, které mě vždycky tak baví vydupávat. Nevím, jak to máte vy, ale pro mě je hudba tělesná vášeň a už se ani nestydím. Náhlá změna jako mantra letošního podzimu. Seš v pokoji po babičce, v ruce pivo, dvojku, co chceš, teplé žluté světlo a podél sofa se žene stádo splašených koní, jeden z nich se u tebe zastaví a ty cítíš syrovou hlínu ze spárů kopyt a slyšíš tlukot jeho srdce, tak blízko a ty oči, ty oči. Takhle nějak to zní. Na bandcampu najdete zatím jen dva tracky: ID a Oktavín 3, ale i to “málo” vás donutí jít si je poslechnout naživo. “Pláče-li červen a neoschne žitko, v zajících, koroptvích budem mít řídko.“

Vdechneš smutky z pankrácké pláně, která se výškou budov snaží přehlušit zoufalství lidské existence a šílenou brutalitu dějin, která dnes a denně přelézá ploty pankrácké věznice. Naštěstí už hrajou NYOS (ex KHUDA, kteří předskakovali mj. Russian Circles, Caspian či Mono). Tom Brook si sehnal nového finského bubeníka, který cvičil zápěstí zjevně už v mateřském lůně. Tuomas Kainulainen je nezastavitelný a spolu s Brookem nás uvádí do pomyslné math rock/doomové nirvány. Smyslů zbavení, během Youth určitě. A vlastně celou dobu. I té chvilky, kterou obíhám kolem zatemněných oken, abych cvakla v leže fotku, je mi líto. Dostat se do rytmu ale není těžké, tak je uhrančivý. Je to zase trochu jiný příběh, už komplikovanější, hlubší, násilnější, temnější a zastřenější. Jako fotky coveru první desky od Jyri Kiuru. Katarze číhá na místech, kde bys ji nečekal. Na zarostlých neudržovaných březích Vltavy, tam, kudy nevedou žádná turistická značení, tam spočinete, tělo škubající se v rytmu výpadů Brookovy kytary, oči vypíchnuté Kainulainenovými paličkami. Amour mort(e).

Info

NYOS (fin/uk) + Červen
6. 9. 2015, Café Na půl cesty, Praha

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Ve zvukové krajině labyrintu Faunu (Faun festival)

Veronika Miksová, Kryštof Kočtář 16.04.2024

Na koncerty chodíme v Brně často, ale sklepní scénu Husy na provázku nebo Komorní sál JAMU jsem ještě nikdy neviděl tolik přeplněné jako během Faunu...

Poslední nádech (Bendik Giske)

Julia Pátá 15.04.2024

Početné publikum pražské Archy+, ve které se letos usadil promotérský kolektiv Heartnoize, kvapem obsazuje místa ve velkém sále multifunkčního prostoru...

Hřejivý folk chladne a tmavne (Tábor + Cardo & Decumanus)

Kryštof Kočtář 13.04.2024

Když jim roku 2020 vyšlo album Liebe, psal mi kamarád nadšeně: „Ty vole, čeští Natural Snow Buildings!“ Přestože jsem s jeho zjednodušením nesouhlasil, radost jsem sdílel.

Let s gripenom, nohami pevne na zemi (Dukla)

Jakub Veselý 12.04.2024

Na pripravené gitary a klávesy dopadla tma, ktorú po chvíli rozrazilo intenzívne biele svetlo prechádzajúce do stroboskopického prerušovania rozplynutého do hustej hmly.

Od tance ke smyslovému přetížení (Jednota v noci)

Dominik Polívka 08.04.2024

Večírek pod taktovku Jednoty s dystopickými kulisami štvanického Fuchsu a ještě dystopičtější produkcí vystupujících.

Laciné kostýmy, vytříbené kytary (Devil Master)

Marek Hadrbolec 08.04.2024

Paroháče vystřelují do vzduchu a nad nimi se šklebí obličeje s corpsepaintem a falešnou krví. Na pódiu povlávají černé pláště a volány rudé košile.

Strejc is not děd! (Hentai Corporation)

Kryštof Kočtář 02.04.2024

Tentokrát v pozici „strejc edž“, jak bylo nazváno jejich aktuální turné, tedy jako kapela, co nepije.

Paprsky v mlze (Bohren & der Club of Gore)

Kryštof Kočtář 31.03.2024

Zkraje byla zdrojem světla drobná baterka, s níž si Morten Gass hledal cestu k nástrojům, tedy bicí soupravě, klávesám a kytaře.

Dvě světla na konci deště (Kaleida + Viah)

Tomáš Jančík 28.03.2024

I tak, nebo právě proto vyzařuje Kaleida stále přitažlivější hřejivý komfort, ze kterého se těžko odchází.

Swag a dechberoucí sexappeal (Annet X & NobodyListen)

waghiss666 24.03.2024

Moc krásnějších ženských jsem na pódiu neviděl, a to opakovaně. A Annet X to o sobě ví, nestydí se za svůdnost a ladně tančí na hraně s podbízivostí.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace