Články / Recenze

Púť silne žensky motivovaných osudov

Púť silne žensky motivovaných osudov

Veronika Kubanková | Články / Recenze | 18.06.2013

Ezoterické spojenie sestier Biancy a Sierry Casady (Coco a Rosie) s niekoľkoročnými prestávkami zakaždým splodilo znepokojivo výnimočné albumy. Detské povedačky a hračky podávané s cynickým rapovým pátosom a avantgardnou operou boli aj sú pre mnohých nevyčerpateľnou studnicou originality a prapodivných príbehov. Bez rozprávačského talentu by však bol nový album Tales of a Grass Widow namiesto novej dávky zvrátenej krásy len umrnčaným pokusom o „creepy“ etno-folk. Pýchou dvojice je odvaha podávať všetko v prvej osobe, a to či sa jedná o poetické zamyslenie prostitútky (Harmless Monster), alebo inej slamenej vdovy, zakaždým prináša v rámci albumu nový prísun estrogénnej energie.

Veľkodušným pozvaním Welcome to the Afterlife sa otvára album, pri ktorom nie je potrebné načierať do bezodných osobnostných močiarov, pretože aj napriek metaforickým zvratom je jeho fantastika držaná vo vytýčených hraniciach. Biancin inak plačlivý hlások sa v novom prostredí viac kryštalizuje a plynie rovnobežne s naliehavosťou textov. Prenesenie do záhrobných dimenzií majú na svedomí striedavé hlasové pohladenia a škraboty sestier, ktoré síce pootváraju prehnité hroby, no z ich dier vanú čerstvé a nové beaty s orientálnymi a exotickými motívmi. „Gravedigress dig me hole I can bury/ All of my love and all of my holy,“ znie v Gravedigerss jedno z mála spojení s rytmikou a kabaretnou atmosférou predošlých albumov.

Novinkou sú píšťalkové a harmonikové pasáže, ktoré sa prikláňajú k meditatívnosti a etnickým koreňom rôznych kultúr. V takomto prostredí vznikajú skladby, ktorými vás sestry Casadyové prevedú od vypálenej pustatiny až k nežným lúkam koloniálnej éry. Tam sa totiž odohrávajú všetky manické premeny kontrastne zdanlivo nespojiteľných hudobných prvkov. V zvláštnom opare tónov na mól sa potackávajú jednoduché melódie, ktoré ste zaručene ešte nikdy nepočuli, a ich opornými barličkami sú „len“ slová: „I used to be the son or the daughter of the last name Charlotte, nows I'm humbug and I'm harlot.“ Album si so svojou precíznou kontextovou prepojenosťou môže dovoliť rôzne zastavenia pri polámaných existenciách Child Bride a Harmless Monster, ale i postapokalyptické výzvy v Tearz for Animals, kde sa dostáva k slovu aj hosť Antony Hegarty. Sirénový spev striedajú nenútene uspávanky, beatbox etnické cinkátka a bongá a v orientálnom duchu sa nesie to najpodstatnejšie – príbehy. V nich si pripíjajú anjeli s démonmi a kladú nám ostatným otázky: „Do you have love for humankind?“

Púť silne žensky motivovaných osudov, tak príznačná pre život Casadyových sestier, nemá konca a pokladala by som za spoiler reprodukovať všetky tie, ktoré nám dovolili odhaliť v najnovšom albume Tales of a Grass Widow.

Vďaka excentrizmu a prirodzenej odlišnosti Cocorosie je tento počin veľmi príjemne pritiahnutý za vlasy a jeho emocionálny stisk nepoľavuje v hravosti ani v šialenosti.

Info

Cocorosie – Tales of a Grass Widow (City Slang, 2013)
www.cocorosiemusic.com

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Svinčík zaběhlého pořádku (Slepé skvrny)

prof. Neutrino 12.07.2020

Anotace knihy uvádí, že jde o základní výbavu k porozumění české společnosti, krizi demokracie a fungování současné politiky, což se po jejím přečtení nezdá nadsazené.

Kořeny i zrcadlo (Protest the Hero)

Štěpán Sukdol 09.07.2020

„My sisters and brothers they hated so bad, To see me go west like someone gone mad.“ Protest the Hero již tradičně reflektují a kritizují současné dění.

Za stínem vlastní duše (Načeva)

Adéla Polka 03.07.2020

Je to plynutí v čase, plynutí hříchů v něm. Niterné pocity, pro které je forma básně ideální, vystupují ze své intimity, jsou odhaleny.

Full Moon 10: Houpací koně - Desolation Peak

Kristýna Trochtová 02.07.2020

Desolation Peak, jak lze ostatně vyčíst už z názvu, je deska inspirovaná a zároveň věnovaná Jacku Kerouacovi. V roce 2018.

V erupcích hněvu a zoufalství (Drom/Tengri)

Jiří Vladimír Matýsek 19.06.2020

Drom se netají tím, že jejich polovina je prvním vykročením k novému materiálu, prvotním průzkumem možných cest. A Tengri?

Zvukové nákresy s ostrými hranami (Anna Calvi)

Jakub Koumar 05.06.2020

Symfonicky košatý, atmosférický pop však vyžaduje i precizní zpěv, do něhož se jí v mládí zrovna moc nechtělo.

Vyzrálé spratkovství Jamese Colea

Dantez 31.05.2020

Za úsměvným akronymem se skrývají slova Money Rain Dancer a jde o proces nemálo podobný šamanistickému vyvolávání deště.

Klamou tělem, omamují melodiemi (Kurt Rosenwinkel Trio)

Jiří Vladimír Matýsek 30.05.2020

Po uvolněné, latinou načichlé a sluncem prozářené předchozí desce Caipi se Rosenwinkel, v rámci svého tria, vrací zpět ke komplikovanější stavbě skladeb.

Becca Stevens nabádá k tanci

Karolina Veselá 23.05.2020

Wonderbloom je soubor čtrnácti různorodých skladeb obsahující, jak už je u Stevens zvykem, neméně dobré texty se silnými příběhy.

Smutné zprávy postrádají sílu (Childish Gambino)

Štěpán Sukdol 18.05.2020

Nahrávka se snaží předávat děsivou a smutnou zprávu o současné společnosti, hudební složka jí však podráží nohy.