Články / Rozhovory

Radim Zbránek (Story): Jen vnímat, nechat mobil v kapse

Radim Zbránek (Story): Jen vnímat, nechat mobil v kapse

Jarmo Diehl | Články / Rozhovory | 16.09.2019

Nechat rozeznít elektronické experimenty v prostorách kaple? Večírku s názvem Story se po několik let dařilo odvážným propojením dvou zdánlivě neslučitelných světů vyvolat atmosféru, jakou široko daleko zažil málokdo. Mezi návštěvníky se šušká o všem možném, o transcendentálních prožitcích, splynutí těla a mysli, jen ne o tradiční party. Duchovní otec a organizátor projektu Radim Zbránek ví, co dělá. A díky záchrannému lanu od festivalu Ostrava Kamera Oko přesouvá mystický večer z Hranic na Moravě do Opavy.

Poslední Story proběhla před dvěma lety – co jsi od té doby dělal?
Jezdil po světě a čerpal inspiraci pro chvíli, až mě potká nějaký zajímavý prostor, kde by šla udělat další Story. Mimo to se trochu angažuji v programu hranického komunitního centra Karnola, tam pořádám klubové eventy TOK a Contact. Na nich se snažím o prezentování domácí scény typu Gin & Platonic, BCAA, Step by Step, Ida Elastic a podobně. Do budoucna bych se chtěl spojit s dalšími a oživit lokální scénu/nescénu. Taky jsem si odskočil do komerčnějších vod a udělal hudební dramaturgii pro valašský festival Světlo Valmez, který byl první zářijový víkend.

Letos proběhne Story pod kuratelou festivalu Ostrava Kamera Oko. Proč spolupracuješ zrovna s nimi? A je reálné udělat Story samostatně, nadto ve svaté Barboře, anebo do téhle řeky už se vstoupit nedá?
Lidi kolem Kamera Oko už znám dlouho, a když přišla nabídka, zda bych nechtěl udělat Story v rámci jejich festivalu právě v prostorách kostela svatého Václava v Opavě, bral jsem to jako bezva příležitost. Jednak úchvatný prostor, druhak propojení více komunit. A jsem přesvědčený, že takováto spolupráce může být velice prospěšná jak pro pořádájící team, tak pro publikum. Rád bych dělal Story v Barboře, ale změna ve vedení vojenského štábu, pod který prostor Barbory spadá, to již neumožňuje a také odpovědnost na bedrech jedné osoby není ideální. Vypadá to tak, že na Barboru zůstane už jen silná vzpomínka.


více informací o festivalu Ostrava Kamera Oko najdete tady


Jak dlouho jsi dělal na dramaturgii letošního ročníku Story, jaká je jednotící linka?
Dlouho nebylo jasné, zda prostor bude k dispozici a jaké startovací podmínky budeme mít. Proto jsme s přípravou začali dost pozdě, někdy na začátku července. Nicméně jsme měli štěstí a z osmi oslovených se dalo domluvit se sedmi, když Sote byl už dohodnutý s Lunchmeatem, takže jsme případné vystoupení nechali na příště. Lineup byl potvrzený asi za sedm týdnů.

Vybraná jména jsem měl už delší dobu v hledáčku a jsem moc rád, že se to povedlo a bude možnost je vidět v tak úžasném prostoru. S tím souvisí i společný jmenovatel vystupujících. Většinu jsem měl možnost vidět naživo a říkal jsem si, jak skvěle by to znělo v kostele. Všichni mají propracovaný sound design, který akustika kostela perfektně podtrhne. Další, a pro mě asi zásadní společný jmenovatel, je téma technologií. Domnívám se, že jsme na jakési křižovatce a je na nás lidech, jestli se vydáme cestou, kdy nás technologie ponoří do temné dystopie, nebo se je naučíme využívat k záchraně a přežití. Z tvorby umělců vystupujících na letošní Story je na pozadí temnoty cítit velká porce naděje, a to se mi líbí. Věřím, že se morálně probereme. A možná se už probíráme.

Vizuály budou v rukou několika samostatných umělců a brněnské skupiny Maess. O té se nedají najít téměř žádné informace, o koho jde?
Je to brněnská parta lidí, kteří se dříve věnovali light designu samostatně a sjednotili svou činnost právě ve spolku Maess. Fungují poměrně krátce, nicméně všichni mají zkušenosti s projekcemi, svícením v divadlech a různými instalacemi. Kreativní tým, se kterým jsem měl možnost spolupracovat právě na akcích v Karnole. A to k velké spokojenosti mě i publika.

Vypadá to, že jsi zatížený na sakrální prostory. Jak jsi přišel na opavského Václava? Tam hudební produkce bývají, ale že by tohoto druhu?
Ano, spojení sakrálních prostor s alternativní elektronikou mě dost baví. Připadá mi hrozná škoda, aby tak krásné monumentální stavby zůstaly nevyužité nebo dokonce opuštěné jako hranická Barbora. Navíc mám pocit, že dnes lidi nechodí do kostela, ale na párty. Spojením kostela a tohoto druhu hudby vzniká něco unikátního, oslovujícího dnešní publikum. Možná si fandím, ale cítím, jako by v sobě lidi našli pokoru, respekt k umělci. A hlavně že na chvíli nechají telefon v kapse a „pouze“ vnímají, co se děje.

Na Kostel svatého Václava mě přivedla Gabriela Knýblová, šéfka festivalu Ostrava Kamera Oko. Už z fotek vypadal slibně, ale naživo mi spadla brada a vzrostla motivace.

Cos’ viděl a slyšel nejzajímavějšího z oblasti audio-vizuální elektronické scény v poslední době? Objevilo se něco pozoruhodného u nás?
Letos mě asi nejvíce oslovil berlínský CTM Festival, který byl hodně zaměřený na umělce z Asie a různých exotických zemí. Docela jsem koukal, kam se hudba posouvá, zase mi to pomohlo vykouknout z bubliny, kterou si okolo sebe vytvářím. Taky jsem byl extra nadšený z letošního Creepe Teepee. Celková atmosféra, publikum a vystoupení IVVVO nebo Prison Religion byly boží! Z českých projektů se mi moc líbilo vystoupení McLaren Surface na olomouckém PAFu, taky mám radost z progresu Bílýho Kluka.

Předpokládám, že na akci, jakou je Lunchmeat, se chystáš…
Bohužel ne, protože vzápětí začíná Unsound, na který jezdím od roku 2008 a je pro mě velkou srdcovkou. No a dva týdny na festivalu bych asi nezvládl. Nicméně z lineupu Lunchmeatu bych doporučil Soteho a společný projekt Varga a Anny Meliny.

Info

Ostrava Kamera Oko: Story
27. 9. 2019 20:00
Kostel sv. Václava, Opava
fb událost

Ostrava Kamera Oko 11
24. - 29. 9. 2019
Ostrava
fb událost

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

1914: Krev, smrt a utrpení

Abbé 04.12.2024

Členové 1914 vystupují pod smyšlenými identitami vojáků, včetně služebního zařazení. Rozhovor.

Simon Kounovský, Oliver Torr: Dorostli jsme do Axontorr

Libor Galia 26.11.2024

Torr, Axonbody. Settings. O spolupráci, vzniku alba i názvu je následující rozhovor. Křest hned.

Czech Metal Studies: Metal se dá zkoumat

Abbé 06.11.2024

Přibližně hodinový blok se na Brutal Assault setkal s poměrně živým zájmem, přestože byl prostor vydýchaný už kolem jedné odpoledne. Rozhovor.

David Boháč (NOC6): Klubovnu nám svěřili na dva roky

Mariia Smirnova 03.11.2024

V rozhovoru nám David prozradí nejen detaily příprav, ale i další akce, na které se těší – a nakonec i to, jaký je jeho nejoblíbenější drink na šestce.

Jim Luijten, Micha Zaat (Tramhaus): Utéct hned na začátku

Klára Řepková 23.10.2024

Z covidové karantény vzniklé uskupení se na něm střemhlavě vzdaluje od všech vnějších i osobních škatulek.

Brendan Canty (The Messthetics): Hraní naživo je nejlepší balzám na nafouklé ego

Banán 09.10.2024

Brendan Canty byl zakládajícím členem Fugazi. Nyní je jeho hlavní hudební radostí kapela The Messthetics. Rozhovor.

Rasťo Rusnák (Kolowrat): Nové piesne vznikali pomaly

Štěpán Bolf (A.M.180) 07.10.2024

Před devíti lety oznámili košičtí Kolowrat pauzu, která se mohla zvenčí jevit jako úplný konec jedinečné kytarové kapely. Teď jsou zpátky. Rozhovor.

Red Fang: Pivo a bulšit

Abbé 03.10.2024

Parta ochmelků převrtá spousty vypitých piksel od piva na zbraně a brnění, aby srovnala účty s protivnými fantazáky, načež utrží jak černý rytíř v Monty Pythonovi a Svatém grálu spousty…

Jakub Nový (Prague Music Week): Velkou mezeru vidím ve vzdělávání

redakce 30.09.2024

Akce rovněž nabídne příležitosti pro networking mezi umělci a profesionály a představí veletrh s firmami z hudebního sektoru. Programový ředitel nám o tom řekl více.

Midirama (Fuchs2): Musí tam být oheň!

Libor Galia 26.09.2024

Jeden z nových bookerů pražského Fuchs2 je DJ s více než dvacetiletou historií, který se před několika lety stal i producentem. Set v kolumbijském lochu?

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace