Články / Rozhovory

Ramin Djawadi: Dokážu udržet tajemství

Ramin Djawadi: Dokážu udržet tajemství

Davo Krstič | Články / Rozhovory | 01.05.2018

Seriál Hra o trůny se více než šest let těší ohromné popularitě. Na vlně neupadajícího zájmu o osudy Tyriona Lannistera, Jona Snowa a Daenerys Targaryen se sveze také koncertní turné, které dorazí do dvaceti evropských měst včetně Prahy. Skladatel Ramin Djawadi na něm představí výběr toho nejlepšího ze všech sedmi řad Hry o trůny. Show to bude rozhodně velkolepá, ale že by během ní někdejší chráněnec Hanse Zimmera odhalil něco ze zákulisí připravované osmé řady, s tím nepočítejte. Ani jeho vlastní žena nemá šanci!

V rámci turné Game of Thrones – Live Concert Experience se zastavíte také v Praze. Jaké to bude?
Na začátku byla myšlenka nabídnout fanouškům unikátní koncertní zážitek. Budeme mít velký orchestr a sbor, spolu se mnou přijedou ze Spojených států někteří sólisté… Chceme, aby si fanoušci prošli cestu od první sezony až po tu poslední. V tom bude rozdíl oproti minulé koncertní šňůře, kde jsme ještě nemohli představit skladby ze sedmé série. Chci, aby to byla skutečně moderní show. Orchestr bude hrát, zatímco na plátně poběží sestřihy z jednotlivých sérií, střihové montáže zaměřené na hlavní postavy seriálu a podobně. Protože ve Hře o trůny mají důležitou úlohu draci, říkal jsem si, že by stálo za to dostat je nějakým způsobem i na koncert. Takže tam budou ohně! (smích)

Jak jste dával dohromady program koncertu, vzhledem k tomu, že seriál má v současnosti sedm řad?
Bylo to těžké. Když jsem vybíral skladby, které bych chtěl na koncertě uvést, uvědomil jsem si, že je to vážně moc a koncert by musel být mnohem delší, aby se tam všechno dostalo. Takže jsem si k tomu musel znovu sednout a zvažovat, které hudební momenty jsou pro seriál opravdu zásadní. Stejně tak jsme museli projít jednotlivé epizody, abychom připravili sestřihy k vybraným skladbám. Byly to měsíce a měsíce práce. Kromě skladeb ze seriálu zazní na koncertě i hudba, kterou jsem složil speciálně k tomuto turné a která se neobjevila na žádném soundtracku.

Od premiéry první řady Hry o trůny uplynulo více než šest let. Není pro vás vysilující pracovat tak dlouhou dobu na jednom projektu a přicházet stále s novými nápady?
Jsem samozřejmě moc šťastný, že je Hra o trůny tak populární, ale jak jste řekl, je obtížné přicházet neustále s novými nápady, vymýšlet další témata a rozvíjet motivy z předchozích sezón. Sledujete, jak se jednotlivé postavy vyvíjejí, a to se musí odrážet v hudbě. Pořád mě to baví a už se těším na chystanou osmou řadu.

Jako skladatel máte velkou výsadu – nové epizody vidíte dříve než běžní smrtelníci. Nevyzvídají na vás vaši blízcí a přátelé podrobnosti o ději nebo postavách?
Vyzvídají a není snadné je odbýt, ale já dokážu udržet tajemství. (smích) Dokonce i před vlastní rodinou. Žena se mě často ptá: „Tak mi řekni, co se stane v dalších dílech.“ Říkám jí: „Promiň, fakt nemůžu nic prozradit.“ Pouštím jí jednotlivé skladby, ale bez obrazu a taky bez informací, k jaké scéně bude skladba hrát. Nechci nikoho ochudit o překvapení, o zážitek ze sledování nové řady, na kterou se tak těší.

Kromě hudby k sedmé řadě Hry o trůny jste letos představil i soundtrack k dramatu Hora mezi námi, který je velmi něžný a intimní, vlastně takový protiklad dobrodružné a epické Hry o trůny…
Rád na tenhle projekt vzpomínám, byla to úžasná spolupráce s režisérem Hanym Abu-Assadem. Během natáčení mi zatelefonoval s tím, že by chtěl, abych pro jeho film složil hudbu. Měl už určitou představu o jejím charakteru, chtěl, aby ústředním nástrojem byl klavír a aby se v kompozici odrážela příroda a prostředí, ve kterém se hlavní postavy ocitly. Film mě uchvátil spojením romantické linky s dramatem o přežití. Právě tyto dvě roviny jsme potřebovali v hudební složce vybalancovat. Hany přišel s několika skvělými nápady, je to úžasný filmař.

Jako fanoušek Rage Against the Machine se vás musím zeptat i na soundtrack k filmu Pacific Rim, k jehož nahrávání jste přizval Toma Morella.
Když jsem začal psát hudbu k filmu Pacific Rim, chtěl jsem, aby tam bylo hodně kytarových partů. Řekl jsem si: Potřebujeme vážně skvělého kytaristu. S Tomem jsme se znali už z nahrávání soundtracku k prvnímu Iron Manovi, takže když jsem připravoval Pacific Rim, hned jsem si na něj vzpomněl. Povídali jsme si o filmu, pustil jsem mu několik ukázek a jeho to zaujalo. Je to unikátní kytarista, nikdo na světě nehraje tak jako on. Sledoval jsem ho při nahrávání a kroutil hlavou, jak dokáže z kytary dostat ten svůj charakteristický zvuk. Neuvěřitelné!

Info

Ramin Djawadi
web skladatele

Živě:
Game of Thrones – Live Concert Experience
16. 5. 2018 20:00
O2 Arena, Praha
fb událost

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Nenalezeny žádné záznamy.

Marie Voslářová: Neštěstí v lásce není životní selhání

Adéla Polka 15.06.2021

Paseka letos vydala druhou komiksovou publikaci kontroverzní švédské autorky Liv Strömquistové Nejrudější růže rozkvétá. Rozhovor jsme vedli s její překladatelkou.

Marie Joja (Archipop): Když opuštěné budovy nabídnou nevšední zážitek

su 18.05.2021

Rozhovor o databázi Archipop, jejíž cílem je zmapovat realizace dočasného využití opuštěných objektů.

SF MINI aneb Není to jen o nás

Michaela Susedíková 11.05.2021

Zatímco pamětníci vzpomínají na Olomouc kvůli devadesátkovému klubu Nausea, dnes nabízí výživnou dramaturgii prostor SF MINI. Hovory nejen o kompilaci z rukou Coffee Breath Records.

Shina (Slnko Records): Hudbu treba hnojiť a polievať

Kateřina Cumin 29.04.2021

Dnes, po dvaceti letech fungování, má Slnko Records ve stáji umělce několika generací a všech žánrů, za všechny jmenujme Modré hory, Katarzii, Bad Karma Boy nebo Janu Kirschner. Rozhovor.

Magdalena Müllerová (Kreativní Evropa): Budoucnost je ve spolupráci

Michal Pařízek, mxm 26.04.2021

O nutnosti spolupracovat, důležitosti přípravy jednotlivých projektů, grantové politice na státní i evropské úrovni a o tom, že opravdu nestačí jen setřít prach z vitríny.

Tiziano Popoli: Důležité věci se naštěstí často vrací

Michal Pařízek 19.04.2021

Tiziano Popoli o cyklech popkultury, které se v některých případech naštěstí vrací, kino jako zdroji inspirace nebo zhudebněnému daňovému přiznání.

Magdaléna Petráková (Luhovaný Vincent): Na dovolenou do svého města

Jiří Přivřel, mxm 13.04.2021

Jedinečné kulisy scénografů Dušana Jurkoviče a Bohuslava Fuchse, pečlivě připravený program a místní Vincentka jako životabudič. Festival Luhovaný Vincent letos bez nánosu.

Jakub Němeček (Aerovod): Zažíváme nejlepší momentum

Jarmo Diehl 29.03.2021

Ptáme se dramaturga Jakuba Němečka na bující popularitu videotéky Aerovod. Ale dotkneme se i věcí obecných.

Běla Čurlinová, Ricardo Delfino (Top RoofTop fest): Sedět se založenýma rukama doma nám moc nejde

redakce 27.03.2021

Jaké je pozadí příprav uměleckého klání v době, kdy i na procházku můžeme jen na hranici okresu? Rozhovor.

Martin Opatrný (Ledoborci Kultury): Jsme na začátku plavby

mxm, su 23.03.2021

V době zamrzlého kulturního dění se spolek snaží prorážet cesty interpretům a zavřeným klubům formou benefičních streamů na výjimečných místech. Rozhovor.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace