Články / Reporty

Rave v ratejně (Disclosure)

Rave v ratejně (Disclosure)

Adam Zámečník | Články / Reporty | 22.08.2016

Je cosi zvláštního na velkých koncertech electronic dance music v arénách a středně velkých sálech jako Forum Karlín. Zatímco první koncert Disclosure v holešovickém Sasazu byl „pouze“ velkým klubovým výstupem, nynější turné k druhé desce Caracal představuje Disclosure jako etablované hudebníky s velkolepou produkcí. Ostatně album Caracal je ověnčeno hvězdnými jmény jako Lorde či The Weeknd skrz naskrz. Do hlavy se člověku tedy může vkrást lehká skepse – jak bude vypadat vystoupení bez hostů? Inu, Disclosure předvedli, že i navzdory tomu jsou jejich koncerty opravdovými koncerty a ne poslechovou party z drahých reprobeden.

K vybuzení nedočkavých fanoušků stačilo opravdu málo. Když vstoupili bratři Lawrencovi na pódium za úvodních tónů White Noise, ohlušující hluk se neozýval ze stage, nýbrž z davu. Zároveň bylo zjevné, že koncerty dua nezahrnují pouze hudbu, ale také bohatý vizuální doprovod. Za pulty složenými ze syntezátorů, perkusí a kytar zářila obrazovka s typicky minimalistickými obrazci. Přestože první polovina koncertu zahrnovala průřez popovými hity jako Magnets či Willing and Able se zpěvem z playbacku, původní nedůvěra rozhodně nebyla naplněna. Pomocí chytrého využití projekce si vždy dokázala vynahradit absenci hosta – siluety Sama Smitha v případě Omen hravě skryla jeho nepřítomnost, což ocenilo i roztančené publikum.

Disclosure občas sklízí kritiku za „trivializaci“ své hudby. Z původně nezávislé dvojice produkující UK Garage se postupně stala továrna na hity, která kolaboruje s dalšími hvězdami. Možná proto se druhá polovina setu zaměřila na dlouhé improvizace - natažení skladeb jako Bang That či When a Fire Starts to Burn ale nevyznělo jako djská onanie, která uspí publikum, spíše naopak. Bylo až překvapivé, jak klubový to byl koncert - ratejnovitá šeď Fora Karlín tomu nezabránila.

Letošní koncert Disclosure opět prokázal, proč má tandem tak raketový úspěch na poli taneční hudby. Ne, o koncertní schizofrenii nelze mluvit, Lawrencovi jsou čistě a jednoduše nesmírně zdatní skladatelé, kteří dokáží hravě zkombinovat ten nejnosnější popový nápěvek s duchem devadesátkové rave party. A to i v prostorech, kde se prodávají předražené klobásy.

Info

Disclosure (uk)
18.8. 2016 Forum Karlín, Praha

foto © Romana Kovacsová

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Full Moon 10: Pokora je dar. Wovenhand (us) 1. 6. 2010 Bush Hall, Londýn, UK

Pavel Vulterýn 01.04.2020

Všechny tváře Grazu: Poznámky z Elevate 2020

Václav Adam, Jan Starý 11.03.2020

Rakouský festival nepatří k těm největším, ale sestavu nabídl prvotřídní a zejména skvěle využil možnosti města.

Zasnená ženská melanchólia (Agnes Obel)

Lucia Banáková 10.03.2020

Štyri dámy na pódiu a jemná dávka škandinávskej melanchólie nasvietená modro ružovými farbami.

„Energy crew, kde ste?!“ (Stormzy)

Jonáš Sudakov 05.03.2020

Lúč svetla neustále sledoval Stormzyho po pódiu, a keď zostal osamotený v tme, na chvíľu z neho šiel dojem, ktorý miestami rezonoval aj na albume Heavy Is The Head.

Vájb devadesátek je zpátky! (Pushteek Fest)

waghiss666 29.02.2020

Z koncertů se čím dál více vytrácí jakýsi aspekt vzrušujícího nebezpečí. Budu nadosmrti vzpomínat na všechny barvy, riffy, rytmy, tváře a pocity z tohohle večera.

Jen začátek nečeho velkého (Algiers)

waghiss666 24.02.2020

Půldruhé hodiny večírku u konce světa? Prý kdyby se o slovo nehlásila tradiční páteční diskotéka, hráli by ještě dýl. A mi by ani to nestačilo.

Vyprodaná Akropole? John Wolfhooker se hlásí o slovo.

Kateřina Ondráčková 24.02.2020

V dnešní době se žánrová vyhraněnost už moc nenosí, u John Wolfhooker se dlouhodobě osvědčila fúze screama, čistých vokálů, djentu a nově i elektro samplů.

Ho99o9 uspořádali obskurní hlukový dýchánek

Vojtěch Podjukl 24.02.2020

Frustrace je v hudbě silně znát a poskytuje zdroj energie, kterou jsou schopni na jevišti přetavit v dramatickou a absurdní podívanou.

Soundtrack do nového města (Black Marble & Panther Modern)

Sabina Coufalová 20.02.2020

Černá vládla všem. Snad nezavlaje i nad Kasárnami, hovory o budoucnosti karlínského prostoru se vynořovaly celý večer.

Efterklang v euforii. Archa též.

Veronika Mrázková 18.02.2020

Tak čistou a elektrizující radost není možné zažít často, byť se vám vystoupení líbí sebevíc... Stalo se v Divadle Archa.