Články / Reporty

Rave v ratejně (Disclosure)

Rave v ratejně (Disclosure)

Adam Zámečník | Články / Reporty | 22.08.2016

Je cosi zvláštního na velkých koncertech electronic dance music v arénách a středně velkých sálech jako Forum Karlín. Zatímco první koncert Disclosure v holešovickém Sasazu byl „pouze“ velkým klubovým výstupem, nynější turné k druhé desce Caracal představuje Disclosure jako etablované hudebníky s velkolepou produkcí. Ostatně album Caracal je ověnčeno hvězdnými jmény jako Lorde či The Weeknd skrz naskrz. Do hlavy se člověku tedy může vkrást lehká skepse – jak bude vypadat vystoupení bez hostů? Inu, Disclosure předvedli, že i navzdory tomu jsou jejich koncerty opravdovými koncerty a ne poslechovou party z drahých reprobeden.

K vybuzení nedočkavých fanoušků stačilo opravdu málo. Když vstoupili bratři Lawrencovi na pódium za úvodních tónů White Noise, ohlušující hluk se neozýval ze stage, nýbrž z davu. Zároveň bylo zjevné, že koncerty dua nezahrnují pouze hudbu, ale také bohatý vizuální doprovod. Za pulty složenými ze syntezátorů, perkusí a kytar zářila obrazovka s typicky minimalistickými obrazci. Přestože první polovina koncertu zahrnovala průřez popovými hity jako Magnets či Willing and Able se zpěvem z playbacku, původní nedůvěra rozhodně nebyla naplněna. Pomocí chytrého využití projekce si vždy dokázala vynahradit absenci hosta – siluety Sama Smitha v případě Omen hravě skryla jeho nepřítomnost, což ocenilo i roztančené publikum.

Disclosure občas sklízí kritiku za „trivializaci“ své hudby. Z původně nezávislé dvojice produkující UK Garage se postupně stala továrna na hity, která kolaboruje s dalšími hvězdami. Možná proto se druhá polovina setu zaměřila na dlouhé improvizace - natažení skladeb jako Bang That či When a Fire Starts to Burn ale nevyznělo jako djská onanie, která uspí publikum, spíše naopak. Bylo až překvapivé, jak klubový to byl koncert - ratejnovitá šeď Fora Karlín tomu nezabránila.

Letošní koncert Disclosure opět prokázal, proč má tandem tak raketový úspěch na poli taneční hudby. Ne, o koncertní schizofrenii nelze mluvit, Lawrencovi jsou čistě a jednoduše nesmírně zdatní skladatelé, kteří dokáží hravě zkombinovat ten nejnosnější popový nápěvek s duchem devadesátkové rave party. A to i v prostorech, kde se prodávají předražené klobásy.

Info

Disclosure (uk)
18.8. 2016 Forum Karlín, Praha

foto © Romana Kovacsová

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Slastný tinnitus (Daughters)

redakce 22.10.2019

Syrový, upřímný koncert šel až na dřeň, za hranu sebekontroly. Očistný rituál i slastný tinnitus.

Dock, Bardo a standardy

redakce 20.10.2019

Umíte si představit situaci, kdy se majitel podniku postaví do dveří svého klubu, aby při vybírání vstupného všem vysvětloval, že je potřeba být během koncertu potichu?

Minulost v 16mm, současnost v Brně (Brno 16)

redakce 19.10.2019

Jak jsem se kdysi rozhodovala podle programu, dnes je pro mě důležitější celková atmosféra a socializační aspekt. Brněnská šestnáctka.

Síla představivosti (Laura Mvula)

redakce 17.10.2019

Všem jistě utkvělo její konstatování, že s orchestrem měli před koncertem jen jednu společnou zkoušku, což přirovnala k tomu, mít první sex a hned po něm dítě.

Staré vs. zastaralé: The Mystery of Bulgarian Voices ft. Lisa Gerrard

redakce 17.10.2019

S bohorovným úsměvem Buddhy a pompou Marie Antoinetty sice působila všelijak, její vokální charisma ale konečně dalo setu jasný charakter.

Intimita pro odcizené (Frankie Cosmos / Lina Tullgren)

redakce 14.10.2019

„The world is crumbling and/ I don’t have much to say,“ zpívá v písni Moonsea, která mi připadá důvěrně známá...

Příchod smutného Ježíše (Nick Murphy)

redakce 14.10.2019

Murphyho repertoár překypuje zajímavými hudebními řešeními a výpravami do různých hudebních žánrů, ale tentokrát mu trochu chyběla šťáva.

Jazz Goes to Town podruhé: Jazz bez klišé

redakce 13.10.2019

Možná se ve své představě snobského fanouška jazzu pletu, ale jestli (vůbec) nějací jezdí do Hradce Králové na Jazz Goes to Town...

Suverenita a zároveň zraniteľnosť (Lingua Ignota)

redakce 12.10.2019

Neviem, či ma niekedy prestane fascinovať tá úprimnosť, drásavá krása, monumentálnosť a zároveň intimita...

Jazz Goes to Town: Vládci chaosu (se saxofonem)

redakce 12.10.2019

Festival neskromný v line-upu. Nemá tendenci vozit vyložené jazzové superhvězdy, staví na kvalitě a neotřelých spojeních.