Články / Reporty

Restart the Art, nezdařilá obroda

Veronika Mrázková | Články / Reporty | 18.09.2014

Neználkovy duše se při četbě PR materiálu zhostí zcela jistě entuziasmus. Ohromující řada spolupracujících institucí, kulturoznalců a interpretů dělá z Restart the Art skutečně něco víc než umolousanou seanci anonymních inťoušů. Kritický názor má ale živnější půdu než uznalý respekt. Otázky vzbuzuje už samo provokativní heslo "restartujeme Ostravu". Jednou takovou akcí?

"RTA vytváří nezapomenutelnou a charakteristickou atmosféru, umocněnou celkovým dekorativním vzezřením" - ANO. Mohli jste si vyzkoušet spoustu krásných kostýmů, odnést si polaroid fotku a užívat si nechutně starých sofa v tmavých neoindustriálních pokojíčcích.

"Projekt, který se snaží posouvat hranice klubové scény a objevovat její nové možnosti, a zpřístupnit tím mladé umění masám" - NE. Jak by mohl večírek v krajně alternativním a alternativci vyhledávaném prostoru dolu Hlubina představit "mladé umění" masám? A to "mladé umění", to je umění mladých nebo umění s mladistvým přístupem? Nic z toho není jasné. Jak by měla performance špatných básníků nebo trapností se honosícího kabaretu pomoci městu?

Vyzbrojena značnou skepsí, šla jsem na večírek ani ne tak natěšená, jako spíše zvědavá. A zároveň s obavami, že velkohubá prohlášení nebudou odpovídat skutečnosti. Kořenová nezisková organizace má na facebooku jen půltisíce fanoušků a na akci nakonec dorazilo jen pár desítek lidí. A žádné restartování se nekonalo.

Otvíračka projektu Influx byla fajn. Živé elektro s kytarou, změť atmosférických, a přitom chytlavých věcí dosáhla i na zákoutí haly. Následné skeče Zajíce v pytli byla ale bolestnou zkušeností pro kohokoli, kdo má rád inteligentní humor, a úroveň večírku notně klesla. Herci jsou to jistě báječní, ale mladé umění se v případě jejich komediální estrády rovnalo spíše nedostatečnosti. Nepomohly ani štědře rozdané panáky rumu. A Sylvos, sólo projekt v Ostravě všudypřítomného Martina Dytka, má sice velký potenciál, jenže špatně volená doba vystoupení vyhnala většinu publika k baru. Jedině tam nebyla nuda. Dytko je znám svou schopností kreativně improvizovat a vykládat kytarou jakékoli syžety, ale uprostřed večera představoval spíše než geniálního autora překážku v zábavě. Nikomu se nechtělo upadat v nekonečná, náročná rozjímání. Pokrčili jsme rameny. Co finále s Vees, hlavní hvězdou obrody? Hodně špatný, zahuhlaný zvuk, který se nedal zachránit ani opakovanou rekonfigurací (protože na vině byl prostor sám), přidal Vees punkový náboj, ale ubral na kvalitě. Místo rock´n´rollové tančírny se pod pódiem odehrával pogovací kroužek zbylých držáků.

Celkový dojem z akce nezachránil ani grungeový étos Hlubiny, ani pod stropem se vznášející ideály. Výtěžek ze vstupného půjde na uspořádání "undergroundových výstav" v reprezentativních prostorech. Může být. Malost akce ovšem předčila bohulibost benefičního záměru. Snad příště.

Info

Restart the Art
12. 9. 2014, Provoz Hlubina, Ostrava
www.facebook.com/restarttheart

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Ve zvukové krajině labyrintu Faunu (Faun festival)

Veronika Miksová, Kryštof Kočtář 16.04.2024

Na koncerty chodíme v Brně často, ale sklepní scénu Husy na provázku nebo Komorní sál JAMU jsem ještě nikdy neviděl tolik přeplněné jako během Faunu...

Poslední nádech (Bendik Giske)

Julia Pátá 15.04.2024

Početné publikum pražské Archy+, ve které se letos usadil promotérský kolektiv Heartnoize, kvapem obsazuje místa ve velkém sále multifunkčního prostoru...

Hřejivý folk chladne a tmavne (Tábor + Cardo & Decumanus)

Kryštof Kočtář 13.04.2024

Když jim roku 2020 vyšlo album Liebe, psal mi kamarád nadšeně: „Ty vole, čeští Natural Snow Buildings!“ Přestože jsem s jeho zjednodušením nesouhlasil, radost jsem sdílel.

Let s gripenom, nohami pevne na zemi (Dukla)

Jakub Veselý 12.04.2024

Na pripravené gitary a klávesy dopadla tma, ktorú po chvíli rozrazilo intenzívne biele svetlo prechádzajúce do stroboskopického prerušovania rozplynutého do hustej hmly.

Od tance ke smyslovému přetížení (Jednota v noci)

Dominik Polívka 08.04.2024

Večírek pod taktovku Jednoty s dystopickými kulisami štvanického Fuchsu a ještě dystopičtější produkcí vystupujících.

Laciné kostýmy, vytříbené kytary (Devil Master)

Marek Hadrbolec 08.04.2024

Paroháče vystřelují do vzduchu a nad nimi se šklebí obličeje s corpsepaintem a falešnou krví. Na pódiu povlávají černé pláště a volány rudé košile.

Strejc is not děd! (Hentai Corporation)

Kryštof Kočtář 02.04.2024

Tentokrát v pozici „strejc edž“, jak bylo nazváno jejich aktuální turné, tedy jako kapela, co nepije.

Paprsky v mlze (Bohren & der Club of Gore)

Kryštof Kočtář 31.03.2024

Zkraje byla zdrojem světla drobná baterka, s níž si Morten Gass hledal cestu k nástrojům, tedy bicí soupravě, klávesám a kytaře.

Dvě světla na konci deště (Kaleida + Viah)

Tomáš Jančík 28.03.2024

I tak, nebo právě proto vyzařuje Kaleida stále přitažlivější hřejivý komfort, ze kterého se těžko odchází.

Swag a dechberoucí sexappeal (Annet X & NobodyListen)

waghiss666 24.03.2024

Moc krásnějších ženských jsem na pódiu neviděl, a to opakovaně. A Annet X to o sobě ví, nestydí se za svůdnost a ladně tančí na hraně s podbízivostí.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace