Články / Recenze

Řetězy táhnou minulost do přítomnosti (Chain And the Gang)

Řetězy táhnou minulost do přítomnosti (Chain And the Gang)

Jiří Akka Emaq | Články / Recenze | 27.02.2014

Roku 1960 nahrává Sam Cooke píseň ChainGang o údělu černých otroků v Americe. Roku 2004 vychází první deska Moimir Papalescu And The Nihilists, kterou uzavírá jiná píseň ChainGang a kde La Petite Sonia proklamuje „We Are the Gang of the Chain“. Některé pojmy se derou do skutečnosti a poutají na sebe pozornost. Tak se na začátku 21. století v odkazech zjevují Chain And The Gang. Gangy a řetězy prostě táhnou. Asi hlavně ty řetězy.

Při prvním poslechu si člověk říká, že všechny ty postupy už někde slyšel, v Not Good Enough zcela nepokrytě linkují na další hit Sama Cookea Stand By Me, kytara přehrává feeling z 50. až 70. let s podobným dirty zvukem, brousí v bluesových vodách, gospelové back vokály, ač proklatě bílé, ňufají v pozadí. Titulní Music’s Not for Everyone s hypnotickou tamburínou evokuje The End od The Doors a manzarekovské klávesy nás provádějí celou deskou jako hurvínkové boty a po celou dobu se nabízí otázka, proč by někdo chtěl vyvolávat duchy doby dávno minulé? Jenže na druhý poslech si člověk uvědomí, že to vlastně celé funguje. Ono to sakra funguje, jak je to sakra možné? Jak to, že prošla tahle loupež zvukové banky z minulého století? Jak to, že funguje takovéto okultní obcování s mrtvolami vězňů a těžkých osudů?

Vysvětlení je nasnadě. Za A) jsme v Americe a za B) celá nahrávka zní strašně upřímně. Jako by Chain And the Gang tenhle styl právě vymysleli a s lehkostí ho přehrávali. Není tam sice pověstná dravost a šílenství druhé poloviny minulého století (a to je jediná věc, která je usazuje do současnosti), ale místy to na Route 666 opravdu rozjedou (Livin’ Rough, Detroit). Chain And the Gang odkazují na kořeny černého blues a podobně jako mnoho hudebníků před nimi je natírají na bílo. A je to slušnej nátěr.

Podmanivý, zahuhlaný vokál Iana Svenoniuse mumlá příběhy s plnym nosem Boba Dylana. Záměrná zvuková nedokonalost simuluje první nahrávky černých bluesmanů a přidanou hodnotou je teenagerská, juvenilní jakoby nuda. Ta čiší z každé ledabyle vyřknuté věty, která zní jako odpovědi adolescentního výrostka na mentorování přechytralého rodiče. Vzpurně deklamují své teze a nemají to lehké, udržet každého v párty náladě. Jenže celá nahrávka je nabitá optimismem až po střechu a před koncem se ozvou i nezbytné delaye, takže jim to nakonec sežereme i s navijákem. Protože průměrní hudebníci kopírují, kdežto géniové kradou. A Ian Svenonius je génius. Jeho slovy: „Koho to zajímá a proč vlastně ne?“

Info

Chain And the Gang - Music´s Not for Everyone (K Records 2011/2014)
http://chainandthegang.bandcamp.com

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Prosvítající naděje ve světě izolující samoty (Malcuth & Facutum)

Viktor Hanačík 17.04.2024

Je to deska designovaná spíš pro klubové soundsystémy a podzemní parkety, ale obstojí i pro introspektivní poslech.

Historky otců zakladatelů budou těžko hledat čtenáře (Neviditelné řemeslo)

Martin Šinkovský 14.04.2024

I když autoři textu opakovaně tvrdí, jak složitě se jejich práce vysvětluje a obhajuje, skutečností je, že základní pravidla a kompetence jsou jednoduché a logicky vyvoditelné.

Marko Damian a úpadok menom Skeeter

Matej Žofčín 09.04.2024

Od konceptu zdanlivo upustil, upustil aj od unikátného frázovania, ostali len spievavé refrény a téma lásky, ktorá je však omnoho plytkejšia ako na debute.

Kolekce rozmanitých emocí (Page Turners)

Tereza Bartusková 01.04.2024

Deska vypráví nejen o lásce, ale i o smutku nebo touze po nedosažitelném, vděčnosti, a především o minulosti, nad kterou čas od času lpíme všichni.

Dva svety (Eva Sajanová & Dominik Suchý)

Veronika Vagačová 29.03.2024

Dvaja interpreti známi zo svojich vlastných projektov v rámci alternatívnej scény sa nedávno spojili pri albume Decision Paralysis.

Hudba ze zapomenutých míst minulosti (Garlands)

Filip Peloušek 25.03.2024

Jejich pojetí rocku s prvky gothic punku nedává moc prostoru pro jednoduchou zaměnitelnost.

Esence The Beatles (Milan Bátor)

Jiří V. Matýsek 10.03.2024

Hudba tu plyne s fantastickou lehkostí, při pozornějším poslechu ale jasně vyplývá komplexnost, s níž se musel opavský kytarista vyrovnat.

Dobro došli u bad trip (Nemeček)

Dan Sywala 19.02.2024

Ke slunné Makarské se blíží nevyzpytatelná tma. To je výjev, který bych přál cestovatelům, kteří se spokojí s prvoplánovým strávením letní dovolené.

Aye, captain! (The Longest Johns)

Jiří V. Matýsek 16.02.2024

Leaving of Liverpool nebo na Dylanovu Maggie’s Farm odkazující skladba Maggie’s Ship jsou příjemným oťukáváním nových teritorií.

Zápas agresívnej klubovej estetiky s distingvovanosťou orchestrálneho zvuku (julek ploski)

Dušan Šuster 12.02.2024

Left field je defenzívna bejzbalová pozícia a hráč, ktorý ju zastáva, býva vraj najosamelejším na ihrisku.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace