Články / Reporty

Římská temnota na Strahově

Římská temnota na Strahově

David Čajčík | Články / Reporty | 04.06.2013

Více než rok od koncertu Celeste se Start Today rozhodli znovu uspořádat vrcholný postmetalový koncert tentokrát s Italy Lento jako headlinerem a v domovském prostředí strahovských kolejí. K pětičlenné partě z Říma přizvali téměř stejný line-up jako minule – FDK a esazlesa, doplněné norskými The Samuel Jackson Five.

FDK z Prahy schytali velmi brzký čas a s tím související malý počet posluchačů. Jejich crescenda tím ale neutrpěla, naopak, postmetalová gradace ozvláštněná netradičním čistým vokálem ukázala, že tahle skupina potřebuje jediné – vydat další album.

Po delší pauze se na pražské pódium vrátili esazlesa. Této již legendární plzeňské kapele byla Sedmičková stage doslova malá, když si s sebou přivezli i ,,visualisation managera“. Krátké zvučení a větší množství kytar proměnilo tvrdší skladby v masivní koule zvuku, což ale v konečném důsledku moc nevadilo, protože i o tom jejich hudba je. Provedení Průměrných dětí historie bylo všechno jen ne průměrné a novinka St. Tropez se pozitivním riffem sarkasticky vysmívala dnešnímu světu. Nikdy se nevrátí. Spontánní hardcorová energie, texty o zkažené společnosti a ještě stále přítomný punkový drive. Vítejte zpátky.

The Samuel Jackson Five z Osla se na akci ocitli pravděpodobně díky spřízněnosti s elitním labelem Denovali, na kterém vydávají i Lento. Bohužel, den před koncertem si jeden z kytaristů zlomil ruku a byl nucen sledovat koncert zpovzdálí za bariérou merche. Těžko říct, jestli jejich hudbě něco chybí obecně nebo to bylo zapříčiněné nečekanou ztrátou, ale buď to chce víc zpěvu (mroukání nestačí) nebo překvapivější aranžmá. Jejich post-rock působil spíše jako zajímavější kulisa a nepřidal tomu ani theremin (který použili tak krátce, že si toho většina lidí ani nemohla všimnout), ani vcelku vtipný midi controller kláves na iPadu (kam ta hudba dospěje, až si místo kláves budou kapely vozit tablety) a dokonce ani sugestivní arabská vizáž druhého kytaristy. Určitě by je ale bylo dobré slyšet v kompletní sestavě, originalita tam je.

Na stage se vyvalila mlha a rozsvítily se řady malých světýlek. Christmas time is coming a s ním úzkost, zoufalství a zmírání. Lento. Z nejnovějšího alba Anxiety, Despair, Languish se hrálo převážně, ale došlo i na pecky z Icon nebo ještě hodně syrového Earthen. Ovšem ono to bylo celé dost syrové. Od groovujícího sludge Hymen po introvertní gradující post-metal Hymn. Téměř deathcorová Underbelly čekala na pronikavý vokál, ale ne, na to Lento nehrají. Instrumentální provedení nám dovoluje poodkrýt mnohem více riffů než normálně, skvosty ve slokách, které by se jindy skryly pod growlem či screamem. K tomu excelentní práce s pomlkami – třísekundová pauza, kdy celá kapela ztichne jako jeden muž, jen aby záhy poté vyrazila vpřed jako armáda. Nutno dodat, že křišťálový zvuk celého vystoupení je jeden z hlavních důvodů, proč to celé bylo tak skvělé. I klávesy nenápadně se ukrývající na boku stage v pravých chvílích vystupovaly na povrch a varhany občas prozářily temnotu římských bouřkových mraků. A z dálky doznívaly hromové breaky bicích. Post-akce roku, dost možná.

Info

Lento (it) + The Samuel Jackson Five (nor) + esazlesa + FDK
29. 5. 2013, Klub 007, Praha

foto © keša

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Nikdy to nikomu neřeknu: tandemová instalace v Galerii Průchod

Minka Dočkalová 01.05.2021

Autoři výstavy jsou partnery a v nově připravené výstavě se rozhodli zúročit svou zkušenost se závažnými zdravotními problémy v dětství.

Pouliční umění na krabicích od pizzy (Jan Vykypěl, Galerie Průchod)

Minka Dočkalová 02.04.2021

Součástí výstavy je kolekce pomalovaných obalů od pizzy. Využití odpadního materiálu ilustruje Vykypělův obvyklý způsob práce, jejíž jádro tkví v procesu tvorby.

Festival na dosah myši - SXSW 2021

David Čajčík, Michal Pařízek, su 25.03.2021

Jaké to je dívat se čtyři dny po nocích na kapely, filmy a moudré diskuze? Přinášíme report z online festivalu SXSW.

Chyba jako náznak změny: Galerie Průchod nekončí

Minka Dočkalová 11.03.2021

Umělci byli konfrontováni s tím, jak jednoduché je dostat se z rubriky Kultura do sekce Zločiny a soudy - prostřednictvím této situace na vlastní kůži prověřili vratkou hranici mediálního prostoru.

For k-punk 2021: postkapitalistické touhy

Mia Kordová 07.02.2021

Čtyřhodinový zážitek odstartoval Tim Lawrence videem nazvaným What is post-capitalism? Oslava života a díla britského kulturního teoretika Marka Fishera.

Galerie Průchod: veřejný výstavní prostor pro nikoho

Minka Dočkalová 21.01.2021

Umělci z Brna uspořádali vernisáž „pro nikoho“. Ve veřejném průchodu domu na Údolní nainstalovali velkoformátové grafiky.

Eurosonic Noorderslag 2021: Možnosti tu jsou

Aneta Martínková, su, Jakub Béreš, David Čajčík 18.01.2021

Přesun kultury na síť pokračuje. V online prostředí proběhl během minulých pár dní i největší a nejrespektovanější evropský showcase festival.

Vpřed! (Move Fest)

Veronika Mrázková 14.10.2020

"Za Hitlera se pálily knihy, dnes se na Facebooku skrývají nevhodné komentáře." Co je nevhodné? Hned první večer došlo na českou premiéru kusu Brave New Life.

Zvláštní magie (Jazz Goes to Town)

Jiří Vladimír Matýsek 11.10.2020

Může mít jazz punkovou energii? Může unést do jiných dimenzí? Může uspávat? Drtit sonickou stěnou? Samozřejmě. All That Jazz!

Takhle bude vypadat jazz budoucnosti? (Jazz Goes to Town 2020)

Jiří Vladimír Matýsek 09.10.2020

Navzdory okolnostem i letos - už po šestadvacáté - kráčí Hradcem Králové jazz. Tentokrát se táže: Kam směřujeme? Otázka vskutku aktuální...

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace