Martin Řezníček | Články / Reporty | 07.06.2018
Američtí punkrockeři Rise Against se u nás objevují pravidelně, od roku 2002 k nám zavítali už šestkrát, letos posedmé. A fanouškovská základna vycepovaná kytarovkami od The Offspring přes Green Day a Foo Fighters až po Billy Talent podobným kapelám zatím stále přeje, i když teenagerů lze v publiku zahlédnout stále méně.
Rise Against vydali před rokem nové album Wolves, z něho zahráli pouze tři písně, jinak šlo o výběr nejúspěšnějších hitů. Epický úvod, při němž se za zvuku temných tónů a hlasu vypravěče rozlévala bílá mlha, byl efektní, ale ke zbytku koncertu, který se obešel bez wow efektů, moc neseděl. Skupina se plně soustředila na hudbu a komunikaci s publikem. Velký tavící kotel to vzal s povděkem a co chvíli zachrchlal, když přecházel z vrážecí fáze do circle pitu. Do největších otáček se dostal při provařených vypalovačkách jako Satellite a Savior, ta druhá uzavřela základní část setu.
Kapela se po celou dobu existence snaží předat světu své sdělení. Všichni její členové jsou přesvědčení ochránci zvířat a planety, angažují se i v oblasti lidských práv a politiky. Proto nelze nezmínit skladbu Ready to Fall, jejíž videoklip, ukazující záběry z velkochovů, lovu zvířat, kácení lesů, průmyslového znečišťování a tání ledovců, považuje za svůj nejzásadnější vizuální počin. Frontman Tim McIlrath měl krátký proslov, v němž pojmenoval tři monstra: rasismus, sexismus a nacionalismus. „Tyhle monstra musíme potlačit a zavřít je do klecí, kam patří.“ Tak uvedl Welcome to the Breakdown, která všechny tři „-ismy“ personifikuje v osobě Donalda Trumpa.
fotogalerie z koncertu tady
Na přídavek se McIlrath vrátil jen s akustickou kytarou a zahrál tři písně, z nichž publikum nejvíc potěšila vlastenecká, protiválečně laděná balada Hero of War. Když pak celá kapela spustila Make It Stop (September's Children), nejen modří už věděli, že je to pokyn k tomu, aby spustili sborové „ooo“. Ostatně hlasivky už měli dobře rozcvičené. Předposlední Like the Angel byla v setlistu navíc, protože všichni čekali na vyvrcholení a poslední hit Prayer of the Refugee. Ten Rise Against podali mnohem živěji než studiovou nahrávku a natáhli ho aspoň o polovinu; závěr koncertu tak byl skutečnou sonickou smrští. Sympaťácké vystupovaní v průběhu večera se ukázalo i po skončení, kdy muzikanti neprchali z pódia, ale nejvěrnějším rozdávali trsátka, paličky a vytištěné setlisty.
Rise Against (us)
5. 6. 2018 Forum Karlín, Praha
foto © Martinezz
Tomáš Jančík 28.03.2024
I tak, nebo právě proto vyzařuje Kaleida stále přitažlivější hřejivý komfort, ze kterého se těžko odchází.
waghiss666 24.03.2024
Moc krásnějších ženských jsem na pódiu neviděl, a to opakovaně. A Annet X to o sobě ví, nestydí se za svůdnost a ladně tančí na hraně s podbízivostí.
Akana 24.03.2024
Pří ohlušujících noiseových náletech se především Hessels s Moorem svíjeli se svými nástroji s takovou bezuzdností, až to bylo o strach.
Michal Mikuláš 20.03.2024
Vstupenky na nenapodobiteľnú írsku disco queen boli v nedeľu popoludní už nedostupné. No wonder...
David Čajčík 20.03.2024
Unikátní zážitek, kdy je možné vidět jedny z největších jmen amerického kreativního či tech průmyslu, hollywoodské hvězdy vedle stovek a stovek zcela neznámých hudebních projektů.
Michal Smrčina 17.03.2024
Nadšení bylo všudypřítomné, k hale přijelo pár autobusů zapálených výprav. Možná nevěděli, co SaSaZu znamená, možná jim to bylo jedno.
Kryštof Kočtář 15.03.2024
Po zvukové stránce v něm – obdobně jako rovněž dvojice Dead Can Dance – namíchalo koktejl ze surovin z celého světa, avšak rozhodli se jej vypít v berlínském techno klubu.
Tomáš Jančík 13.03.2024
Zpoza rohu ulice slyším šum, z dálky vidím ve tmě modře svítící neon a pod ním nespočet hloučků převážně studentů. Co bylo dál?
Julia Pátá 12.03.2024
Každá další píseň se vznáší mezi klidně usazeným publikem, proplouvá kolejemi a mizí společně s vlaky jednou za čas projíždějícími kolem pražské MeetFactory.
Jan Starý 11.03.2024
Někdo poslouchal v nábožném vytržení, někdo mával vlasy do – některého – rytmu, nadšení ale působilo celkem univerzálně.