Patrik Kratochvíl | Články / Recenze | 23.02.2023
Calina a Viktora Sheena, dva nejposlouchanější české rappery, pojí zahraniční původ (z Moldavska, resp. z Kazachstánu) a snaha odlišovat se od zbytku rapového mainstreamu („trapující“ Yzomandias nebo drill jihlavské skupiny 58G) popovějším zvukem a zvolenými tématy. Dává tedy smysl, že se dvě velká jména dala dohromady a tuto spolupráci na podzim završí koncertem v pražské O2 areně. Dokáže ale album Roadtrip dostát vysokým ambicím tohoto komba?
Deska je soudržná díky jasně stanoveným tématům jako popularita, kariérní strasti, stereotypy rapové subkultury nebo mezilidské vztahy. Jen se s nimi nepracuje promyšleněji, u některých tracků se nedá zbavit pocitu, že jsou vlastně o tom stejném, jen to říkají trošku jinak (např. vztahovky Safír a Limonáda). Další problém je, že Calin s Sheenem pouze kloužou po povrchu, což je dáno kvalitou textů. Ty trpí přílišnou jednoduchostí (otřepané fráze jako „modré oči jako kdybych koukal do safíru“) a rezignováním na oceňovaný trademark obou rapperů, jako je zdůraznění osobní roviny dodávající trackům větší míru upřímnosti. Texty působí až moc obecně, vágně a vykalkulovaně, je těžké se na ně napojit, hlubší vyznění schází.
Tam, kde jednoduchost textům škodí, hudbě zase přidává. Za ní stojí hlavně brněnští producenti Bloodflow a D.Kop, kteří produkují na českou scénu velmi svébytný a funkční zvuk, sázející na hitový potenciál. Tracky nejsou zahlcené zbytečnými finesami, jsou spíš komornější a staví na nenápadných, ale silných melodiích, prostě dělají na rapových základech dobře vystavěný pop. Deska přirozeně střídá dravost (Dívej) se zasněnými polohami (Double Time), z nichž přeskakuje do chytlavých tanečních rytmů (Safír, Cikády). Tento zdánlivě nesourodý mix se naštěstí nerozpadá, naopak zdůrazňuje schopnosti obou rapperů, tedy že Sheenovi jde více klasické rapování, kdežto Calinovi zase zpěv.
Roadtrip je ve finále takovým kočkopsem. Na jednu stranu je to díky chytlavé hudbě zábavná deska, na druhou stranu i přes svou tematickou sevřenost nepřináší nic nového. Calin se Sheenem rapují o vydělávání peněz, závisti, tvrdé práci a o tom, jak se odlišují, což zvládli výrazně líp ve své dosavadní tvorbě. Roadtrip měl predispozice být rapovou deskou roku, nakonec z toho ale vyšla „jen“ lehce nadprůměrná kolekce hitovek, které se hodí do playlistů, ale nenabízí nic navíc.
Viktor Hanačík 17.04.2024
Je to deska designovaná spíš pro klubové soundsystémy a podzemní parkety, ale obstojí i pro introspektivní poslech.
Martin Šinkovský 14.04.2024
I když autoři textu opakovaně tvrdí, jak složitě se jejich práce vysvětluje a obhajuje, skutečností je, že základní pravidla a kompetence jsou jednoduché a logicky vyvoditelné.
Matej Žofčín 09.04.2024
Od konceptu zdanlivo upustil, upustil aj od unikátného frázovania, ostali len spievavé refrény a téma lásky, ktorá je však omnoho plytkejšia ako na debute.
Tereza Bartusková 01.04.2024
Deska vypráví nejen o lásce, ale i o smutku nebo touze po nedosažitelném, vděčnosti, a především o minulosti, nad kterou čas od času lpíme všichni.
Veronika Vagačová 29.03.2024
Dvaja interpreti známi zo svojich vlastných projektov v rámci alternatívnej scény sa nedávno spojili pri albume Decision Paralysis.
Filip Peloušek 25.03.2024
Jejich pojetí rocku s prvky gothic punku nedává moc prostoru pro jednoduchou zaměnitelnost.
Jiří V. Matýsek 10.03.2024
Hudba tu plyne s fantastickou lehkostí, při pozornějším poslechu ale jasně vyplývá komplexnost, s níž se musel opavský kytarista vyrovnat.
Dan Sywala 19.02.2024
Ke slunné Makarské se blíží nevyzpytatelná tma. To je výjev, který bych přál cestovatelům, kteří se spokojí s prvoplánovým strávením letní dovolené.
Jiří V. Matýsek 16.02.2024
Leaving of Liverpool nebo na Dylanovu Maggie’s Farm odkazující skladba Maggie’s Ship jsou příjemným oťukáváním nových teritorií.
Dušan Šuster 12.02.2024
Left field je defenzívna bejzbalová pozícia a hráč, ktorý ju zastáva, býva vraj najosamelejším na ihrisku.