Články / Reporty

Rock for People: ... a je konec

Rock for People: ... a je konec

prof. Neutrino | Články / Reporty | 07.07.2016

… a je konec. Skončil další ročník festivalu Rock for People, pořádný již tradičně v areálu královéhradeckého letiště. Osobně takovýto tip festivalu příliš nevyhledávám, ale nejen úterní vyvrcholení slibovalo velmi zajímavého i pro hudební fajnšmekry orientujících se na alternativní odnože hip hopu a elektroniky. Hlavní scénou tak byl stan, který dostal orientační název Šapitó Stage. Selektivní přístup, méně mnohdy znamená více.

Prvním bonbónkem byl rapper, básník, herec a aktivista Saul Williams, který dle předpokladu vystoupil jako one man projekt, ale měl za zády působivou videoprojekci, na níž se zjevovaly tváře a citáty známých politických aktivistů a umělců. V půli setu pak Williams sestoupil z pódia a za doprovodu The Noise Came from Here dostal obecenstvo do rituálního varu tleskajícího kmene. Přehrál všechny skladby z posledního alba Martyr Loser King, které vypráví příběh horníka-hackera z Burundi, který tam započal světovou revoluci. Po vystoupení se Williams chopil svoji brašny a skrze publikum odešel za svým dalším posláním (anebo na pivko).

Hned po Williamsovi okupovalo pódium radikální combo Ho99o9 (čti „Horror“), které po vzoru Death Grips mixuje prvky elektroniky, hip hopu a hardcore s notnou dávkou originality a nespoutané energetické nálože. A nemilosrdně vytloukalo zbytky příčetnosti z křepčícího publika pod pódiem. Gró setu tvořil nový počin Dead Bodies in the Lake, který upomíná až na někdejší zvukově silové projekty typu Suicide, avšak se současnou electrocore queer vizáží. Na všechno stačili dva rappeři a jeden bubeník. Pekelné energie měli na rozdávání.

Headlinerem byli bristolští zakladatelé triphopové scény a průzkumníci temných stránek mysli - Massive Attack. Pokud někde zaznělo, že jejich hudba už dnes není aktuální, tak jejich pódiová show určitě ano. Za jejich zády probíhala projekce připomínající letištní informační tabuli, kde se střídalo jak jasné poselství - Solidarity, Together, Join, Accept, Respect, Open, tak jejich odmítavé vyjádření k brexitu, politické zprávy v češtině nebo vlajky různých států světa. Nejnaléhavěji zapůsobila simulace času odletů, když za názvy měst vždy naskočilo slovo Cancelled. Vystoupení představovalo průřez jejich tvorby, především pak věci z nejrespektovanějšího alba Mezzanine, ale nechyběly ani skladby z posledního EP Ritual Spirit. Překvapením bylo, když šestici hudebníků na pódiu v půli „neplánovaně“ doplnilo trio Young Fathers, které zahrálo vedle jejich společné skladby Voodoo in My Blood i tři další songy. 2 v 1. Masivní útok proběhl beze ztrát na životech.

Na úplný závěr vystoupila i u nás velmi oblíbená hiphopová figura a stand up vypravěč Austronautalis. Ten si to užíval nad míru a dal všechny svoje hity a jakkoliv upřednostňuji jeho podání s kapelou, i one man show stojí za pozornost, už jen pro ten rozjásaný dav vůkol.

Rock for People je věrný multižánrovosti, tedy stylově nevyhraněné dramaturgii pro všechny bez rozdílu. Z toho pramení fakt, že se tu občas potkává nepříliš kompatibilní hudební směska. Jednak jde na ruku spíš „klasickému“ publiku, kterému stačí slyšet po desáté Tři sestry, Monkey Bussines nebo si jít zakřepčit na The Offspring, pak je tady i zastoupení aktuálních kapel typu The 1975, Chvrches nebo Enter Shikari pro nevyhraněnou „mládež“. Překvapivě nechyběla, byť možná trochu zbytečná, DJ Stage, kde se prostřídali klasici české taneční hudby, našla se však i výživná potrava pro náročnějšího posluchače, což vedle pondělních Suuns splňovaly i výše zmíněné projekty. Uvidíme, co bude dál. Příště bych si dal třeba Portishead.

Info

Rock for People
5. 7. 2016 Festivalpark, Hradec Králové

foto © Tomáš Valda

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Monkey Week 2022: Kousek srdce

Michal Pařízek 28.11.2022

Jeho zvědavost je upřímná a nenucená, v tu chvíli ještě netuším, že podobně milých lidí potkám spoustu. Jsem tu sotva hodinu a už se chci stěhovat...

Bonobo a jeho zlatý rez

Matej Kráľ 28.11.2022

Bonobo vyrátal zlatý rez klubového a kapelového zvuku. Vzišla z toho skvelá párty.

Alternativa 2022: Nové pohledy, staré základy

Jan Starý 27.11.2022

Alternativa vyniká přehledem o kontinentální scéně a dokáže nabízet jiné pohledy na starší přístupy. Ještě víc než loni ale chyběli mladí hudebníci a elektronika.

Možno sa už neuvídime (Injury Reserve)

Jonáš Sudakov 26.11.2022

Zamyslenejšie a atmosferickejšie pasáže predchádzajúcich päťdesiatich minút nahradili moshpity a skandovanie. Dôstojná rozlúčka s Injury Reserve.

Citový vyděrač Nils Frahm

Lukáš Grygar 25.11.2022

Podezřelý: Frahm, Nils, ročník 1982, státní příslušnost německá, žánrová „contemporary classical“. Už máte dostatek indicií?

Stále svěží šumperské blues (Blues Alive 2022)

Jiří V. Matýsek 21.11.2022

Letošek jako by startoval novou éru, uvolnění po covidové pauze bylo znatelné. Pokud byl jubilejní ročník prodchnut obavami o budoucnost, vyprodáním letoška byly rozptýleny.

Le Guess Who? 2022 – To nejlepší

redakce 15.11.2022

Kromě denního zpravodajství nabízíme tradičně stručný výběr z nejlepších koncertů, podrobnější reportáž najdete v lednovém Full Moonu.

Tolik sebevědomí i pochybností zároveň (Sudan Archives)

Jakub Béreš 15.11.2022

Místo R&B zpěvačky vyzařující klid připomínala rockstar, ve svých manýrách ale nikdy neošidila samotný pěvecký výkon.

Show me your inner IKEA (Luki Essender, Galerie OFF/FORMAT)

Minka Dočkalová 15.11.2022

Víc pozornosti tentokrát strhávají návštěvníci než výstava. Musím se dívat na to, jak se lidé dívají. A přes to dívání zkoumám vystavená díla.

Hádanky z Utrechtu #3: Mít co říct

Michal Pařízek 13.11.2022

Může být nejlepším koncertem festivalu ten, ze kterého jste odešli? Snadno.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace