Články / Rozhovory

Roni Size: Nechci být "old boy on the block"

Davo Krstič | Články / Rozhovory | 13.07.2015

„Měli pravdu, když říkali, že bychom nikdy neměli potkat své hrdiny,“ zpívá se v jedné skladbě kanadských Metric. Něco na tom bude, říkal jsem si hodinu před telefonickým rozhovorem s Ryanem Williamsem alias Ronim Sizem. Bristol musí být opravdu magické město, když dalo hudebnímu světu vedle Portishead a Massive Attack taky tuhle drum’n’bassovou legendu. Díky Sizeovi jsem „drumbác“ objevil a zamiloval si ho, Roni Size a jeho parta Reprazent byli skutečnými průkopníky. Řekl snad někdo Goldie? Poslechněte si New Forms a Timeless a pochopíte, která z těch desek je skutečně timeless. Poslední roky nebylo o Sizeovi moc slyšet, ale je zpátky ve hře. Vloni vydal sólovku Take Kontrol a letos se konečně dočkáme (po patnácti letech!) i novinky Reprazent. Setkání s hrdinou bylo nakonec příjemné a ukázalo, že Size nehodlá jen vzpomínat na staré dobré časy, kdy získal prestižní Mercury Music Prize, ale chce dokázat, že král drum’n’bassu je zpátky a i v pětačtyřiceti letech plný čerstvé energie. V létě nás o tom snad přesvědčí naživo.

Kde zrovna jste?
Doma, mám day off. Byl jsem v Japonsku, odtud letěl do Austrálie, a pak rovnou do Liverpoolu a Bristolu. Teď mám volno, ale stejně pracuju.

Jak to vypadá s novým albem Roni Size / Reprazent?
Jmenuje se Do It for the Masses a dělal jsem na něm dlouho. Je tam hodně orchestrálních zvuků, je velmi melodické, ale taky našlapané. Opět jsem na něm spolupracoval s MCím Dynamitem a zpěvačkou Onallee. Je určené pro novou generaci lidí, kteří mají rádi muziku, ale má v sobě příchuť toho, jak zněli Roni Size / Reprazent dříve. Crossover nového a starého. Datum vydání oznámíme každým dnem. Nahrávka je hotová, zbývá jen shodnout se na finální podobě tracklistu.

Jsem rád, že na ní bude MC Dynamite, jeho rapování mě bavilo.
MC Dynamite patří k mým nejbližším a nejlepším přátelům, máme skvělý, upřímný pracovní vztah. Poznali jsme se tak, že mi někdo poslal skladbu, ve které Dynamite rapuje. Hned jsem si řekl: Wow, ten je skvělej, musím ho najít. Trvalo mi to skoro rok, objevil jsem ho v Gloucesteru a hned jsme si sedli. Na nové desce ho uslyšíte nejen rapovat, ale taky zpívat, je vážně úžasný. Jsem rád za cestu, kterou jsme spolu ušli, stejné je to i s Onallee.


Letos se můžeme těšit na nové Reprazent, vloni jste vydal novou sólovku Take Kontrol, první nahrávku po šesti letech. Dal jste si v pauze od muziky úplně pohov, nebo jste jen necítil potřebu vydávat další album?
Myslím, že to byla kombinace obojího. Vystupoval jsem jako DJ, ale v té době cítil, že mám na víc. Potřeboval jsem si dát pauzu, abych získal energii. A abych žil i něčím jiným než hudbou – v mezidobí jsem se víc věnoval rodině, dětem, přátelům. Teď pauza skončila, jsem zpátky a zase si užívám DJing, živé vystupování a produkci nových skladeb.

Mnohé překvapilo, jak Take Kontrol zní – krátké tracky, spousta hostů, melodické hitovky. Bylo cílem zaujmout novou generaci, která o Reprazent neslyšela?
Určitě. Je tu mladá generace posluchačů, kteří o mně nebo Reprazent neví vůbec nic. Možná jim něco říká název, ale neznají tu muziku. A je potřeba je zaujmout. Nechci stát na hlavním festivalovém pódiu a hrát pro poloprázdné prostory. Chci, aby se v publiku potkávali starší fanoušci s těmi novými. Určitě nechci být „old boy on the block“, chci být „new guy“. Možná i proto jsem potřeboval pauzu – abych se mohl vrátit čerstvý, nabitý energií a ukázat lidem, že jsem relevantní, že umím dělat drum’n’bass stejně dobře, ne-li líp, než jiní.

V roce 2008 jste znovu vydal legendární debut Roni Size/Reprazent, nyní pod názvem New Forms II. Líbilo se mi, že nešlo jen o remaster, ale že jste původní skladby upravil, zkrátil a přidal i několik nových. Bylo to tak, že jste si řekl: Kdybych tehdy věděl a uměl to, co nyní, zněla by New Forms přesně takhle?
Neměnil a neupravoval bych nic z toho, co jsem vydal, s New Forms jsem spokojený. Universal mi tehdy oznámil, že chystá kompilaci u příležitosti desátého výročí New Forms. Tak jsem navrhl, že místo toho udělám re-edit původních skladeb. New Forms II pro mě byla platforma pro předvedení toho, co jsem se za ta léta naučil. Původní album je skvělé, měli jsme pro něj připravených tolik tracků, že jsme nakonec museli vydat dvojalbum, protože skladby byly dlouhé. Na New Forms II jsme některé z nich dali pryč a jiné zkrátili, takže se všechno pohodlně vešlo na jeden disk.

Dodnes mám původní edici s nálepkou na obalu, na které jsou útržky z tehdejších extatických recenzí. Jaké to bylo pro osmadvacetiletého hudebníka z Bristolu číst články s titulky „Naprosto zásadní“, „Album roku“ a podobně?
Bylo to skvělé období a měl jsem štěstí, že jsem měl kolem sebe spoustu úžasných lidí, ať už to byl Gilles Peterson z labelu Talkin Loud, DJ Krust nebo DJ Die… Myslím, že lidem se líbilo, kam jsme se postupně dostali, od založení Full Cycle k natočení alba a živému hraní. Byly to krásné časy a příjemné ohlédnutí do historie. Ale teď se dívám dopředu, chci se vyvíjet, posunout se na další úroveň.

V létě vás uvidíme naživo na trenčínské Pohodě a ostravských Colours. Jak bude koncertní show vypadat?
Bude nás sedm, máme baskytaristu, bubeníka, budu tam samozřejmě já s Onallee a MC Dynamite. Máme připraveny dvě varianty – dvouhodinový a hodinový set. Plánujeme hrát nové album i skladby z New Forms a In the Mode. Máme spoustu dobré muziky, takže můžeme měnit setlist, jak se nám bude chtít, podle toho, kde zrovna budeme. A těším se na komunikaci s fanoušky.

Info

Colours of Ostrava 2015
16. 7. 2015
Dolní Vítkovice, Ostrava
http://www.colours.cz

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Anketa: Vinyla publicistická

redakce 27.11.2020

Jsou podmínky ocenění Jany „Apačky“ Grygarové nastaveny správně? A jak je na tom domácí hudební žurnalistika? Ptáme se zástupců hudebních médií.

Petr Ostrouchov (Animal Music): Ježišmarjá, doufám, že to máš nahraný!

Michal Pařízek 26.11.2020

S Petrem Ostrouchovem o Arše Dagmar Voňkové, nutném odstupu i nenahraditelnosti živých koncertů.

Aneta Jochim, Petra Kašparová (Místo pro pět): Náš vzor jsou Tiny Desk koncerty

Jarmo Diehl 23.11.2020

Místo pro pět je koncertní série, kterou inspirovala tíha izolace během první vlny pandemie a pět retro židlí ze starého kinosálu. Co zakladatelky chystají?

Martin Zavadil (Dramox): Chceme, aby lidé mohli trávit více času s divadlem

su 18.11.2020

V době omezeného přístupu ke kultuře odstartovala digitální platforma Dramox, která na svém webu nabízí ke shlédnutí představení od desítek českých divadel.

Market: Sami za sebe

Michal Pařízek 13.11.2020

Pět chlápků, pět tracků a spousta odboček. O vlastním tempu, různosti představ a spolupracích na bázi přítelství, bez ohledu na příslušnost ke “scéně”.

Anna Mašátová (Nouvelle Prague): Měli bychom rozšířit své aktivity

Jarmo Diehl 11.11.2020

Anna Mašátová nově šéfuje i jedinému českému showcase festivalu Nouvelle Prague. Jaké to bylo, ale i jaké to bude do budoucna, s jakou nadějí se dívá do dalšího roku?

Lukáš Linhart (Life for Mires): Nespoutaná příroda je zdrojem inspirace

Aneta Martínková 10.11.2020

Tým projektu Life for Mires se snaží na území národního parku Šumava obnovit a chránit vysychající mokřady. I s Lenkou Dusilovou.

Vstupní prohlídka: Nichi Mlebom

redakce 08.11.2020

Rakouský hudebník se přestěhoval do Brna a rychle se stal součástí tamníalternativní scény.

George Cremaschi: Žít v Česku je fantastické

Anna Baštýřová 04.11.2020

PIO je spolek, který George vede spolu s Petrem Vrbou, je volným sdružením vynikajících hudebníků. Z jejich dílny vycházejí nesmírně zajímavé projekty.

Marek Hovorka (Mezinárodní festival dokumentárních filmů Ji.hlava): Otevřít netušené obzory

Aneta Martínková 27.10.2020

Mezinárodní festival dokumentárních filmů Ji.hlava letos proběhne online. Jak si udělat festival v obýváku? Řekl nám to jeho ředitel Marek Hovorka.