Články / Recenze

Rubikova kostka ženy - Róisín Murphy

mexhouse | Články / Recenze | 12.05.2015

Hudební kritika si s vaší hudbou nikdy nevěděla úplně rady, i stran Moloko se psalo o popovém hledačství – cítíte se jako experimentátorka? – Dobrý den, cože? Když Moloko oznámili roku 2002 rozpad kapely… ne, takhle raději taky ne. První sólové album Róisín Murphy Ruby Blue (2005), které natočila s producentem Matthewem Herbertem, bylo příliš náročné i na Moloko fans, popové písničky byly řádně krabaté a… řekněme kubistické. Následující Overpowered (2008) se vydalo opačným směrem, bouchlo do rádiových dveří a vytasilo se s něčím, čemu běžný posluchač rozumí, a ten kmenový pokládá na spotřební gázu.

Co se dělo dalších sedm let? Kromě toho, že Murphy založila rodinu, éter pravidelně zásobovala kolaboracemi ponejvíce s disco/houseovými tvůrci, za všechny David Morales, Luca C & Brigante nebo Boris Dlugosh, ale nikdy to nebyl zářez tak hluboký, aby nesílila touha po novém autorském materiálu a nezvětšovala se skepse ohledně hudebního směřování proměnlivé Irky. Na Hairless Toys posadila na producentské bidlo Eddieho Stevense (ano, partner a producent posledních, tak odlišných nahrávek Jany Kirschner), s nímž spolupracuje a který ji koncertně doprovází už od druhé poloviny devadesátek, a výsledkem je zdánlivě nesourodá sbírka moderních písniček, tak jak to uměli jen Moloko. A přeci je tak jiné.

Jediný track se dostal pod pět minut; uměřené disco-tranceové housenky i zvukově nápadité, zastřené kabaretní cajdáčky nebo funk-popové, charakteristicky arytmické skladby fungují vedle sebe jako rychle převlékané kostýmy. Pokud narážíme na živá vystoupení, která byla vždycky v duchu opulentních módních kreací, přidejme k tomu ještě fakt, že Singl Gone Fishing je o lidech, kteří nikdy nezapadli do mainstreamu, o postavě jménem Pepper LaBeija, transvestitovi, módním návrháři a důležité osobnosti newyorské transgender klubové scény. Ruku v ruce s kompoziční rozvolněností, ovšem při zachování refrénů nebo alespoň návratných motivů, jde i zvukomalba: podivné beaty, neotřelé skrumáže, zvláštně modulované syntezátory i mnoho akustických názvuků tvoří zdánlivě sedmdesátkovou ozvěnu, v níž se neznámá melancholie mísí se surreálním funk-stepem. Album jako místnost plná starých, cizích hraček, kterými byste se dokázali probírat celé dny, až do zemdlení. Tam venku je svět neveselých věcí, tady uvnitř předměty, které by bez něj nemohly existovat. Nemluvíme o teplu domova, ale o stavu vědomí, o rubikově kostce člověka.

Rok, na jehož začátku vyjdou takové desky jako ty od Kendricka Lamara, Blur nebo Róisín Murphy, nemůže být špatný. A to ještě pár želízek v ohni, pár srdcí pod kladivem, pár topořivých tělísek v růžových kožešinkách ještě máme před sebou. Hraju to znovu, Róisín.

Info

Róisín Murphy – Hairless Toys (Play It Again Sam, 2015)
www.roisinmurphy.blogspot.com

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Just a beautiful sound (Sasami)

Veronika Tichá 15.05.2022

Přestože jsou texty poměrně negativní, nevyzařuje z nich beznaděj, ale všechny emoce se dostávají ven a nebojí se být divoké, průbojné a drsné.

Návrat do budoucnosti (Theon Cross)

Michal Pařízek 08.05.2022

Theon Cross je členem Sons of Kemet nebo Seed Ensemble, v posledních letech shodně nominovaných na Mercury Prize, spolupracuje s Nubyí Garcia, Mosesem Boydem nebo rapperem Kanem.

Skromné rituály Dead Can Dance

Michal Pařízek 26.04.2022

Dionysus působí zcela jinak, aniž by Lisa Gerrard a Brendan Perry, jehož podivuhodné zájmy a potěšení jsou za nahrávkou cítit zejména, ztratili cokoli ze svého umu, stylu nebo elegance.

Síla starého světa Dying Passion

Tomáš Kouřil 19.04.2022

S novou nahrávkou vytanou vzpomínky na druhou půli nultých let. Sociální sítě neexistovaly, na koncerty se chodívalo na kapely, ale i jen tak potlachat...

Helms Alee demonštrujú svoju vyzretosť

Filip Švantner 11.04.2022

Helms Alee... To nie je len nostalgia za skvelým katalógom Hydra Head a za časmi, keď hardcoreové kapely zo Seattlu vydávali jeden nadčasový album za druhým.

Nadčasová kontroverze (Hvězdná pěchota)

Jiří V. Matýsek 02.04.2022

Hvězdná pěchota je klasika, kterou překryla její filmová adaptace, a nové vydání nakladatelství Argo ji tak u nás může vrátit do oběhu.

Nevstoupíš dvakrát do stejné řeky (Houeida Hedfi)

Jiří Přivřel 01.04.2022

Hudební inspirace řekou jako omílané téma? V tomto případě to rozhodně neplatí.

Post-apokalyptický ambient aneb Yeule je späť

Ema Klubisová 17.03.2022

Na prvý pohľad pôsobí Glitch Princess ako syntéza ranej tvorby Grimes, estetiky Chromatics a minimalistickej výpravnosti ambientu.

Jako na kolotoči (VDYD)

Veronika Tichá 15.03.2022

VDYD vydávají první album s názvem Carousel a s ním novou nálož zasněných kytarových riffů a jemných melodií s texty plnými nostalgie, smutku, ale i radosti a naděje.

Třináct let života Kevina Whelana (Aeon Station)

Eva Mrázková 09.03.2022

Něžnost, intimita, ale také odhodlanost a rozjímání nad věcmi, které už nikdy nebudou jako dřív. To vytváří atmosféru provázející sólový debut Observatory od Aeon Station.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace