Zdeněk Malinský | Články / Reporty | 24.11.2016
Energie sálající z Russian Circles není škodlivá a „výbuchu” si můžete užívat opakovaně. Čtvrté setkání a pokaždé lepší. Z jiného úhlu – na balkóně – lépe vidíte umělce při práci a užijete si to i jinak: výměna kytar, obsluha krabiček, technika hraní…. Namátkou: už dříve mě zaujala rychlá pravá noha bubeníka Dave Turncrantze (dát se na běh, má Bolt problém). Co on uhraje bez dvojšlapky, by u leckterého metalové řezníka byly „brambory do sklepa”. S poměrně malou soupravou dokáže zahrát velký zvuk a podobně bych mohl pokračovat i o Mikeu Sullivanovi a Brianu Cookovi. Uši stíhaly, oči ne. Ještě že jsou jen trio.
Hostem byla „krabičková” violoncellista s klasickým vzděláním Helen Money. Ve srovnání s podobnou Julií Kent hraje Money vestoje, její hudba je rockovější, víc do toho „řeže”. Pěkné, zajímavé, líbilo se mi, ale přišlo mi to jako ukázka možností spojení starého klasického nástroje s moderními elektronickými „vymoženostmi” než koncertní set. I přes použití krabiček, přednahraných smyček a samplů by delší set asi nudil.
Na úvod zahráli Russian Circles dva kusy z nové desky Guidance Asa a Vorel, pak jsme si připomněli dvě předchozí alba skladbami Deficit a 309. Druhou polovinu setu začala novinková Afrika, po ní můj oblíbený Harper Lewis (stejně jako přídavek Youngblood z dvojky Station), 1777, poslední novinka Calla a na konec v Praze asi povinný Mládek. Opakovaně jsem koukal na hodinky z obav z blížícího se konce: kolik ještě stihnout zahrát skladeb?
Na pódiu působí muzikanti spíše nenápadně, žádné pobíhání tam a zpátky. Bubeník netočí paličkami, nehraje efektně, ale efektivně a účelně. Introvertně a plaše působící kytarista šetří každým pohybem, vypadá, že by nejraději hrál za zástěnou, takže nakonec největší show dělá baskytarista kýváním a předkláněním se do rytmu.
Zvuk bez výhrad, hlasitost dobrá, strohá scéna, žádné projekce, občas trošku mlhy, světla decentní, hudbě odpovídající. Russian Circles podali maximální výkon (fyzicky i hudebně) - při odchodu z pódia vypadali jako Zátopek po maratonu v Helsinkách. Možná pozitivní vliv rozehranosti z předchozích koncertů, dříve u nás tour většinou začínali.
72+ 9
= dokonalý zážitek (a koncert roku). Tenhle stejk se rozhodně nepřejí. Už teď se těším na jaro 2018.
Russian Circles (usa) + Helen Money (usa)
20. 11. 2016 Lucerna Music Bar, Praha
foto © Tereza Kunderová
Andrea Bodnárová 14.12.2019
Bezčasá benzinka se zjevuje v neonové záři a v místnosti nad ní jsou plyšová chlupatá křesla a misky s tutti frutti žvýkačkami.
Lukáš Grygar 12.12.2019
Středa dopoledne, hraje mi Neil Young, deska Broken Arrow, kterou zakládající kytarista Planes Mistaken for Stars považoval za trestuhodně nedoceněnou.
Viktor Palák 10.12.2019
„Po pravdě – nevim,“ odvětila jedna z porotkyň Chalupeckého ceny Vjera Borozan, když se jí moderátoři zeptali, zda se opravdu baví, anebo zda to jen předstírá...
Jakub Koumar 09.12.2019
The Fall. Světla žhnou a gradující hudba jako by trhala kusy sebe sama a ty padají z pódia do hlediště.
Natálie Zehnalová 09.12.2019
Sedm lidí a jedna umělá inteligence zaplnili industriální budovu Kraftwerku odzbrojující dávkou energie, křehkosti a lidskosti.
Jonáš Sudakov 08.12.2019
V obyčajnom šedom svetri a s drobnou zimnou čiapkou sa podobá na Marvina Gayea nielen vizuálne, ale v jeho tvorbe je počuť aj dušu tejto legendy.
Jan Starý 03.12.2019
Během celého bloku fascinovalo nejen to, jak precizně jsou hráčky sehrané, ale i souznění, které se dá občas zachytit u jazzových nebo rockových kapel.
Michal Smrčina 02.12.2019
Vidím trika Nitzer Ebb, gotiky z krypt mísící se s klasickým techno výkvětem v černém, vidím chlapce v béžových rolácích...
Jiří Vladimír Matýsek 02.12.2019
Švédský fenomén Ghost hrál u nás už dvakrát, nikdy to ale nebylo pořádně. S plnohodnotnou show dorazili až nyní, do moderních, chladných prostor O2 Universa.
Natálie Zehnalová 02.12.2019
Stojíme kolem dokola nevelkého pódia, sestávajícího ze třech oddělených platforem situovaných tak, aby se na představení dalo dívat i z vrchních pater majestátní budovy Kraftwerku.