Články / Reporty

S Kurtem Vilem to nebyla láska na první pohled

S Kurtem Vilem to nebyla láska na první pohled

Zuza Kolouchová | Články / Reporty | 20.06.2013

Na ten koncert jsem šla kvůli jedné písničce. A tu samozřejmě Kurt Vile společně s The Violators nezahráli, že jo. Nakonec jsem ale z Lucerna Music Baru odcházela s příjemným pocitem a vědomím toho, že pořád mezi těmi divně moderními kapelami existují lidi, kterým jde především o hudbu a texty. S Kurtem Vilem to máme, jak se říká hezky česky, complicated. Počáteční lehký nezájem se po první schůzce přelil v divné mrazení v žaludku. Uvidíme, jak to dopadne. Ostatně všechny moje lásky mě ze začátku nezajímaly.

Ještě než jsem ale mohla absolvovat první rendezvous s kapelou Kurta Vilea, příjemně překvapili Please The Trees. Jejich první album Lion Prayer jsem milovala, to, co dělali poslední dva tři roky, mě krutě nebavilo. Mám na mysli pomalé, často až kvílivé projevy Vaška Havelky, na které jsem měla náladu jen málokdy. Do Lucerny jsem proto moc nespěchala. Je pravda, že už u vchodu mě překvapil svižný rytmus a rocková muzika. Znervózněla jsem, že by už Kurt Vile začal? A oni to Please The Trees. A byli sakra dobří, úderní, rychlí, skoro kotel. Havelka se neváhal v duchu rockových hvězd (= v zápalu hraní) vrhnout mezi rozjásaný dav a zpívat odtamtud. Skvělá kytarová sóla, jen jsem nepochopila pestrobarevný asi stan, co stál na podiu.

Po prvních několik písničkách mě vystoupení Kurta Vilea, Jesse Trboviche (kytara, baskytara, saxofon), Roba Laaksoa (kytara, baskytara, klávesy) a Vince Nuda (bicí) přestalo bavit. Stejně jako při domácím poslechu mi všechny songy začaly splývat v jednu jedinou dlouhou variantu na stejné téma. Smoke Ring for My Halo mi pocitově zní stejně jako třeba On Tour. Ostatně projev Kurta Vilea není založen na nějakém extra výjimečném zpěvu – je kytaristou a básníkem, který se náhodou dostal ke zpívání. Často desetiminutové skladby člověka ukolébají a myšlenky se rozlétnou do daleka.

První půlku tvořily hlavně pomalejší písně. Zlom paradoxně nastal ve chvíli, kdy Vile zůstal na podiu sám s kytarou. Nejsilnějším momentem byla Peeping Tomboy, intimní zpověď umocněná tím, že ji najednou zpívá obyčejný kluk, kterému díky jeho dlouhým vlasům nevidíte do tváře, existuje jen kytara a slova: „I don’t want to change but I don’t want to stay the same, I don’t want to go but I’m running, I don’t want to work but I don’t want to sit around all day frowning.“ V tu chvíli se ve mně něco zlomilo, málem došlo i na slzy. Pak jsem se podívala okolo a viděla stejně zasněný výraz na tvářích všech přítomných slečen a musela se usmát: nikdy nezapomínejte na to, že hudba je o holkách, chlastu a rock’n’rollu. A Peeping Tomboy zas oplodňovákem číslo jedna.

Když se zbytek party vrátil na podium, jeden by řekl, že poslouchá jinou kapelu. Rytmus se zrychlil, kytarová sóla se protahovala, běsnění nabíralo na síle. Z hodných kluků se vyklubali staří známí týpci, kteří do sebe házejí jednoho panáka za druhým, dosahují orgasmu při sténavých zvucích kytar a v praktickém životě, alespoň podle mě, jsou naprosto nepoužitelní. KV Crimes, Was All Talk nebo Pure Pain – radost sledovat a poslouchat. Ale nakonec jsem Vileovi byla stejně nevěrná. Největší uznání a klobouk dolů před tím, co na podiu předváděl Jesse Trbovich, nejlepší basák, co znám. Navíc pije tequillu. Můj ideální budoucí manžel.

Přes veškeré počáteční myšlenky na brzký odchod jsem vydržela až do konce a byla ráda. Kurt Vile se rozloučil s písní In My Time: „In my day I was young and crazy sure I didn’t know nothing but now I’m lazy, one day I won’t even know what was better, then again I won’t know much of nothing anyway.“ A ji mi sympatičtější čím dál tím víc.

Info

Kurt Vile & The Violators (usa) + Please the Trees
17. 6. 2013, Lucerna Music Bar, Praha

foto © Kryštof Havlice

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Romeo, Julie a Thom Yorke (Radio and Juliet)

Maria Pyatkina 09.08.2020

Romeo a Julie a Radiohead. Renomovaný choreograf Edward Clug pomocí současného tance vystihuje křehkou tragédii spojením dvou zásadních kulturních fenoménů.

Filmové Hradiště 2020: Filmovka bude!

Jakub Šíma, Michal Smrčina 09.08.2020

“Nic není, všechno zrušili. Všechno, Slovácké slavnosti vína a všechno ostatní taky, zůstala jenom filmovka.” Sám si nevybavím jinou akcí této velikosti, kterou by pořadatelé neodpískali. Všechna čest!

Cestopisy v podaní GenotPresents

Lucia Banáková 30.07.2020

Cez powerambient skrz vesmír, oceán a ostrov až na berlínske techno a späť do Prahy. GenotPresents ovládli Archu.

Nejlíp se tančí za deště (Okolojeles)

Michaela Peštová 29.07.2020

Je jedno, jestli máme srdce zlomené láskou nebo usychajícími lesy okolo. Potřebujeme místa, kde své vize nemusíme pořád dokola obhajovat.

Dobrá rozhodnutí (VlčkoviceFest)

Fomas 28.07.2020

První pohled na spoustu dětí, bosých nohou a žen bez podprsenek dával tušit, že opravdu půjde o hodně uvolněnou akci.

V kuchyni pod stolem, v atomovém krytu Simony Blahutové

prof. Neutrino 07.07.2020

Průvodcem výstavy je figurka legendární multifunkční hračky - Igráčka, jež neodmyslitelně patřila k povinné výbavě socialistické mládeže.

Full Moon 10: Buď promotérkou VI

apx, Jiří Šurák 02.07.2020

"Když jsme s klukama ze Scrape Sound čekali v příletové hale na Swans, koupila jsem si u Kosty dvě kafe, aby se mi přestaly klepat kolena, a dělala jakože nic,"…

Ani ne tak třaskavá jako ironická směs Františka Skály

Adéla Polka 29.06.2020

Být náhodný kolemjdoucí, řeknu si, že pánové obstojně hrají staré vály od táboráků a že se tomu u mikrofonu daří s jistou dávkou sebeironie napodobovat Elvise.

Banksy v Praze aneb jak znásilnit uměleckého teroristu

Ondra Helar 24.06.2020

Ta chvíle, kdy jsem Banksyho viděl poprvé. Palestina, zaprášená silnice vedoucí východně od Betléma, před více jak deseti lety...

Full Moon 10: Pokora je dar. Wovenhand (us) 1. 6. 2010 Bush Hall, Londýn, UK

Pavel Vulterýn 01.04.2020