Články / Reporty

S příchutí železa (Einstürzende Neubaten)

S příchutí železa (Einstürzende Neubaten)

Jiří V. Matýsek | Články / Reporty | 01.06.2022

Dva roky trvalo, než Einstürzende Neubaten odehráli očekávaný koncert k novému albu Alles In Allem. Z Roku krysy, který tehdejší turné pojmenoval, se stal Rok tygra, který stojí v titulu tour teď. Nová deska už je v rychlé době zase starší a všichni za sebou máme zkušenosti formující život, v poslední době hlavně takové, o kterých jsme ani netušili, že se nám přihodí. A pak jsou tu jistoty jako Einstürzende Neubaten, kteří drží kontinuitu od minulého k současnému a budoucímu. Alespoň tedy v „únikovém“ hudebním světě, když už je kolem všechno jinak.

Jeviště jako železářství, to už je v případě téhle kapely trademark. Futuristické kovové nástroje, ošoupaný barel, kusy plechu, kanystry, soustavy trubek i nákupní košík. Pro Einstürzende Neubaten to není samoúčelná atrakce, ale nosný prvek, tady se jde na samou dřeň industriálu. Nicméně doby, kdy tahle šestice drtila představy o tom, co ještě je hudba, a používali (z)ničené reálné objekty (ocelové traverzy, beton, nářadí...) jako nástroje, aby tak zhmotnili dobově příznačnou destrukci, už je dávno pryč.

Současná podoba sextetu v čele s démonickým kazatelem Blixou Bargeldem je už podstatně klidnější a – v rámci svého univerza – se jakžtakž drží běžné písňové formy. Řád udává basa Alexandra Hackeho, která tmelí a propojuje baterii prapodivných nástrojů a zdrojů zvuku, kořením, či snad mávnutím štětcem s barvou na jinak kovovou šeď, jsou pak kytara a klávesy. Neubaten zůstali ten večer v jedenadvacátém století, nejstarším albem, z něhož se hrálo, bylo Silence Is Sexy z roku 2000. Titulní píseň nezazněla, výrazné skladby jako Redukt či „povinný hit“ Sabrina, při němž se stage s velkou bílou plochou za zády muzikantů zahalila do rudé barvy v duchu textu písně, ano. Jednolité barevné nasvícení, tu rudá, jindy žlutá, modrá nebo stíny vrhané na plátno byly jediným scénografickým prvkem. Jiné efekty by jen odváděly pozornost, a Einstürzende Neubaten vyžadují maximální soustředění.

fotogalerii z koncertu najdete tady

Setlist se opíral o stále aktuální nahrávku Alles In Allem, která, mimo albové pořadí, zazněla celá. A naživo se rozhodně osvědčila. Téměř šamanistická Ten Grand Goldie, úvodní Wedding, Alles In Allem, Seven Screws – nové skladby hladce vklouzly do setlistu a potvrdily, že Neubaten jsou stále aktuální. Šestice distingovaných pánů, většina z nich v oblecích, jen N.U. Unruh, schovaný po většinu koncertu za rouškou, jen v košili a kloboučku, předvedla soustředěný, a zároveň srdečný výkon, po zásluze odměněný mocným aplausem.

Kdysi divoké monstrum ze šroťáku stárne a proměňuje se. Už nemá potřebu ve vypjatě punkovém duchu destruovat, z ničitelů se stali architekti.

Info

Einstürzende Neubaten (de)
31. 5. 2022 Forum Karlín, Praha

foto © Romana Kovácsová

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Ve zvukové krajině labyrintu Faunu (Faun festival)

Veronika Miksová, Kryštof Kočtář 16.04.2024

Na koncerty chodíme v Brně často, ale sklepní scénu Husy na provázku nebo Komorní sál JAMU jsem ještě nikdy neviděl tolik přeplněné jako během Faunu...

Poslední nádech (Bendik Giske)

Julia Pátá 15.04.2024

Početné publikum pražské Archy+, ve které se letos usadil promotérský kolektiv Heartnoize, kvapem obsazuje místa ve velkém sále multifunkčního prostoru...

Hřejivý folk chladne a tmavne (Tábor + Cardo & Decumanus)

Kryštof Kočtář 13.04.2024

Když jim roku 2020 vyšlo album Liebe, psal mi kamarád nadšeně: „Ty vole, čeští Natural Snow Buildings!“ Přestože jsem s jeho zjednodušením nesouhlasil, radost jsem sdílel.

Let s gripenom, nohami pevne na zemi (Dukla)

Jakub Veselý 12.04.2024

Na pripravené gitary a klávesy dopadla tma, ktorú po chvíli rozrazilo intenzívne biele svetlo prechádzajúce do stroboskopického prerušovania rozplynutého do hustej hmly.

Od tance ke smyslovému přetížení (Jednota v noci)

Dominik Polívka 08.04.2024

Večírek pod taktovku Jednoty s dystopickými kulisami štvanického Fuchsu a ještě dystopičtější produkcí vystupujících.

Laciné kostýmy, vytříbené kytary (Devil Master)

Marek Hadrbolec 08.04.2024

Paroháče vystřelují do vzduchu a nad nimi se šklebí obličeje s corpsepaintem a falešnou krví. Na pódiu povlávají černé pláště a volány rudé košile.

Strejc is not děd! (Hentai Corporation)

Kryštof Kočtář 02.04.2024

Tentokrát v pozici „strejc edž“, jak bylo nazváno jejich aktuální turné, tedy jako kapela, co nepije.

Paprsky v mlze (Bohren & der Club of Gore)

Kryštof Kočtář 31.03.2024

Zkraje byla zdrojem světla drobná baterka, s níž si Morten Gass hledal cestu k nástrojům, tedy bicí soupravě, klávesám a kytaře.

Dvě světla na konci deště (Kaleida + Viah)

Tomáš Jančík 28.03.2024

I tak, nebo právě proto vyzařuje Kaleida stále přitažlivější hřejivý komfort, ze kterého se těžko odchází.

Swag a dechberoucí sexappeal (Annet X & NobodyListen)

waghiss666 24.03.2024

Moc krásnějších ženských jsem na pódiu neviděl, a to opakovaně. A Annet X to o sobě ví, nestydí se za svůdnost a ladně tančí na hraně s podbízivostí.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace