Články / Offtopic / / Movie/dox

Sama nocí tmou: Vampyros feminismos

Sama nocí tmou: Vampyros feminismos

David Vo Tien | Články / Offtopic / / Movie/dox | 11.01.2015

Upírské filmy v posledních letech utrpěly na cti i eleganci příběhů o tragických, osamělých postavách. Po delší době, snad až s upírskou love story Only Lovers Left Alive Jima Jarmusche, nebylo potřeba ptát se do tmy: další hloupý film o krvesajích? Snímek s vlastní mystikou a bohatou mytologií, hudbou, co fungovala jako jedna z postav, byla součástí genia loci zchátralého Detroitu. „Milenci“ vdechli žánru esenci i styl a prokletým postavám vrátili vážnost, kterou coby kartonové postavy adolescentních příběhů ztratily. Novozélandské mockumentary What We Do in the Shadows přispělo do tesákovitého univerza vlídným (k dětem noci) a ztřeštěným humorem na účet nešikovných upírů, kteří se dožili moderního světa. „Stíny“ stojí právě na formě točeného dokumentu, jsou to ale vtipy, co se vám vryje pod kůži.

Stylovost i humor navrací vampýrkám debutující íránsko-americká režisérka Ana Lily Amirpour ve filmu A Girl Walks Home Alone at Night. Nutno podotknout, že distribuční název Sama nocí tmou, se povedl. Jestliže v „Milencích“ byla spousta odkazů, aluzí a referenčních vodítek pro vášnivé čtenáře, kytaristy a hudební nerdy vůbec, během sledování upírského westernu si nejvíce užijou fanoušci nové vlny, expresionismu, Lynchovy Zběsilosti v srdci, Die Antword, Jamese Deana, špageťáckých westernů Sergia Leoneho, obtloustých koček a Lionela Richieho. Když už je řeč o westernech, je třeba si ujasnit, kdo je hodný a kdo zlý. Hodný je ve skutečnosti hodná, totiž upírka v pruhovaném triku s účesem na Annu Karinu, která zabíjí muže dopouštějících se násilí na ženách. To jsou ti zlí. Příběh se pak točí kolem setkání upírky s floutkovským mladíkem, který si vyšel na párty převlečený za Drákulu. Prozrazovat víc by nemělo smysl, film nestaví na složitém příběhu nebo důležitých konverzacích, ale na obrazovém vyprávění a na hudbě, jež je pro obě dvě postavy důležitá. Tak moc, že je jedinou věcí, která je spojuje. Přestože Arash o dívce, která ho doslova odtáhla na skateboardu k sobě domů, neví nic, při dalším setkání se ji zeptá na píseň, kterou slyšela naposledy. „Hello od Lionela Richieho,“ odpovídá. A sama si uvědomuje, že se ne tak úplně vejde do role typického protagonisty, když mu říká: „Udělala jsem strašné věci.“

Přes všechny odkazy na Motown, Bee Gees nebo Madonnu se filmem se line především íránská moderní hudba a kytary portlandské garážovky Federale. Ona poslouchá hudbu ze svého gramofonu, pokud zrovna netráví noci pokoutným sledováním lidí na ulicích, on ve svém Thunderbirdu ročník 1957 z rádia nebo kazet. Amipour nepoužívá hudbu ani tak eklekticky, jako pro dotváření snové atmosféry a bezčasí, ve kterých je Sama nocí tmou ukotvená. Anamorfickým formátem, statickou kamerou obdivující ropné plošiny stejně jako kalifornské ulice, v nichž se natáčelo, surrealistickým refrénem záběru na přibývající těla v masovém hrobu, kontrastním nasvícením, noirovou, téměř neustálou nocí. Ošklivé je město s příznačným názvem Bad City, ve kterém je příběh zasazen, tam se každý dopouští prohřešků, ať už menších nebo větších. Snad s výjimkou kočky, která nešťastné obyvatele spojuje. Město, ve kterém se mladá dívka bojí procházet temnými uličkami, ale zároveň se v nich skrývá a pozoruje své oběti.

Info

Sama nocí tmou / A Girl Walks Home Alone at Night
Režie: Ana Lily Amirpour, 2014
http://films.vice.com/a-girl-walks-home

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Bedosova partnerská poradňa (Tenkrát podruhé)

Bibiána Hajdanyová 25.01.2020

Kde by sa človek chcel ocitnúť, ak by mal možnosť znovu prežiť nejaký moment? Išlo by o konkrétne miesto alebo o to, kto by v danej spomienke figuroval?

Kedy sa „naša vec“ stala vecou verejnou? (Prvý zradca)

Bibiána Hajdanyová 28.12.2019

Životopisná krimi-dráma Il traditore je plná mocných mužov, veľkých zrád a túžby po pomste.

Jobové kapitalismu? (Pardon, nezastihli jsme vás)

Jakub Kurnas 14.12.2019

Režisér Ken Loach je vytrvalým kritikem stávajících sociálních poměrů na Britských ostrovech...

Parazit (pro každého)

Jakub Kurnas 03.11.2019

Snímek, který si z letošního Festivalu v Cannes odnesl Zlatou palmu, zaujme jak důrazem na sociální tematiku, tak drsným černým humorem.

Staříci na cestě

Veronika Havlová, Viktor Palák 21.10.2019

Nový český film, který měl být v hlavní soutěžní sekci Mezinárodního filmového festivalu v Karlových Varech, tedy podle části tamního publika. Vskutku?

Pod plechem trumpet (Brasslands)

Jakub Kurnas 09.10.2019

Filmový dokument Brasslands hledá na přehlídce dechové hudby Guča, co všechno může ležet pod povrchem bujarého festivalového veselí.

Když bolí každý přešlap (Tiché doteky)

Veronika Havlová, Viktor Palák 02.10.2019

Nejvýraznější český film v programu letošního Mezinárodního filmového festivalu v Karlových Varech? ptali se nahlas někteří diváci už na začátku července.

Vtedy u Tarantina (Once Upon a Time in Hollywood)

Bibiána Hajdanyová 25.08.2019

Námet znie veľmi komplexne a každý si predstaví rozmanitý príbeh, ktorý sa z postáv hraných hviezdami najvyššej hollywoodskej kvality môže vykľuť. No...

Poloboh, Lucifer alebo len obyčajný človek? (Diego Maradona)

Bibiána Hajdanyová 29.07.2019

Film neháji žiaden z Maradonových excesov a prešľapov, nesnaží sa v divákovi vyvolať pocity súdržnosti s jeho osudom, taktiež ho nezhadzuje.

Karlovarské dvojhránky (Takové krásné šaty)

Veronika Havlová, Viktor Palák 11.07.2019

Z kolonády do kina, ročník 2019 - část první: nový cinefilský dezert britského režiséra Petera Stricklanda.