Články / Offtopic / / Movie/dox

Sandra ve skafandru (ne)má problém, Houstone

Sandra ve skafandru (ne)má problém, Houstone

Shaqualyck | Články / Offtopic / / Movie/dox | 01.12.2013

Alfonso Cuarón není zrovna pilný filmař, ale když už se pro něco nadchne, výsledek stojí za to. Jeho tvorba plní nejen kinosály, ale i festivalové přehlídky a stránky denního tisku. Mexická jízda, dospívající Harry Potter ve Vězni z Azkabanu, depresivní real-time sci-fi Potomci lidí – každý pes jiná ves, ale vždy precizní řemeslo s přidanou hodnotou ve formě neokoukaného příběhu a poctivého vyprávění. V Gravitaci proměnil rutinní údržbu Hubbleova teleskopu v adrenalinový survivor ve stavu beztíže. Přitom filmů s obdobnou tematikou už tu pár bylo, ale s výjimkou faktograficky edukativního Apolla 13 šlo o kousky spíše průměrné. Právě pamětníky Howardova hvězdně obsazeného opusu potěší angažování Eda Harrise, jehož hlas je stejně jako tenkrát jediným pojítkem mezi osiřelou posádkou raketoplánu a matičkou Zemí. V žádném případě nečekejte další Rudou planetu nebo nedej bože novou Vesmírnou odyseu. Cuarónův vesmír se obejde bez vetřelců, neprobádaných galaxií i svéhlavé umělé inteligence. Je děsivý sám o sobě. Děsivý a zároveň krásný.

Svým zpracováním bere dech na počkání. Kamera pozvolna opisuje obří kružnice, vesmírný kovboj Clooney metá kotrmelce a do obličeje vám létají úlomky umělých družic, to vše v obrovském tempu. Práce s perspektivou jde do extrému. I když je kolem jen černočerná tma, dokážete rozeznat vzdálenosti, přesně víte, kde je nahoře a kde dole. Alespoň do doby, než vás po hlavě praští kus vesmírné stanice a spolu s protagonisty ztratíte orientaci. Po technické stránce se snímek snaží vypadat maximálně realisticky, každý kousek šrotu, každý záhyb na skafandru tu má své místo. Lpění na detailech ale nejde na úkor dynamiky vyprávění, které navíc zdobí fantastické obrazy. Co chvíli vám do nosu cvrkne kus satelitu, 3D bylo využito do mrtě. Pořád platí, že samotná technologie ze špatného filmu dobrý neudělá, ale ve správných rukou dokáže umocnit divácký zážitek a díky digitálním efektům zprostředkovat dokonalou iluzi okolního vesmíru. Právě to dělá z Gravitace výjimečný film. Pastva pro oči je slabé slovo. Plné barvy, ostrý střih, propracovaná kompozice jednotlivých záběrů. Neuvěříte, že tohle natočili před modrým pozadím a následně „jen“ vybarvili v kompech. Cizelovaný vizuál překonává hranice pouhé popcornem vonící pouťové kinoatrakce o několik světelných let.

Cuarón se ale nechová jako čirý technokrat, myslí na příběh. Umí šlápnout na plyn, zároveň si hlídá psychologii postav a nebojí se porýpat ve starých bolístkách. Pomáhá mu to posouvat děj, budovat napětí a vytvářet pouto mezi obecenstvem a hlavní hrdinkou. Pozoruhodná je hra s žánry, kterou režisér na diváka zkouší. Nejprve ho dokumentárně navnadí, přidává fórky a otevírá okna vesmíru dokořán. Chvíli nato prudce trhne kormidlem a vrhne jej do víru katastrofy obohacené o hororové momentky. Strach, zmatení, šok. Na levitující rovnátka hned tak nezapomenete. Následuje psychologická fáze boje o přežití. Nejen fyzicky, ale především mentálně náročné hledání ztracené rovnováhy. V centru pozornosti tu stojí člověk – astronautka ve vyhrocené situaci, která se musí poprat nejen s fyzikálními zákony, ale především sama se sebou. Tím se dostáváme k Sandře Bullock. Obsazení vyhasínající hvězdy romantických komedií nikdo nechápal, faktem ale je, že přesvědčivější one-woman show jsme tu od dob Ellen Ripley neměli. Ať už štěká do vysílačky nebo se po vzoru Barbarelly pouští do striptýzu, věříte jí zoufalství, pochyby i odhodlání. Zní to banálně a do jisté míry to banální je, jenže to funguje. Z velkolepé podívané je rázem intimní zpověď a z kabiny únikového modulu komorní jeviště, na kterém oscarová Bullock exceluje v netypické, ale dost možná životní roli.

Info

Gravitace / Gravity
Režie: Alfonso Cuarón (2013)

http://gravitymovie.warnerbros.com

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Uši sú na počúvanie (Muž so zajačími ušami)

Jakub Blaho 04.08.2021

Za výslednou kvalitou filmu je do značnej miery podpísaný aj Miroslav Krobot, ktorému bola rola ušitá na mieru.

(Ne)zaostrené na nemŕtvych (Armáda mŕtvych)

Jakub Blaho 14.06.2021

K svojmu najnovšiemu filmu dostal Snyder veľkú kreatívnu slobodu. Ako s ňou narába, nám už napovedala jeho režisérska verzia Ligy spravodlivých...

V zajatí siete (Sociálna dilema)

Bibiána Hajdanyová 02.05.2021

Odborníci na moderné technológie, ktorí stáli pri zrode týchto aplikácií, v dokumente Sociálna dilema jednohlasne tvrdia, že ich negatívny dopad nikdy nebol v pláne.

Fenomén revolty voči systému (Papierový dom)

Bibiána Hajdanyová 28.04.2021

Neobyčajnosť Papierového domu tkvie v mixe žánrov akčného krimi a romantickej drámy, založenej na spontánnosti ľudskej povahy a charakteristickosti postáv.

Trpezlivosť mier prináša (Správy zo sveta)

Jakub Blaho 27.04.2021

Čoraz sporadickejšie vznikajú filmy, ktoré by sa skutočne inšpirovali klasickým westernom. O to prekvapivejšie je vidieť v takejto pozícii režiséra Paula Greengrassa.

Komorní Vykopávky navozují rodinnou atmosféru

Zuzana Tesaříková 23.04.2021

Historický rámec filmu o skutečné události objevení vzácných hrobek dobře slouží dramatickému vyprávění o vztazích mezi postavami.

Créme de la Créme: Francúzsko na domácej obrazovke

Jakub Blaho 20.04.2021

Po minuloročnej odmlke spôsobenej zavretím kín si aktuálny ročník našiel dočasný nový domov na videotéke Edisonline.

Kto je to monštrum? (Teddy)

Jakub Blaho 17.04.2021

Teddy alegorizuje útrapy dospievania a to nie len na úrovni telesných zmien, ale hlavne odcudzenia od spoločnosti, v ktorej sa dospievajúci nachádza.

Deštruktívny trojuholník (Milenci)

Jakub Blaho 14.04.2021

Film prostredníctvom svojich postáv otvára dôležitú a citlivú tému toxického vzťahu poháňaného mužskou manipulatívnosťou.

Zradné stránky internetu (Delete History)

Jakub Blaho 13.04.2021

Prvým premiérovým titulom tohto ročníku festivalu francúzskeho filmu Créme de la Créme bola absurdná komédia Delete History. Edisonline.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace