Články / Reporty

Šapitó i sopka: Stromboli v O2

Šapitó i sopka: Stromboli v O2

Zdeněk Malinský | Články / Reporty | 07.12.2014

Jako skeptik jsem měl z koncertu obavy a dlouho váhal, zda vůbec jít. Hlášky o zombie revival, o dalším pilíři důchodové reformy nebo na české poměry a českou kapelu nečekaně vysoké vstupné mě dlouho odrazovaly a když jsem se nakonec rozhoupal, byly už lepší lupeny pryč. Pořadatelé správně počítali se starším publikem (prý jich přišlo deset tisíc), proto zhruba devadesát procent kapacity bylo „do židlí”.

Obavy z akustiky haly se naplnily hned s prvními tóny. Část zvuku (hlavně bicí a nejvíce činely) se odrážela od protilehlé strany a se zpožděním vracela, což působilo značně rušivě. Další obavy směřovaly k hlasu Báry Basikové. Po poslechu nové desky jsem měl pocit, že vyšel nový zákon zakazující zpěvačkám zpívat příliš vysoko nebo že je Basiková hlasově za zenitem a že se o éterické výšky ani nepokouší. Když navíc první skladbu večera (Stromboli), při níž se na nahrávce vznáší v nebetyčných výšinách, jen odhučela, čekal jsem jen to nejhorší. Šlo o klamání nepřítele, protože v průběhu večera se do toho mnohokrát opřela a bylo to skoro tak, jak známe z alb i z dávných koncertů, takže jediný větší kiks jsem zaregistroval v Košilele, kdy se nemohla sejít s Michalem Pavlíčkem. Ovšem komentáře mezi skladbami si mohla odpustit. Připomenutí, že má svátek (a rovnou si sama popřát), komu je následující skladba věnována, kdo dorazil na koncert atp. bylo zbytečné a trapné. Neodpustím si ani poznámku o úrovni zpěvaččiny angličtiny - nebyla sice tristní jako u premiéra Sobotky, ale u skladeb z druhé desky bych dal přednost jejich české verzi.

Michal Pavlíček neexhiboval a nesóloval, střídal kytary častěji než Lady Gaga šaty, které zase Vendula Kašpárková průběžně odkládala. Rytmika Veselý - Kryšpín šlapala (až na občasné „brambory do sklepa” při použití dvoukopáku). Hostů bylo užito střídmě. Vilém Čok odzpíval Ó hory s maketou hory, dvě skladby si odehrál Roman Dragoun, stejně jako Vladimír „Guma” Kulhánek na basu. Škoda, že to nebylo slyšet. Nevyužita zůstala velikost pódia (umělci zabírali tak třetinu) a lze jen litovat, že nebyly vyčerpány možnosti světelné a vizuální techniky - hudba Stromboli po tom svým charakterem přímo volá, se scénou evokující cirkusové šapitó (i sopku) se dál nepracovalo.

Během večera zazněly především skladby z druhé a třetí strany dvojalba, méně ze Shutdown. Nová nahrávka byla zastoupena jen třemi kusy (naštěstí) a živé podání bylo mnohonásobně lepší. Před přídavkem dvou písní, po němž si diváci vytleskali ještě jednu, proběhl křest nového alba Fiat Lux. A pak jsme šli domů. Přes všechny výhrady jsem si ty dvě a půl hodiny užil. Sice to nebylo tak kulervoucí a srdcervoucí (nebo obojí) jako před lety, ale o kolika koncertech to lze vlastně říci?

Info

Stromboli
4. 12. 2014, O2 Arena Praha
foto © Jan Julínek

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Hranice komplexnosti (Caroline Shaw + Attacca Quartet)

Jan Starý 21.10.2021

Naštěstí i tyto variace mohou být skutečně silné, jak se ukázalo ve druhé půlce večera, kdy se ke kvartetu připojila Shaw v roli zpěvačky...

Přiškrtit, povolit, explodovat (Squid)

Akana 21.10.2021

Squid jsou neurotičtí a výbušní tak akorát, aby vám to nezačalo být nepohodlné, a soustředěně ukáznění jen do té míry, aby nebyl důvod k nařčení z hráčské exhibice.

Unsound 2021: To nejlepší

David Čajčík, Jan Starý 21.10.2021

Letošní Unsound se potýkal s méně viditelnými omezeními, v důsledku kterých byl kratší, skromnější a méně členitý. Ale měl svoje jasné, dynamické vrcholy.

Jazz přede dveřmi filharmonie (Jazz Goes to Town)

Jiří Vladimír Matýsek 17.10.2021

Jazz Goes to Town rád prošlapává nové cesty. Otázka je, jestli je to cesta objevitelská, nebo jde jen o slepou uličku v dalším vývoji přehlídky.

Zničit a přetvořit (Jazz Goes to Town 2021)

Jiří Vladimír Matýsek 16.10.2021

Další dva festivalové dny daly divákům zabrat. Dramaturgie se tentokrát pustila do poněkud náročných vod – což ale není nikterak špatně.

Progrese a tradice (Jazz Goes to Town 2021)

Jiří Vladimír Matýsek 14.10.2021

Podstatnou změnou byl dominantní syntezátor a také černý humor, který se odrážel v názvech skladeb i groteskní hudbě. Proklatě dobré a nesmírně intenzivní...

Výlet k hraniciam hluku. A trochu ďalej. (Hluková mystéria 2021)

Lucia Banáková 22.09.2021

Občas sa mi zdá, že všetko v Ostrave je zvláštne vyvážené ako napríklad tá tvrdá práca divokou zábavou...

Na maximum (Mighty Oaks)

Anna Kubínová 11.09.2021

Zatímco sérií prvních skladeb si tak trochu testují atmosféru a starají se především o to, aby se koncert rozběhl, postupně se uvolní.

Duchovní obroda barokem a jazzem (Svatováclavský hudební festival 2021)

Veronika Mrázková 09.09.2021

Blažíková má andělský hlas, je mistryní koloratur a strofické skladby rytíře Adama Michny z Otrokovic jsou v jejím podání přístupné a srozumitelné.

Zahradní slavnost aneb Sharpe 2021

Michal Pařízek 06.09.2021

Sharpe byl slavností, v níž se nadšení a zaujetí pořadatelů násobilo s radostí návštěvníků, což přineslo jiskřivý ohňostroj zážitků. Tady jsem doma, mohl bych být.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace