Články / Recenze

Schválně, kolik procent byste dali bestofce od Elvise? (David Bowie)

Shaqualyck | Články / Recenze | 08.12.2014

Schválně, kolik procent byste dali bestofce od Elvise nebo Michaela Jacksona? Tak vidíte. Živoucí legenda, neúnavný vizionář i vlivný chameleon, který dokáže ozvláštnit i natolik fádní rutinu, jakou je (ne)povinné vydání výběru toho nejlepšího. David Bowie. Na scéně kroutí už šestou dekádu, nikdy nenahrál slabou desku, z platinovek by si mohl postavit jukebox. Navíc s oblibou přetváří vlastní prověřené hity, míchá, edituje, prohrabává archivy, příležitostně poctí vyvolené právem remixu (Pet Shop Boys, Marius De Vries). Proto když v Columbia Records usoudili, že uzrál čas pro další obligátní best of kolekci, bylo z čeho vybírat. Nejde sice o první (ani druhé) paměti v Bowieho sáhodlouhé kariéře, přesto s nimi neprohloupíte.

Luxusní třídisková retrospektiva encyklopedicky rekapituluje bohatou diskografii ikonického tvůrce a dokumentuje jeho rozmanitý umělecký vývoj. Neotřelé entrée představuje zbrusu nová, více než sedmiminutová Sue (Or in a Season of Crime), ve které smočil prsty i mistrův letitý spolupachatel Tony Visconti. Nahrávání proběhlo za účasti Maria Schneider Orchestra a výsledek zní, jako by se nadžánrový inovátor na prahu sedmdesátky vrhl do nu-jazzových kompozic. Zarputilé žestě svádí za dozoru neposedné basy vyrovnaný boj s neúnavnou rytmikou bicích a perkusí, Erik Truffaz by koukal. Zádumčivý noir bez úderné melodie? Pro Bowieho žádný problém, součást plánu. Krom experimentálního otvíráku najdeme na prvním disku i dva dosud nevydané songy. Your Turn to Drive a Let Me Sleep Beside You se měly objevit už na albu Toy, jehož vydání bylo v plánu na rok 2001, nakonec ale nikdy nespatřilo světlo světa. Energii a nápady do něj vložené však Bowie zužitkoval o rok později na desce Heathen. Z textu úvodní skladby Sunday si teď její autor, jistě ne náhodou, vypůjčil slova k pojmenování aktuální kompilace.

Druhý a třetí disk představují výkladní skříň košaté tvorby pilného génia. Krom časem prověřených hitovek (namátkou Changes, Heroes, Let´s Dance) se v ní blýskají i výplody Bowieho svérázných inkarnací, jakými byli Ziggy Stardust (Starman) a Thin White Duke (Golden Years). Od věci není ani reparát z klasiky The Man Who Sold the World, kterou má většina smrtelníků zafixovanou v podání Nirvany. Každý, kdo velebí kvality proslulého MTV živáku Unplugged in New York, by měl vědět, že jeden z jeho vrcholů pochází z pera Davida Bowieho. K „povinné četbě“ patří zrovna tak četné kolaborace, kterých se osobitý muzikant dopustil s Johnem Lennonem (Fame), Queen (Under Pressure) a Mickem Jaggerem (Dancing in the Street). Pravdou ovšem zůstává, že všechny tyhle klenoty máme už všichni stejně dávno doma. Tím pravým pokladem tak zůstává disk č. 1. Na něm v exkluzivní společnosti trůní krom nového materiálu i kousky z Bowieho poslední řadovky The Next Day, vyrovnaného alba, ve které už doufal málokdo a z jehož kvalit si loni odborná i laická veřejnost v souladu s tradicí sedla na prdel. Název nelže, nic se nemění. Labely chtějí vydělávat (aspoň o Vánocích) a Bowie zůstává nejlepším z nejlepších.

Info

David Bowie – Nothing Has Changed (Parlophone, 2014)
www.davidbowie.com

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Jízda kolem slunného pobřeží (Disheveled Cuss)

Ondřej Rudel 25.09.2020

Kytarista a pedálový kouzelník ze skupiny Tera Melos Nick Reinhart vyměnil složité a někdy až chaoticky znějící rytmy math rocku za grunge a power pop.

Snový trip Coals

Vojtěch Rakouš 22.09.2020

Docusoap imponuje atmosférou srovnatelnou s Beach House, ale progresivnější produkcí dělá z Coals osobité představitele současné indiepopové scény.

Sofistikovaný meditačný mood (Owen Pallett)

Matej Kráľ 18.09.2020

Ostrov je pre Palletta samota aj prázdnota, na ktorú vôbec netreba nahliadať výhradne negatívne. Objavujú sa v nej totiž obligátne úlomky svetla.

Omamnými bylinkami vyvoněná potní chýše (Fadex)

Vadim Petrov 16.09.2020

Fadex se dlouho utápěl v různých podobách dubstepu – pomalém, rychlém, smutném, veselém, sám poznal, že už stačilo.

Věčně pomíjivé pocity (Aiko)

Michaela Šedinová 14.09.2020

Album spojuje příjemné stránky popu s upřímnými texty, které odkrývají často bolestivé hledání sebe sama i k ostatním bytostem.

Pokoj na celé léto (Pottery)

Štěpán Sukdol 02.09.2020

Žánrově Pottery originálně přistupují k postpunku a art popu, nebojí se ale zapracovat i další stylotvorné prvky, například funky a groovy basové party.

Konců se nebojme, naopak je vítejme (Protomartyr)

Max Friedrich 31.08.2020

Ultimate Success Today je ucelené dílo, které demonstruje konečnost jako takovou, ať už je to, jak říká Casey, život kapely nebo život soukromý.

Izolace i nekonečná samota (Fur)

Ondřej Rudel 28.08.2020

Facing Home Mixtape obsahuje sedm skladeb připomínajících nostalgické melodie The Beatles, The Beach Boys a The Monkees.

Fantazijné podoby budúcnosti (Deerhoof)

Richard Michalik 24.08.2020

Motív apokalypsy zvukovo definuje roztržitosť jednotlivých skladieb. Deerhoof sa príliš neohliada za melódiou alebo harmóniou.

Všetko zlé raz predsa musí skončiť (Old Man Gloom)

Filip Švantner 22.08.2020

OMG na svojej novinke vstávajú doslova z popola a je potrebné podčiarknuť, že smútok je integrálnou súčasťou nahrávky.