Články / Sloupky/Blogy

Šejkr #15: Kolik váží Anděl?

Šejkr #15: Kolik váží Anděl?

Michal Pařízek | Články / Sloupky/Blogy | 16.04.2015

Tentokrát trochu jinak, hudbu nechme pro dnešek stranou. Léta se o Žánrových cenách Anděl nemluvilo tolik jako v minulých dnech, příznačně vůbec ne proto, kdo cenu získal nebo nezískal. Diskutovala se forma předávání, přehlídka vystupujících nebo účast Visacího zámku. Jen málo se mluvilo o tom, že jeden z vítězů, skupina Hanba, cenu odmítla. Ani ve sběru prý nemá solidní hodnotu. Kolik dnes váží Anděl?

Váha je relativní veličina. Něco úplně jiného znamená soška pro babičku, které ji Kittchen, loňský vítěz, věnoval, hodnota se rapidně mění v případě pořadatele akce, který ji neváhá použít ve prospěch svěřenců, neoddiskutovatelně méně měří Pavel Klusák, který svou glosu k letošnímu předávání otevřel větou: „Omlouváme se, že píšeme o cenách Anděl. Víme, že dnes už nikoho pořádně nezajímají.“ A zase trochu jinak tomu bude v případě Martina Tvrdého, který v textu na stránkách Radia Wave kritizuje způsob letošního předávání, ale rozhodně nezpochybňuje hodnotu a smysl žánrovek. Tedy pro nominované či hlasující.

Čtyři roky jsem působil v Žánrových Andělech jako garant sekce Alternativní hudba. Přes diskutabilní kredit, který již tehdy Andělé měli, mě nabídka potěšila. Ceny Anděl pro mě pořád něco znamenaly, respektive právě jejich žánrová část, která jako jediná v mých očích měla smysl. Často jsem s různými lidmi mluvil o tom, zda a jakou váhu ceny mají. Jestli – v podobě, v jaké se v posledních letech prezentuje – snese kritický pohled. Argumentoval jsem vždy stejně: Anděl význam má, byť jen proto, že se část veřejnosti dozví o kapelách jako Kalle nebo Hanba. A dosadit lze i jiné vítěze a nominované, přestože možnost „propagace“ plynula z jedné tiskové zprávy. Z holého výčtu, bez nutného kontextu.

Naivita? Snad, leč dojem mám potvrzený od několika oceněných, kteří dostali víc nabídek na koncertování, rostla pozornost i zájem o jejich tvorbu. Poslední dva roky jsem do práce na Žánrových cenách vstupoval s tím, že „letos je to naposledy“. Nestalo se, vřelé reakce vítězů potvrzovaly, že je potřeba pokračovat, i proto, aby se změnilo vnímání kategorie Alternativní hudba. Jako její garant jsem vybíral hlasující i alba, ze kterých následně volili. Snažil jsem zařazovat také díla na pomezí žánru – věřím, že je to důležité, přestože respektuji jiné názory. Letos ale moje působení v Žánrových cenách definitivně skončilo. Z vlastní vůle.

Zpět k naivitě. Nejde o to, že by hodnota ceny výrazně klesla. Mnoho let je zřejmé, že Žánrové ceny jsou pro pořadatele jen pojistkou relevance, nebo, lépe řečeno, alibi, které lze použít při pátrání po trendech či okrajových oblastech mimo muzikály a kabarety. Kdyby se začalo tvrdit, že cena nemá dostatečný kredit, kontext nebo přesah. Jak to, máme přece žánrové Anděly, víte? V tomto souhlasím s Pavlem Klusákem, který mluví o tom, že někteří ocenění mají vetší kredit než ceny samotné. Cituji: Anděl potřebuje Kalle, a ne naopak.

Nechci se pozastavovat nad tím, kdo na předávání vystupoval. Oficiální vyjádření hovoří jasně: ceny pořádáme a sponzorujeme, tudíž máme právo sestavovat program večera. Zastávám diametrálně odlišný názor, ale to nechme stranou. Důvod mého rozhodnutí nepokračovat v působení v Žánrových cenách Anděl je jeden jediný: stále věřím, že tato cena svou váhu a význam má a přístup pořadatelů vnímám jako tristní hazard s touto, jakkoliv relativní hodnotou. Nejen proto, že odsoudili vítěze, nominované, garanty, hlasující a fanoušky do role statistů v nešťastné estrádě, ale především proto, že Anděl u nich má ještě menší hodnotu než ve sběrných surovinách.

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Preview: Elevate Festival 2020

waghiss666 21.02.2020

Kam první březnový týden? Pobyt ve Štýrském Hradci stojí za zvážení, obzvlášť když se pod tematickou střechou Human Nature sešla tak zajímavá jména, jaká představujeme v následující selekci.

Kam na rajz s Tomášem Pokorným

redakce 19.02.2020

Tomáš Pokorný informuje svět o všem dobrém, co se děje (nejen) v Brně. A zve na akce ze své stáje, i na akce venku.

Kam na rajz s Vaškem Kokešem

redakce 10.02.2020

Směska country a rapu, třídenní párty, tajemná kapela z Chicaga, Fly Pan Am nebo Ars Electronica, to doporučuje Vašek Kokeš.

MoMENTálně vyřešeno aneb to nejlepší z MENTu 2020

redakce 09.02.2020

Lublaňský MENT, jeden z nejzajímavějších a nejvybranějších showcasů v Evropě, má za sebou další povedený ročník a zase to bylo nejlepší.

CTM 2020: Reverzní kolonialismus

Jan Starý 06.02.2020

Padá pevnost Evropa, něco si přej. Letošní ročník CTM ovládly nezápadní projekty.

Kam na rajz s Trochtýnou

redakce 05.02.2020

Která nejlepší kapela na světě bude mít brzy koncert v Praze? Kam na rajz radí Trochtýna Kristová.

To nejlepší z CTM 2020: Hudba, pivo, instalace

redakce 03.02.2020

Na CTM se nevyplatí jezdit na hvězdy – ano, jsou tu, ale daleko důležitější než výběr z výročních žebříčků jsou neokoukaná jména, která dostávají rovnocenný prostor.

Preview: Ment 2020

Aneta Martínková 03.02.2020

V programu slovinského Mentu najdete chuťovky od belgické rapperky s kapverdskými kořeny po baskického hráče na akordeon. Ruský blok?

Šejkr #45: Srdečné pozdravy z Istanbulu

Michal Pařízek 02.02.2020

Už strašně dlouho se chci podívat do Istanbulu. Nepamatuji si, kdy to přesně začalo, možná jsou na vině knihy série Ve stínu pádišáha, možná bondovka Srdečné pozdravy z Ruska...

Filmové žebříčky Full Moonu: videoklip/soundtrack/mem roku 2019

redakce 28.01.2020

Včera jsme se podívali na nejlepší filmy a seriály, dnes si projdeme videoklipy, soundtracky a ty nejvtipnější memy.