Michal Pařízek | Články / Sloupky/Blogy | 01.04.2020
„Mám za to, že hudební kultura nebyla nikdy tak různorodá jako dnes. Dokonce to vypadá, jako by docházelo ke znovuzrození různorodých mládežnických subkultur. Nemluvím o dětech v černém, které sní o Berlíně, ale o něčem více nápaditém, stejně jako o poměrně důmyslné síti různých míst, která to podporují. Zajímavé je i pouze sledovat nejnovější kódy – slovní nebo vizuální. Už nejde o synchronizaci s metropolemi, ale o vytváření vlastních ‚globálně-lokálních‘ modelů. Mateřským městem je internet, ne New York, Londýn, Moskva nebo Soul. Pokud bude nízké nájemné, tak budeme v pohodě.“ Takhle mluvil estonský solitér vystupující pod jménem Mart Avi v rozhovoru v roce 2018, zajímavé je, jaký odlišný význam jeho slova dnes dostávají. Ve chvíli, kdy to vypadá, že jinou volbu de facto ani nemáme. Zvykneme si být před obrazovkou v kině sami, nebo nám to začne dokonce vyhovovat?
Aprílových žertů poněkud ubylo, to je jedna ze světlých stránek separace. Někteří věří na uvolnění příští sobotu, jiní jsou pesimističtější, mezi řádky se mluví o nucené karanténě po celý duben. „Já jsem trochu asociál, takže zatím dobrý,“ píše mi kamarádka a rozhodně není sama. Čím dál častěji mě ale napadá, co tohle sociální vytržení s lidmi udělá, hodně se mluví o ekonomických důsledcích nouzové provozu, což je bezpochyby správně. Ale tak nějak mi schází predikce toho, co současný stav udělá s vědomím a uvažováním lidí. Budeme se vlastně ještě chtít vidět? Mluvit spolu, aniž by mezi námi byla distančně bezpečná hladina displeje? „Tento způsob léčení je horší než nemoc,“ píší v Echo24 a mluví mi z duše.
Mart Avi mívá koncept svých nahrávek dokonale promyšlený, stejně tak i jejich prezentaci. Nový dvojsingl Spark / Soul ReaVer doprovází dvojice klipů, v tom ke druhé skladbě sedí Avi sám v prázdném kině, sleduje klip k první skladbě (ano, je to trochu zmatené, ale co dnes není?) a dělá si poznámky. Sám o sobě? Sám pro sebe? Jakým způsobem omezení, která prožíváme v současné době, promění kulturu? Štěpán Bolf z agentury A.M. 180 o tom v zajímavé anketě na serveru AlterEcho uvažuje v nečekaných souvislostech: „Současná krize možná změní a skokově posune technologie, jak informace a tím pádem i umění dostávat k lidem. Rozšíří se spektrum možností jeho přijímání, hlavně na dálku, přijdou další různý platformy společnýho sledování, ke slovu se víc dostanou virtuální komunity atd. Je to oboustrannej proces, takže i umění, teda to, co za umění považujeme, bude tím technologickým zvratem měněno. Možná jsme na prahu podobný revoluce, která přišla s masovým rozšířením internetu.“
Na konkrétnější odpovědi je ještě příliš brzy, pozoruhodné je, že tyto úvahy přichází v časech, kdy jsme si tolik zvykli na akce postavené na výjimečných zážitcích, zprostředkovávaných pop-up prostory a podobnými příležitostmi. Věřme, že se kulturní život podaří obnovit v rozumné míře, která nebude závislá na trvalém odloučení. Abychom do toho akademického kina už navždy nemuseli chodit sami. I proto je v tomhle období důležité si ještě mnohem více připouštět malé radosti. Třeba právě nové Aviho tracky nebo test press kompilace Full Moon 10, který nedávno dorazil. Obě desky hrají náramně, dvojalbum vychází 28. května a máte se na co těšit. Poslechovku skrz obrazovku ale dělat nebudeme.
foto @ Wolfgang Tillmans
Michal Pařízek 10.03.2023
Sedím v trnavském obýváku a poslouchám nezmasterované manifesty. Koho asi tak může sakra napadnout vyprávět události u baru Tepláreň z pohledu vraha?
Michal Pařízek 06.03.2023
Přehlídka vzešla z kolektivu okolo místního record storu Velvet Music Leiden, který, jak už je z názvu patrné, má blízko k The Velvet Underground.
Michal Pařízek 24.02.2023
Cítíme se osaměle, protože příliš plánujeme? Protože se nedokážeme uvolnit a udělat něco živelného, nepředvídaného?
Michal Pařízek 10.02.2023
„I nic se musí umět,“ píše v parádním komentáři na serveru Aktuálně David Klimeš a nedá se s ním než souhlasit.
Michal Pařízek 27.01.2023
Tak je to zase tady. Další Šejkr, další volební víkend. Už si pomalu začínám zvykat, naštěstí to je na nějakou dobu naposledy.
Michal Pařízek 13.01.2023
Volební období přinášejí jisté leitmotivy, například skutečnost, že se mě známí dobří i letmí až příliš často ptají, koho budu volit.
redakce 05.01.2023
Vyhlašujeme vítěze i celkové pořadí letošního hlasování!
redakce 04.01.2023
Stříbrnou medaili uděluje měsíční posádka rapu.
redakce 03.01.2023
Třetí příčka patří slovenským emo empatikům a londýnským Black Country, New Road.
redakce 02.01.2023
Čtvrtá příčka patří debutu brněnské skupiny i bočnímu projektu členů Radiohead.