Články / Sloupky/Blogy

Šejkr na doma: Seattle rulez!

Šejkr na doma: Seattle rulez!

Michal Pařízek | Články / Sloupky/Blogy | 02.04.2020

Dneska to trochu odlehčíme, vážných témat bylo poslední dobou až dost. Navíc tu máme další narozeniny, seattleský label Sub Pop oslavuje třicet dva let na scéně masivní slevou, která běží od včerejška do poloviny dubna a v jejich katalogu je toho na výběr opravdu spousta. Když se řekne Sub Pop, tak si většina asi vybaví hlavně Nirvanu, možná Soundgarden nebo Mudhoney a vůbec grungeovou scénu začátkem devadesátých let. Jinými slovy tedy hluk, dlouhé vlasy a kostkované košile, vše doprovázeno pověstnými fotografiemi Charlese Petersona. Už i v té době ale na Sup Popu vycházela spousta jiných věcí a dnes je obraz labelu úplně jiný. Sub Pop začínal jako striktně DIY fanouškovská věc, která se díky době, příležitosti a náhodě stala na několik let určujícím faktorem pro světovou hudební scénu. Nevydrželo to dlouho a nakonec tenhle výlet ke hvězdách label málem zahubil, ale v Seattleu se z toho dostali a jedou stále. Preference zábavy i vkusu se léty mění, ale některé jistoty zůstávají a Sub Pop patří bezesporu mezi ně. Tohle je osobní výběr z katalogu možná jediného labelu, od kterého si poslechnu alespoň kousek od všeho, co vydají. Jedenáct srdcovek, známá jména zůstávají až na výjimky stranou, pořadí chronologicky.

Tad – Salt Lick (1990)
Tad Doyle byl jednou z mnoha výrazných osobností tehdejší scény, někdejší dřevorubec dal koncem osmdesátých let dohromady kapelu, která hrubozrnný Seattle sound dovedla téměř k dokonalosti. Salt Lick je famózní EP – šest skladeb, desítky nezapomenutelných riffů a spousta bordelu i legrace. Nahrával Steve Albini, produkoval Jack Endino.

Steve „Jesse“ Bernstein – Prison (1992)
Další postava seattleského undergroundu a veliký kamarád Williama S. Burroughse. Básník, spisovatel a performer často vystupoval před koncerty grungeových kapel a vůbec byl součástí scény kolem labelu. Album Prison vyšlo až po jeho smrti, obsahuje záznam Bernsteinova živého vystoupení, které dokonale doplňuje loungeová produkce Stevea Fiska.

Rein Sanction – Mariposa (1992)
Těžko říct, kde se v katalogu seattleského labelu vzala trojice z Floridy. Rein Sanction existovali sotva pár let a na Sub Popu vydali dvě povedená alba. Křišťálové melodie zavalené nánosy zkreslených kytar, dodnes takhle nikdo nehraje. Mezi fanoušky patří i Greg Anderson, který jim na Southern Lord loni vydal v reedici debut z roku 1989.

Friends of Dean Martinez – The Shadow of Your Smile (1995)
První album westernové superkapely složené ze členů Giant Sand, Calexico nebo Naked Prey. Již v polovině devadesátých let hrávali například jako doprovod k němým filmům, v posledních letech se o nich mluví zejména díky hudbě ke hře Red Dead Redemption.

V. A. – Badlands: A Tribute to Bruce Springsteen's Nebraska (2000)
Tohle by mělo někdy vyjít na vinylu. Krásná pocta jednomu z nejlepších alb Bruce Springsteena – Ani di Franco, Aimee Mann, Hank Williams III nebo Johnny Cash. Na streamech nikde není, ale Uloz.to funguje.

Pleasure Forever – s/t (2001)
„Doporučuju všem, kdo jsou rádi potmě,“ píše Míra Pátý na Day After a to by vlastně mohlo stačit. Fantastický emo debut trojice piano, kytara a bicí, která to předtím zkoušela jako VSS nebo Slaves, aby nakonec neuspěla ani coby Pleasure Forever. Ale obě desky skvělé, stejně jako koncert kdysi začátkem nultých ve Vagónu. Ano, ve Vagónu, čtete správně.

Constantines – Shine a Light (2003)
Dodnes jedno z nejlepších alb nultých let a vrchol tvorby kanadské pětice. Hutný art punk zde doplňují ještě výrazné klávesy, a dokonce i saxofon. Za hřích rozhodně stojí i následující deska Tournament of Hearts.

The Gutter Twins – Saturnalia (2008)
Od Marka Lanegana a Grega Dulliho (potažmo The Afghan Whigs nebo The Twilight Singers) by se v katalogu Sub Popu dalo vybrat vlastně cokoli. The Gutter Twins volím už jen proto, že tak dlouho čekáme na slibované pokračování.

Downtown Boys – Cost of Living (2017)
Nejlepší punk posledních let. Taky už by to chtělo něco nového.

Orville Peck – Pony (2019)
Kovboj, ke kterému rouška jednoduše patří. Málokomu úspěch přeju víc.

Info

foto @ Charles Peterson

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Řecká mytologie a (český) rap

Zdeněk Brdek 25.11.2020

Starořecká mytologie v rapu s důrazem na české prostředí. Barracuda, Cole, Smack i další, Kyklop, Orfeus i Pandořin box.

Preview: Le Guess Who? 2020: Televize na víkend

Michal Pařízek 11.11.2020

Do Utrechtu letos nepojedeme! Opakuji to tak často, že už si mě kvůli tomu dobírají i editoři. Neví, o čem je řeč, ale nevadí.

Novinky na české scéně: Když prubneš řeč Thoma Artwaye aneb z Vinohrad do Ostravy

Jarmo Diehl 08.11.2020

Denní přísun nových českých písniček si vyžádal nový formát, někdo se tím musí prodrat. LawD, Durchumdurch, Teepee, Lowmoe i Artway. Bohatě.

Pod pultem Kabinetu #1

Michal Pařízek 02.11.2020

Noříme se pod pult brněnských Kabinet Records, tedy do míst, kam one and only Jirza dokáže nastražit takové množství lákadel, že se nestačíme divit.

Preview: Nouvelle Prague

redakce 30.10.2020

Z bohatého programu streamovaných diskuzí vybíráme několik bodů.

Preview: Bazaar festival

redakce 05.10.2020

Režisér, dramaturg a produkční Ewan McLaren zve na říjnový Bazaar Festival.

Polemika nad novými Idles

redakce 25.09.2020

Dnes vyšla nová deska Idles. Titulní téma nového Full Moonu doplňujeme poznámkou Johnnyho Násilníka a překladem textu Liase Saoudiho z Fat White Family.

Preview: Ostrava Kamera Oko

redakce 21.09.2020

Oko se letos odehraje ve dvou víkendových blocích, v podmínkách stísněných celospolečenskou situací, přesto garantuje, že se bude na co dívat.

Kam na rajz s Tomášem Poštulkou (Jeden svět)

redakce 07.09.2020

Která z kulturních povyražení si ve zbytku roku 2020 nenechá ujít dramaturg lidskoprávního dokumentárního festivalu Jeden svět?

Šejkr #46: Beba Fanta, Chupa Chups

Michal Pařízek 27.08.2020

V následujícím Full Moonu vyjde text, díky kterému jsem se po hodně dlouhé době vrátil k Hüsker Dü, a u Grinderman mám zase pocit, že jsem je pořádně pochopil až…