Články / Sloupky/Blogy

Šejkr na doma: Vzruchy a soustředění

Šejkr na doma: Vzruchy a soustředění

Michal Pařízek | Články / Sloupky/Blogy | 23.03.2020

Ještě před zahájením karantény jsem stihl výstavu Vykladači světla dvojice David Böhm a Jiří Franta, pozoruhodná podívaná. Původně jsem o výstavě chtěl psát do dubnového čísla, ale vzhledem k tomu, že vůbec není jisté, zda expozici v dejvické Ville Pellé ještě někdo uvidí, to dávám raději sem. Navíc mi ta nebývale sarkastická podívaná stále leží v hlavě, stejně jako kniha ADHD, dílo stejných autorů, které vyšlo těsně před koncem loňského roku a s výstavou a celou tvorbou dvojice velmi úzce souvisí. „Mozek si navykl na neustálé krmení vzruchy a vyžaduje je,“ říkají tvůrci při komentování poruch sledování a soustředěnosti, kterými trpí dnešní společnost. V aktuálních událostech to dostává zcela nový rozměr.

Vstupujeme do druhého týdne karantény, někteří z nás se s omezeným prostorem a sociálními kontakty naučili žít lépe, jiní hůře, jisté je, že se to bude měnit. Jedna z mnoha rad jak „přežít izolaci“ tvrdí, že by si měl člověk rozdělit den do menších časových úseků, nejlépe s co největším rozptylem náplně a snažit se je dodržovat. Vytvořit si tak alespoň nějaký řád v situaci, která se mění tak rychle, že to nestíhají ani sociální sítě, a to je co říct. Donutit se k tomu je samozřejmě těžké, zvláště když těch lákadel okolo je tolik a za každým pomyslným rohem číhá sladká prokrastinace. Možná by přece jenom trochu toho soustředění na práci nebo nějakou záslužnou činnost neuškodilo, jinak nám zprávy ze světa pod vlivem viru brzy seberou poslední zbytky víry v lepší zítřky. Na druhou stranu ani ty záseky neškodí, včera v noci jsem si nový singl Mourning [A] BLKstar pustil snad pětkrát za sebou. Na tuhle desku si pořádnou dávku pozornosti rozhodně vyšetřím.

Label Don Giovanni, na kterém vychází album Mourning [A] BLKstar, se k aktuální snaze o streamování hudby postavil po svém – na dnešní večer přichystal celý festival umělců ze svého rosteru, který bude vysílán živě na instagramovém účtu labelu. Začíná se v šest večer a čekají jména jako Downtown Boys, DJ Haram nebo Lee Bains III, kompletní info najdete zde. Jen o hodinu později začíná herec a hudebník Caleb Landry Jones (znáte třeba z X-Men: První třída nebo Tři billboardy kousek za Ebbingem) vyhrávat ze své farmy, kde tráví karanténu. Album The Mother Stone vychází prvního května a podle singlu bude rozhodně stát za to. Názorná ukázka živě zde. Přenosům přes internet sice příliš nefandím, ale pořád je to lepší než stát za oknem a vyhlížet, zda na ulici není nikdo bez roušky, což se (prý) dnes běžně děje. Rozumím důležitosti ochrany, ale tohle dozorování mi přijde tak za čárou, že tam ani nedohlédnu. Něco podobného na mě ostatně volala včera z parku sousedka, když jsem si v šestém patře dovolil vylézt na balkon bez ochrany nosu a úst. Jak říkají Böhm s Frantou: „Ztráta odstupu je nevyhnutelná.“

Nádhernou prokrastinaci nabízí například francouzský label Transversales Disques, který nedávno vydal donedávna ztracený pařížský koncert saxofonisty Pharoaha Sanderse z roku 1975. Pokud bych rozuměl slovu zen, tak ho vidím nejspíš v podobných nahrávkách. Při tomhle poslechu se skutečně nedá dělat nic jiného. „Žijeme prý v éře rozptýlení,“ píše famózní Karel Veselý v úvodu ke knize ADHD, možná právě trochu tohoto přepychu bychom si v každodenním čelení současné situaci měli dopřát pravidelně. David Böhm a Jiří Franta si na svou výstavu pozvali dalších osmnáct osobností současného výtvarného umění a nechali jejich výtvory vlastní dílo „kontaminovat“. Expozice se tak proměňuje, dost možná nikdo ji neviděl stejnýma očima, ve stejném stavu. Co se s ní stane během karanténních týdnů (jak jsme se dnes dozvěděli) nikdo netuší. Možná by tohle ale mohla být rada pro následující dny – co kdybychom zkusili do svého světa (alespoň virtuálně) pozvat někoho cizího a úplně odjinud, který by nám ho pomohl trochu proměnit? A skutečně to pro změnu nemusí být nikdo z krizového štábu, ten by ostatně přišel i bez pozvání.

Info

foto © Wim Wenders

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Šejkr na doma: Režie David Lynch

Michal Pařízek 05.04.2020

Známého režiséra zmiňuji hlavně díky aktuálnímu memu znázorňujícímu dnešní dobu, který mě, narozdíl od drtivé většiny ostatních, skutečně pobavil.

Food Moon: Kuchařky bez domova

redakce 05.04.2020

Projekt Kuchařky bez domova neziskové organizace Jako doma se věnuje ženskému bezdomovectví. Jaké dobroty připravují Kuchařky ve své jídelně?

Šejkr na doma: Stará zlatá

Michal Pařízek 04.04.2020

Včerejší anonci nového alba Einstürzende Neubauten doprovodil taky klip, který toho skrývá možná víc než je na první pohled vidět.

Šejkr na doma: Receptory na pochodu

Michal Pařízek 03.04.2020

O třetím oku, mimořádných zážitcích nejen Stanislava Grofa i Marvinu Gayeovi. Hrabe nám, nehrabe?

Hudební vaření na doma: Techno

Sabina Coufalová 03.04.2020

Hluboké óm zajisté pozitivně rozvibruje mysl, ale srdce touží po rovném beatu, praskání synťáků a tucání ve smyčkách. A hlavně tanci, který nemá pravidla ani hranice.

Full Moon 10: Editorské tipy Maxima Horovice

redakce 02.04.2020

Deset let časopisu je dlouhá doba, za kterou vzniklo vážně obrovské množství textů. Aby nezapadly, připomínáme u příležitosti narozenin ty, které nějak utkvěly našim editorům. První Maximův výběr, poslužte si.

Šejkr na doma: Seattle rulez!

Michal Pařízek 02.04.2020

Sub Pop oslavuje třicet dva let na scéně masivní slevou, která běží od včerejška do poloviny dubna a v jejich katalogu je toho na výběr opravdu spousta.

Art Side of the Moon (na doma): Kreativní tenzi ani virus neochromí (II.)

Petra Juráčková 02.04.2020

Posledně jsem představila některé zahraniční galerie a muzea, které umožňují virtuální náhled do svých sbírek či expozičních prostorů. A tady pár tipů na domácí nabídku.

Full Moon 10: Frontstage #25

apx 01.04.2020

Apaččin editorial v k Full Moonu #25. Dáváme k přečtení online v rámci Maximova editorského výběru toho nejzábavnějšího za deset let časopisu.

Šejkr na doma: Sami v kině

Michal Pařízek 01.04.2020

Já jsem trochu asociál, takže zatím dobrý,“ píše mi kamarádka a rozhodně není sama. Čím dál častěji mě ale napadá, co tohle sociální vytržení s lidmi udělá...