Anna Mašátová | Články / Reporty | 01.06.2016
Mezinárodní romský festival Khamoro je stálicí v pražském kalendáři už osmnáct let. A programem rok od roku překvapuje i překonává ročníky minulé, letošní plnoletost není výjimkou. Důraz je sice kladen na hudební složku, ostatní umělecké disciplíny ale v jejím stínu nezůstávají, výstavy, performance, film, tanec i dětský den, myslí se na každého.
Ovšem fanoušci balkánské dechovky i crossoverů měli letos žně, za přivezení Stefana Hantela, alias DJ Shantela s Bucovina Orkestar by si organizátoři zasloužili metál. Je záhadou, proč se Shantel a jeho ansámbl Praze vyhýbá už dobrých sedm let, i když o tuzemské příznivce nouzi rozhodně nemá, důkazem budiž památná vystoupení na Colours of Ostrava nebo v Akropoli, ke kterým se připojí i DJ set během open air zahajovací párty festivalu a koncert o den později v La Fabrice.
V Shantelově případě značně nevděčnou roli předskokana si vylosovali rumunští Gipsy Casual. Zatímco Bucovina prošla vývojem od elektroničtější disko verze balkánských super slavných písní přes vlastní tvorbu po současný rockovější nádech, Gipsy Casual se do autorských kusů nepouštějí. Sexy zpěvačka Gya na sebe strhává oprávněnou pozornost - což si přiznejme, že není vedle unylého vokalisty a MC Gadja Dila věru těžké - drží se však coverů. Dobře vybraných i zahraných, jen jaksi neinovativních, obzvláště pyšní - li se větami typu “tohle je náš loňský hit”. No jistě, Kelushka byla peckou, jenže roku 2007, kdy s ní bourali hitparády maďarští Mitsoura. Ale což, warm up slušný, jen s nástupem Shantela polozapomenuto.
Osmačtyřicetiletému světoběžníkovi koluje v žilách řecká i ukrajinská krev, je autorem několika desek, výběrů i soundtracků, ať už k Boratovi, tak umělečtějším snímkům jako Na druhé straně z roku 2007.
Recept na mejdan má úspěšný a vysoce návykový. Dokonalá komunikace s publikem, jednoduché texty, šlapající kapelu s pěknou vokalistkou, navíc zvládá nesnesitelně dobře kroutit bokama i humorně glosovat politickou situaci v Čechách. Pot se ze všech lil přibližně do tří minut od začátku, Disko boy, Dunarea, Andante Levante, Planet paprika, v sále sto stupňů a oblečení na ždímání. Bucovina orkestar je láska na první i stý poslech, těžko odolat, kdo nebyl, prohloupil.
Je však ještě šance stihnout Kočani Orkestar a jiné lahůdky, třeba v rámci sobotního opulentního khamoráckého galavečera.
Khamoro: Gipsy Casual (ro) + Shantel & Bucovina club orkestar (de)
30. 5. 2016, La Fabrika, Praha
Tomáš Jančík 28.03.2024
I tak, nebo právě proto vyzařuje Kaleida stále přitažlivější hřejivý komfort, ze kterého se těžko odchází.
waghiss666 24.03.2024
Moc krásnějších ženských jsem na pódiu neviděl, a to opakovaně. A Annet X to o sobě ví, nestydí se za svůdnost a ladně tančí na hraně s podbízivostí.
Akana 24.03.2024
Pří ohlušujících noiseových náletech se především Hessels s Moorem svíjeli se svými nástroji s takovou bezuzdností, až to bylo o strach.
Michal Mikuláš 20.03.2024
Vstupenky na nenapodobiteľnú írsku disco queen boli v nedeľu popoludní už nedostupné. No wonder...
David Čajčík 20.03.2024
Unikátní zážitek, kdy je možné vidět jedny z největších jmen amerického kreativního či tech průmyslu, hollywoodské hvězdy vedle stovek a stovek zcela neznámých hudebních projektů.
Michal Smrčina 17.03.2024
Nadšení bylo všudypřítomné, k hale přijelo pár autobusů zapálených výprav. Možná nevěděli, co SaSaZu znamená, možná jim to bylo jedno.
Kryštof Kočtář 15.03.2024
Po zvukové stránce v něm – obdobně jako rovněž dvojice Dead Can Dance – namíchalo koktejl ze surovin z celého světa, avšak rozhodli se jej vypít v berlínském techno klubu.
Tomáš Jančík 13.03.2024
Zpoza rohu ulice slyším šum, z dálky vidím ve tmě modře svítící neon a pod ním nespočet hloučků převážně studentů. Co bylo dál?
Julia Pátá 12.03.2024
Každá další píseň se vznáší mezi klidně usazeným publikem, proplouvá kolejemi a mizí společně s vlaky jednou za čas projíždějícími kolem pražské MeetFactory.
Jan Starý 11.03.2024
Někdo poslouchal v nábožném vytržení, někdo mával vlasy do – některého – rytmu, nadšení ale působilo celkem univerzálně.