Michaela Šedinová | Články / Reporty | 26.03.2022
Hudba, která dokáže strhnout veškerou pozornost a emoce. Zážitek, který nekončí poslední skladbou koncertu, ale doznívá ještě dlouho po ní. Déle než pískání v uších, se kterým člověk asi musí u postrocku počítat. Katarzní prožitek takovou samozřejmostí ani v rámci žánru není, Maybeshewill to ale rozhodně umí. Britská kapela přijela do Prahy po šesti letech – bylo na čase.
Naposledy tu byli v roce 2016, ve kterém také oznámili, že končí. Konec se nakonec přeměnil v pauzu a loni na podzim se vrátili s deskou No Feeling Is Final. A koncert ve smíchovském klubu Underdogs’ byl součástí turné k ní. Zazněly ale skladby ze všech pěti desek a vzniklý průřez tvorbou dobře fungoval jako celek, ačkoliv se jejich produkce v průběhu let vyvíjela a pozměňovala.
Předskakovalo hradecké instrumentální trio Tribe-J, jehož tvorba je bohatá, neustále se v ní děje něco nového a svěžího. A to z hlediska rytmu a tempa, ze kterých čiší hravost a experiment, stejně jako z práce s motivy, které spolu skvěle interagují, objevují se, mizí, slévají se a kontrastují. Tribe-J si je předávají, pozměňují, staví je do nových kontextů.
Maybeshewill začali mrazivou skladbou z poslední desky We've Arrived at the Burning Building. Prostupuje jí naléhavost a vážnost zároveň. Taková atmosféra se stupňovala v navazující Zarah, jejíž součástí je záznam proslovu levicové političky Zarah Sultany z britského parlamentu. Zazní v něm i věta: „Klimatická krize je krize kapitalismu.“ U Maybeshewill kombinování mluveného slova s hudbou není nic nového, je to prvek, se kterým umějí působivě pracovat.
I instrumentální kapela může komunikovat politické postoje ve své hudbě a Maybeshewill to dělají napřímo. O otázce, jestli politika patří do umění, můžeme debatovat, lze najít logická pro i proti. Nakonec ale stejně záleží na osobních preferencích posluchače. Apolitičtí fanoušci postrocku mají na výběr z množství jiných kapel.
Tracklist byl sestaven tak, že střídal starší a novější, více a méně známé skladby, to není nic překvapivého. A na závěr to nejznámější, aby se našli i ti, co přišli napůl omylem. Nebo někteří z těch, kteří se nehlásili, že byli i na „závěrečném“ koncertě před šesti lety. Dramaturgie fungovala i v jiném ohledu – jestliže skladby stojí do velké míry na gradaci, na střídání napětí a uvolnění, Maybeshewill to dokázali promítnout i do stavby koncertu.
Co se týče technického provedení, lze něco málo vytknout, třeba hlasitost klavíru. Jeho zvuk je jedním z důležitých prvků utvářejících charakter písní Maybeshewill a na koncertě bohužel trochu zanikal. Celkovému pocitu to neublížilo, večer v Underdogs’ byl strhující. Ďábel je možná v detailech, což kapela dobře ví podle precizní produkce poslední desky, ale kouzlo živých koncertů je v něčem jiném – v lidskosti, v procítění a ve sdílení momentu i s jeho nedokonalostmi.
Maybeshewill (uk) + Tribe-J
17. 3. 2022 Underdogs' Ballroom, Praha
foto © se svolením Maybeshewill
Zdeněk Němec 29.06.2022
Nick Cave & The Bad Seeds, Beck a Underworld coby headlineři letošního Metronomu zabodovali. Co ostatní, co všechno ostatní?
Minka Dočkalová 26.06.2022
Když vstupujete do sklepní části Husy na provázku, kde se nachází scéna brněnského performativního pole Terén, můžete si být jisti, že vždy budete svědky něčeho...
Veronika Miksová, cyril kosak 26.06.2022
Jsme doma, nebo venku? Jak se dívat na vývoj festivalu Mišmaš a jak na karpatské výhledy? O potocích lásky, dobrý lidech a dětech coby nadějích.
Václav Adam 24.06.2022
Současná inkarnace Crime & The City Solution sice neoplývá tak zvučnými jmény, jako když jednu dobu téměř stínovali sestavu The Bad Seeds, ale úterní koncert byl velmi přesvědčivý.
Akana 23.06.2022
Letos už se ale fantazie týmu kolem Borka Holečka mohla opět rozletět všemi směry. Díky tomu si návštěvníci mohli vychutnat tradiční geograficky i žánrově pestrý hudební mix.
Vojta Chmelík 22.06.2022
Po první díle přinášíme pokračování reportáže z berlínského festivalu Tempelhof Sounds. Muse, The Strokes, Anna Calvi a mnozí další. Včetně spálené kůže.
Minka Dočkalová 21.06.2022
Zkuste si vybavit jediný okamžik svého života. Vzpomeňte si a znovu prožijte pocit, kdy jste si v duchu řekli: ano, teď žiju opravdu dobrý život...
Minka Dočkalová 16.06.2022
V Galerii mladých ožívá snově surrealistické mojo, o patro výše implicitně stalkerský polodokumentární film a vedle, v Galerii u Dobrého pastýře je možné zažít dotyk postapokalyptického světa.
Vojta Chmelík 14.06.2022
Když byl loni ohlášen nový festival s headlinery Muse a The Strokes na letišti Tempelhof, poskočil jsem radostí. A rovnou schytal od okolí pár jízlivých narážek.
Lukáš Grygar 09.06.2022
Chvěje se sál, drnčí jeho železný interiér, mám cukání spustit něco jako pogo, ale dopadlo by to těmi pěstmi.