Minka Dočkalová | Články / Reporty | 15.11.2022
Na vernisážích v galerii OFF/FORMAT je vždycky narváno. Vchod z ulice se tváří, jako by se nechumelilo, pán se vrací z práce, paní možná chtěla jen narychlo vyvenčit psa a už je jí zima, tak zvíře táhne dovnitř, studenti se courají domů z pár piv cestou ze školy a všichni postupně mizí ve dvorním traktu. Jediný rozdíl překračující rámec banality všedního dne je v tom, že se všichni nerozutečou do svých domovů, ale schází se v galerijním prostoru. On to zas tak velký kontrast nakonec není: Luki Essender, slovenskýá performerka připravil*a expozici, která podezřele připomíná domácí prostor určený k rutinním pracím. Možná proto je extrémně těžké se na ni soustředit, víc pozornosti tentokrát strhávají návštěvníci než výstava. Musím se dívat na to, jak se lidé dívají. A přes to dívání zkoumám vystavená díla.
Zajímavé je, že u stěn skoro nikdo nestojí a neciví. Není na co. Jsou z většiny prázdné, v celém prostoru galerie jsou umístěny všehovšudy tři obrazy formátu A5. Trochu větším kusem je plastika umístěná na dohled od vstupních dveří: vypadá jako obří sklolaminátová bradavka olemovaná stahovací páskou z IKEA. Jde o dílo Kemo Sabe, reference na Osamělého jezdce je jednoznačná, z bradavky se stává klobouk, haleluja. V ten moment mi dochází, že jsem až příliš ochotně sedla na vlnu asociační hry, kterou důmyslný*á Luki Essender pro návštěvníka přichystal*a a, ovlivněna výstavou fotografií Marie Tomanové, která zde proběhla několik měsíců zpět, nabrala zběsilé tempo. Easy, easy.
Zabrzdit mě takřka okamžitě donutily prádelní šňůry vypnuté za rohem. Náhlé a nečekané předělení galerijního prostoru je skvělý tah, ve spojení s lehkostí vystavovaného objektu se jedná o étericky banální bariéru, která představu příchozího o podobě místnosti efektně přeformátuje. Návštěvníci postávají zleva a zprava, dělí je prostor protkaný provazy, provázky a šňůrami, pečlivě na sebe navázanými, vyprávějícími příběh, který opět oslovuje každého trochu jinak.
Středu místnosti dominuje dřez. Lidi chodí kolem, nejdřív rychle, pak se vrací a zpomalují, zkoumají detaily. Těch je tam skutečně mnoho: modrá plastová síťka, do které jsou nacpané hliníkové obaly svíček; sádrový odlitek citronu; béžová silonka vycpaná čímsi; plastový lilek a lusky; konstrukce z bíle natřených větví, na kterých jsou nalepené samolepky s nápisem I <3 BIO; jutový, hrubě tkaný pytel se štítkem jako z fast fashion řetězce, akorát místo H&M nebo Gate je na něm kapitálkami HOPE. To zdaleka není všechno. Chci zkoumat víc a dál, hloub, ale mnohost lidské přítomnosti mi v tom aktivně brání. Založili si galerii, ale chodí jim tam lidi. Víno je k mání na zahradě. Po schodech vstupuju do měkké tmy.
Instalace, kterou připravil*a Luki Essender je tichá a slyšet je až úplně zblízka. Z dálky oslovuje vágností ve stylu naaranžovaných IKEA pokojíčků, zblízka rozehrává překvapivě sytý příběh. Nelze se zbavit pocitu, že v první chvíli vnímaná nahodilost umístění jednotlivých prvků se při detailnějším pohledu mění v absolutní smysluplnost v nejabstraktnějším pojetí. Při zahlédnutí každého nového detailu vnímám sílu poselství a promyšlenost koncepce. Vše je tu rozmístěno na základě vzájemné vnitřní souvislosti. Vůbec mě neruší, že instalaci nechápu mozkem, ale tělem.
Dřez bývá často vnímán jako symbol hygieny, omývání a čištění, paralelně tu ale probíhá obrovská mikrobí technoparty. To, že něco není přímo vidět (nebo slyšet), neznamená, že to neexistuje, svědčí to pouze o limitech našich smyslů. Člověk se někdy považuje za racionální, objektivní bytost, na pozadí mu i přesto neustále běží mix podvědomých a nevědomých obsahů. DJ Emotion rozjíždí svůj set a my, pseudointelektuálové žijící v iluzi, že máme svůj život pod kontrolou, stejně nakonec tančíme, jak píská.
Luki Essender: Další den dřezu
9. 11. - 14. 12. 2022 Galerie OFF/FORMAT, Brno
Facebook
foto © Minka Dočkalová
Kyril Bouda 26.01.2023
Cesta k víře není jednoduchá, devítihodinový trip napříč tuzemskými drahami i silnicemi je dobrodružstvím svého druhu.
redakce 23.01.2023
První dojmy od zástupců redakce a dalších kolegů či přátel najdete níže, podrobnější report čekejte v březnovém čísle Full Moonu.
Minka Dočkalová 14.01.2023
Dvě originální brněnské galerie si na stejný čas připravily otevření výstav, přičemž obě měly jednoznačně co nabídnout.
Jiří Přivřel 13.12.2022
Vídeňská Albertina Modern vystavuje abstraktní expresionismus. Od Jacksona Pollocka k Marii Lassnig.
David Stoklas 12.12.2022
Vzhledem k úpěnlivosti, s jakou Porridge Radio podávali emotivně náročné písně, v nás museli něco zanechat – třeba otevřené rány.
Václav Valtr 10.12.2022
Když se vepředu utvořil kotel, utrousil: „Pamatujte si, když někdo spadne, tak mu pomozte vstát, když to neuděláte, jste pěkný hovada.“
Aneta Kohoutová, Šimon Macek 07.12.2022
Ty čtyři dny pod střechou Konviktu ve mně vyvolaly hluboký pocit mentální závratě. Stav, ve kterém se podpisu na smlouvě s ďáblem rovná náš tichý souhlas se stavem věcí současných.
Jiří Procházka 07.12.2022
Swans mají rozpracovaný nový materiál, který začátkem roku vyšel ve strohých demoverzích na fundraisingovém albu Is There Really a Mind? Co z něj Gira zahrál?
Jiří Přivřel 05.12.2022
Bouřlivě přijatý návrat ztraceného Syna.
Ema Klubisová 03.12.2022
Svet nečakanej hudby, ktorý reflektuje základné elementy duše. Sú svieži, vizionárski a hraví.