ScreamJay | Články / Recenze | 06.12.2016
Prý jestli se nechci seznámit s Marissou, a tak jsem zašel na bezkofeinový kafe a tácek máslových sušenek. Pak si sedla na zápraží na chatrnou houpačku a začala si brnkat co pár strun, vypadala u toho hrozně sklíčeně, nechtěl jsem rušit. Jako by to bylo dneska, tehdy třetí řadovka Songs III: Bird on the Water a uhrančivá podmanivost skladby Feathers. Skoro jako zpověď, a i když se mi všechno okolo vykouřilo z hlavy, odkaz zůstal. Možná i proto jsem se těšil na náš letošní dialog. Nazvala ho hřejivě July.
Ani tentokrát přitom hudbou nehřeje, maximálně jako objetí z povinnosti. Marissa Nadler zůstala přesně tím, co si představíte pod souslovím zasněná písničkářka. Slowcore folková akustika, nádech dream popu a křehký, přesto naléhavý zpěv. Hudba, do které se nemusíte zakousnout, abyste zjistili, jak chutná – stačí přivonět.
Když se mi July přehrála snad po sedmé, pořád jsem nemohl přijít na to, proč si ji nedokážu uvolněně prožít. Na poosmé mi došlo, že je svázána jednotvárností. Možná daň výrazové intimity, možná očekávání silnějšího ústředního motivu, který by mě sice nevyrval ze snu, jen oživil senzačním hudebním déjà vu, co se usadí v podvědomí. Je tu příjemně bluesový feeling kytar ve Was It a Dream, je tu hořkosladká podbízivost Anyone Else, jenže já nevím – třeba jsem jen zbytečně náročný? Když ale za deskou stojí producent Randall Dunn (Black Mountain) a mezi hosty, mimo jiných, Steve Moore (Earth), skromnost není na místě.
Marissa se nebojí sdílet silné emoce, jen protentokrát vsází víc na jistotu než experiment, na výraz celku před dílčím charakterem skladeb. Jedna z mála jednou z mnoha. July si drží autentickou tvář, ale v nitru mohla být ještě silnější a naléhavější. A vy to z ní vycítíte.
Text vyšel v magazínu Full Moon #34.
Marissa Nadler - July (Sacred Bones, 2014)
www.marissanadler.com
Live:
Marissa Nadler (usa)
14. 12. 2016 20:30
MeetFactory, Praha
www.marissanadler.com
www.facebook.com/events/340153283042725
foto © Derrick Belcham
Viktor Hanačík 17.04.2024
Je to deska designovaná spíš pro klubové soundsystémy a podzemní parkety, ale obstojí i pro introspektivní poslech.
Martin Šinkovský 14.04.2024
I když autoři textu opakovaně tvrdí, jak složitě se jejich práce vysvětluje a obhajuje, skutečností je, že základní pravidla a kompetence jsou jednoduché a logicky vyvoditelné.
Matej Žofčín 09.04.2024
Od konceptu zdanlivo upustil, upustil aj od unikátného frázovania, ostali len spievavé refrény a téma lásky, ktorá je však omnoho plytkejšia ako na debute.
Tereza Bartusková 01.04.2024
Deska vypráví nejen o lásce, ale i o smutku nebo touze po nedosažitelném, vděčnosti, a především o minulosti, nad kterou čas od času lpíme všichni.
Veronika Vagačová 29.03.2024
Dvaja interpreti známi zo svojich vlastných projektov v rámci alternatívnej scény sa nedávno spojili pri albume Decision Paralysis.
Filip Peloušek 25.03.2024
Jejich pojetí rocku s prvky gothic punku nedává moc prostoru pro jednoduchou zaměnitelnost.
Jiří V. Matýsek 10.03.2024
Hudba tu plyne s fantastickou lehkostí, při pozornějším poslechu ale jasně vyplývá komplexnost, s níž se musel opavský kytarista vyrovnat.
Dan Sywala 19.02.2024
Ke slunné Makarské se blíží nevyzpytatelná tma. To je výjev, který bych přál cestovatelům, kteří se spokojí s prvoplánovým strávením letní dovolené.
Jiří V. Matýsek 16.02.2024
Leaving of Liverpool nebo na Dylanovu Maggie’s Farm odkazující skladba Maggie’s Ship jsou příjemným oťukáváním nových teritorií.
Dušan Šuster 12.02.2024
Left field je defenzívna bejzbalová pozícia a hráč, ktorý ju zastáva, býva vraj najosamelejším na ihrisku.