Shaqualyck | Články / Reporty | 22.10.2014
Znáte lidi, co si na nástupištích úzkostlivě zakrývají slechy před lomozem přijíždějícího rychlíku? Tak nikdo z nich by ve vyhlášeném ostravském hardcore café neměl šanci, ne pokud by si nezalil zvukovody voskem jako posádka hrdinného Odysea při plavbě kolem Ostrova Sirén. Parta Chee Chaak Tips tentokrát zasvětila páteční noc hlukovým skrumážím a pozvala kapely, které rozhodně nejsou pro každého. Přesto si do Planu B našla cestu velmi slušná návštěva dychtící po zvukové očistě. Různorodost co do věku i vzezření je vždycky příjemným bonusem.
Většinou ve zdejší hudebně-pivní oáze nikdo nikam nespěchá, tentokrát se ale zvučilo o sto šest už od deváté večerní a příchozím se nabízely výjevy jak z časopisu „Hudební závislák“. Bubeník z Poino, oddán profesi, nervně naklepává paličkami stehna, odklizen v maximálním soustředění pozornou tour managerkou stranou od hlučícího davu. Frontman v osamění sbírá síly v backstagi ve společnosti várnice. Zarostlý basák ze Staeru posrkává černého turka a obřadně vytahuje nástroj z kovaného futrálu. Všude bedny, kabeláž a další nezbytné muzikantské harampádí. Pedalboardy jako by vypadly z výstavy sběratelů obskurních sestav pastiček na myši, tohle bude mocné. A taky že jo.
První šla na věc trojčlenná stavangerská enkláva Staer. Potemnělé tóny basy, pak další a rychlejší, přirážející bicí, zvuk nabírá na síle. Lidi stojí jak přikovaní, krom několika pozobávajících hlav není nikdo schopen dramatičtějšího pohybu. Do rychlíku za jízdy přistupuje skřípějící kytara a máme tu tvrdou experimentální session na bázi free jazzu. Absence pravidel je však zdánlivá, rachot má dokonale propracovanou strukturu a zaposloucháte-li se opravdu pozorně, rozeznáte v řinčivém hromobití jasnou symetrii, milimetrovou přesnost i vybičovanou pravidelnost noise rocku. Od posluchače je vyžadována absolutní koncentrace, kdo ztratí nit, už ji nenajde. Pojmy místo a čas pozbývají významu. Jako by každý hrál svou vlastní skladbu a se spoluhráči se potkal vždy jen na několika záchytných bodech. Místo líbivých refrénů nabízí trio mladých Vikingů instrumentální inferno. Během setu pijí jen čistou vodu a za celou dobu neřeknou ani slovo. Sonický rituál netrvá dlouho, víc by toho boltce přítomných stejně nedokázaly pojmout.
Po pauze opanují pódium Poino, trojčlenka přísných matikářů z Londýna. Jejich set je v porovnání se Staer o poznání písničkovější, k nálepce „user friendly“ má však proklatě daleko. To ty kytarové nálety připomínající cirkulárku, nárazové změny tempa a basa, která je chvílemi příjemně groovy, ale povětšinu času nad námi krouží jak zlověstný bouřkový mrak. Songy se zarývají do masa intenzitou řeznického háku. Místo melodií jízda po struhadle, místo rozhřešení štiplavá melancholie. Hlas Gavericka de Vise mi hrozně připomíná Scotta Kellyho, je z něj slyšet zádumčivý nadhled i trpká životní zkušenost. Jeho žlutá lampa přilípnutá na stojan od mikráku odhaluje nejednu jizvu na těle kytary a předvádí praktickou ukázku vyhranosti, bubeník potí krev a nestíhá otírat zamlžené brýle. Kvůli stagi poseté repráky se basák dokonce musí usadit dole mezi diváky, ovšem ničemu to nevadí. Naopak, už tak intenzivní zážitek umocňuje nepředstíraná bezprostřednost a respekt k publiku. Je před půlnocí a noční Ostravou se rozléhá zvuk policejních sirén a spokojené vytí osazenstva Planu B. Podzim jako když vyšije.
Staer (nor) + Poino (uk)
17. 10. 2014, Plan B, Ostrava
Veronika Miksová, Kryštof Kočtář 16.04.2024
Na koncerty chodíme v Brně často, ale sklepní scénu Husy na provázku nebo Komorní sál JAMU jsem ještě nikdy neviděl tolik přeplněné jako během Faunu...
Julia Pátá 15.04.2024
Početné publikum pražské Archy+, ve které se letos usadil promotérský kolektiv Heartnoize, kvapem obsazuje místa ve velkém sále multifunkčního prostoru...
Kryštof Kočtář 13.04.2024
Když jim roku 2020 vyšlo album Liebe, psal mi kamarád nadšeně: „Ty vole, čeští Natural Snow Buildings!“ Přestože jsem s jeho zjednodušením nesouhlasil, radost jsem sdílel.
Jakub Veselý 12.04.2024
Na pripravené gitary a klávesy dopadla tma, ktorú po chvíli rozrazilo intenzívne biele svetlo prechádzajúce do stroboskopického prerušovania rozplynutého do hustej hmly.
Dominik Polívka 08.04.2024
Večírek pod taktovku Jednoty s dystopickými kulisami štvanického Fuchsu a ještě dystopičtější produkcí vystupujících.
Marek Hadrbolec 08.04.2024
Paroháče vystřelují do vzduchu a nad nimi se šklebí obličeje s corpsepaintem a falešnou krví. Na pódiu povlávají černé pláště a volány rudé košile.
Kryštof Kočtář 02.04.2024
Tentokrát v pozici „strejc edž“, jak bylo nazváno jejich aktuální turné, tedy jako kapela, co nepije.
Kryštof Kočtář 31.03.2024
Zkraje byla zdrojem světla drobná baterka, s níž si Morten Gass hledal cestu k nástrojům, tedy bicí soupravě, klávesám a kytaře.
Tomáš Jančík 28.03.2024
I tak, nebo právě proto vyzařuje Kaleida stále přitažlivější hřejivý komfort, ze kterého se těžko odchází.
waghiss666 24.03.2024
Moc krásnějších ženských jsem na pódiu neviděl, a to opakovaně. A Annet X to o sobě ví, nestydí se za svůdnost a ladně tančí na hraně s podbízivostí.