Články / Reporty

sleepmakeswaves - Hodina jako nic

sleepmakeswaves - Hodina jako nic

woko | Články / Reporty | 03.04.2015

Sleepmakeswaves se vrátili na místo činu ani ne po roce. Po skvělém květnovém vystoupení v pražském NoDu se letos zastavili na kopci nejzaslíbenějším. Předvoj jim dělala neméně provařená jména z Tides from Nebula a postrockovou náladu míchali pouze progresivní Skyharbor, původem z Indie. I přes brzký start se Sedmička zaplnila více než dostatečně.

Tides from Nebula jsou u nás pomalu jako doma, takže se už ani neobtěžují s angličtinou. Trochu s podivem vystupovali jako první kapela večera - ve Vídni a Budapešti hráli jako headlineři. Polská čtveřice už drahnou dobu jede svůj standardní set bez nějakých extravagancí nebo nových songů, od posledního Eternal Movement uběhly už dva roky, ale o dalších studiovkách ani zmínka. Setlist ovšem nenudí, a i když se během setu kýve jen pár hlav, potlesk je vždy bouřlivý. Že tahle polská megastár hrála jako první, může být poněkud nepatřičné, ale hned u druhé kapely jsem pochopil, proč je dramaturgie poskládala právě takhle.

Upřímně jsem nevěděl, co od Skyharbor čekat, takže mě překvapila nadšená reakce publika hned při nástupu. Skyharbor je indicko-americko-anglická kapela, která hraje progresivní metal s čistými vokály à la Periphery. Hned po druhé písničce se dav "urval" (rozuměj, víc lidí kývalo hlavou), za sebou jsem slyšel zpívané sloky a refrény, spousta lidí si natáčela na telefon celé skladby. Ve Skyharbor totiž zpívá Daniel Tompkins z TesseracT, kterého bych ani nepoznal. Trochu znejistil jeho výrok, že rád plive a že kdo stojí v prvních řadách, tak to schytá, případně, že kdo chce, může otevřít pusu. Publikum reagovalo rozpačitě, tak se jelo dál. Kapela si to užívala, všichni skotačili s nástroji v prostoru Sedmičky a naprázdno zpívali fráze typu "you don't need to fight it, let it go". I když mně to nesedlo, publikum se mohlo přetrhnout. Objektivně velmi kvalitní set, který by se šikl na obscurovské minifesťáky do Rock Café.

Australští sleepmakeswaves jsou jedna z nejupřímnějších kapel, které jsem kdy potkal. I po tolika letech jsou stále vyjukaní z toho, kolik lidí na ně chodí, a že je ještě vůbec někdo poslouchá. Jejich popularitu podtrhoval fakt, že na prodej už neměli vůbec nic. "Máme už jen cédéčka a dvě trika, z toho jedno v esku." I když se zprvu potýkali s drobnými technickými problémy, nabitý set odpálili úvodní Perfect Detonator (sic). Většina setu se vůbec skládala z vynikající loňské desky Love of Cartography, a minimálně přední řady ji měli důkladně nastudovanou. Jak už to bývá, kytarista Otto s basákem Alexem hráli téměř v publiku, Otto často pořvával, stržen atmosférou, do nejvyhrocenějších části skladeb. Po druhé Traced in Constellations jste mohli ždímat triko, ale kapela nepolevila. Při dalším technickém problému Alex od srdce poděkoval všem, co přišli, a člověku, který dal celou jejich diskografii na YouTube.

Vystoupení v uvolněném duchu, místy kapela vtipkovala, že neví, co hrát dál. Hodina jako nic a všichni se loučí zbroceni potem. Za chvíli: "My jsme tohle nikde neudělali, ale máme ještě pár minut." Jako přídavek How We Built the Ocean. Sedmička je v plamenech. Pogovat na post-rock není problém. Nevím, proč se to nedělá odjakživa.

Info

sleepmakeswaves (aus) + Tides from Nebula (pl) + Skyharbor (in + us + uk)
1. 4. 2015 Strahov 007, Praha
foto © Red Nancy

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Minulost v 16mm, současnost v Brně (Brno 16)

redakce 19.10.2019

Jak jsem se kdysi rozhodovala podle programu, dnes je pro mě důležitější celková atmosféra a socializační aspekt. Brněnská šestnáctka.

Síla představivosti (Laura Mvula)

redakce 17.10.2019

Všem jistě utkvělo její konstatování, že s orchestrem měli před koncertem jen jednu společnou zkoušku, což přirovnala k tomu, mít první sex a hned po něm dítě.

Staré vs. zastaralé: The Mystery of Bulgarian Voices ft. Lisa Gerrard

redakce 17.10.2019

S bohorovným úsměvem Buddhy a pompou Marie Antoinetty sice působila všelijak, její vokální charisma ale konečně dalo setu jasný charakter.

Intimita pro odcizené (Frankie Cosmos / Lina Tullgren)

redakce 14.10.2019

„The world is crumbling and/ I don’t have much to say,“ zpívá v písni Moonsea, která mi připadá důvěrně známá...

Příchod smutného Ježíše (Nick Murphy)

redakce 14.10.2019

Murphyho repertoár překypuje zajímavými hudebními řešeními a výpravami do různých hudebních žánrů, ale tentokrát mu trochu chyběla šťáva.

Jazz Goes to Town podruhé: Jazz bez klišé

redakce 13.10.2019

Možná se ve své představě snobského fanouška jazzu pletu, ale jestli (vůbec) nějací jezdí do Hradce Králové na Jazz Goes to Town...

Suverenita a zároveň zraniteľnosť (Lingua Ignota)

redakce 12.10.2019

Neviem, či ma niekedy prestane fascinovať tá úprimnosť, drásavá krása, monumentálnosť a zároveň intimita...

Jazz Goes to Town: Vládci chaosu (se saxofonem)

redakce 12.10.2019

Festival neskromný v line-upu. Nemá tendenci vozit vyložené jazzové superhvězdy, staví na kvalitě a neotřelých spojeních.

Krátká i dlouhá půlhodina ve finské sauně (Lunchmeat Festival 2019)

redakce 08.10.2019

Představení Cateriny Barbieri nabídlo zasněné arpeggio plochy, ale i pulzující basy v kombinaci s environmentálně laděnou projekcí. Ale bylo toho mnohem víc: detroit techno, gabba, dekonstrukce i hlavolamy.

Lunchmeat 2019, letos s koninou

redakce 08.10.2019

Bludiště zvuků a světel, paprsky a plochy křižující prostor, pohled do neznáma a fascinace nalezeným. Objevování, kreativita, posouvání toho, co chápeme pod taneční hudbou.