Články / Recenze

Sneeze. (Ne)klid hvězd & strun

Sneeze. (Ne)klid hvězd & strun

Honza Štelcík | Články / Recenze | 26.01.2015

Sneeze je sólo projekt Vlasty Marka, zpěváka a kytaristy strakonických Jaywalker. Hudba Jaywalker, která v sobě nese stopy Hot Water Music a punk/post-hardcore přelomu tisíciletí celkově, není sice přehnaně rychlá, ale tady jde o ryze akustický feeling a táhlého ducha posmutnělého folkaření.

Postačí kytara a vlastní hlas, který nepostrádá potřebnou dynamiku, dramatičnost a nervózní odraz dnešní doby. To je jedna podoba. Podoba druhá je jemné přizvukování v do zblbnutí opakovaných silných heslech - refrénech. Break the Silent je příklad za všechny. Monotónní repetice, postupně sílící do hrozby reálného rozbití ticha, ale jen na chvíli. Vzápětí se kytara i hlasy postupně zklidňují, aby zbylo jen několikanásobné opakování hesla "a capella". A takhle si Sneeze na desce Stars & Strings poťouchle laškuje po celou dobu. Zdvojení nebo snad dokonce ztrojení akustických kytar a vokálů, lehké pohrávání si s klavírikom nebo ojedinělým zvukem elektrické kytary. To všechno tady můžete najít. Nezvyklá pestrost a barevnost za použití minima nástrojů.

Šest skladeb, ze kterých smrdí flanelové košile, plnovousy a vůně dálek, ačkoliv do Strakonic je to z Mělníka jen sto šedesát kilometrů. Přesně takhle si představuju tenhle typ punkových "folkařů": Chuck Ragan, Tim Remis nebo neživý Tony Sly. Nálada desky jde ruku v ruce s obalem, na kterém jsou vyobrazeny šedočerné mraky táhnoucí oblohou a fotka v inlayi zobrazuje chuť svitu slunečních paprsků prosadit se skrze mračnou hradbu. Perfektní a trefné, přesné do emocionality Stars & Strings.

Nahrávka byla pořízena na přelomu let 2013 a 2014 v autorově obýváku, kde byla i zmasterována. Vyšla před pár měsíci u Samuel Records, který po letech hibernace vydal v krátké době dvě desky. Shodou okolností muzikantů ze Strakonic. A obě znějí parádně. Emo kids můžou zaplesat, tohle ale smete každýho. Natuty.

Info

Sneeze - Stars & Strings (Samuel Records, 2014)
www.samuelrecords.bandcamp.com/album/stars-strings

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Prechod do serióznej roviny (Rich Brian)

redakce 12.10.2019

Z Rich Briana sa stala virálna senzácia, ale z jeho novšej tvorby a rozhovorov je zjavné, že ambície má iné.

Ahhhh, ten surf rock! (Songs from the Utopia)

redakce 11.10.2019

Na novince pojmenované extatickým (či snad bolestivým?) výkřikem Ahhhh! se vydali na západ a pomyslně zakotvili někde na Západním pobřeží.

Smutně a zároveň s největší vášní k životu (Mueran Humanos)

redakce 05.10.2019

Ačkoli zpívají takřka výhradně španělsky, rafinovaná atmosféra odstavuje znalost jazyka na vedlejší kolej.

Neurvalý punk s koulí u nohy (Victims)

redakce 28.09.2019

Victims zde sice stále sázejí na ověřené postupy žánru a přímočarost, kterou koriguje agresivní d-beat materiálu, jasně vévodí, překvapuje však produkce.

Neobyčejná pokora Dirtmusic

redakce 27.09.2019

Odvaha a elegance, s jakou se Dirtmusic dokázali vzdát obvyklých schémat, je záviděníhodná... Recenze poslední desky Dirtmusic před jejich pražských koncertem.

Emotivní žalořevy Esazlesa

redakce 18.09.2019

Azyl v jeskyni skončil. Na malé formáty už není čas. Dává to smysl?

Když prach z cesty skřípe v zubech... (Gravelroad)

redakce 17.09.2019

Crooked Nation už při pohledu na přebal postrádá psychedelickou barevnost předchozích desek, zdobí ji černobílý obraz kostlivce v obleku.

Příliš dlouhá cesta k příliš prchavé nostalgii (Deafheaven)

redakce 16.09.2019

Ordinary Corrupt Human Love je stejnou měrou tvůrčí svoboda jako okázalá vypočítavost.

Cesta do hlubin dánské duše (Søren Bebe)

redakce 13.09.2019

Bebeho skladby na albu Echoes nejsou pouhou ozvěnou, ale vlastním hlasem, který Bebeho řadí k nejslibnějším talentům nejen skandinávské hudební scény.

Nelítostná dekompozice klubového elektra (Blanck Mass)

redakce 12.09.2019

Krutá atmosféra nelítostně tepající do posluchačových spánků je jasným testamentem doby. Reflexe environmentálního žalu, deprese, dekontrukce a kompozice naděje?