Články / Recenze

Snivě i do hloubky (Susheela Raman)

Snivě i do hloubky (Susheela Raman)

Akana | Články / Recenze | 26.06.2021

Pěvecky je britsko-tamilská hudebnice Susheela Raman více než zdatná, přesto spíš než nějakou ohromující vokální technikou okouzluje především elegancí a přesvědčivostí, s nimiž přemosťuje zdánlivě hluboké propasti mezi euroamerickou a indickou hudební tradicí. Její fúze západních písničkářských postupů s východními prvky nepůsobí ani trochu povrchně nebo podbízivě. Ač narozená v Londýně, kulturu jižní Indie, domoviny svých rodičů, vstřebává od dětství a stále se v její znalosti zdokonaluje.

Čtvrtým autorským albem Vel (předchozí 33 1/3 sestavila výhradně z coverů) posouvá Susheela Raman svůj nadžánrový spletenec na další úroveň. Zatímco v minulosti se držela převážně rozjímavých, křehkých nálad, tentokrát působí na mnoha místech o poznání bojovněji a energičtěji. Hned úvodní píseň Raise Up, opatřená působivým videoklipem, rozdmýchává rytmický žár, jaký z jejích předchozích nahrávek neznáme. A není to zdaleka poslední skladba, kterou perkusivní nástroje, ať už jsou to všudypřítomná tabla, klasické bicí, cajon nebo jihoindický buben thavil, rozezní do pohlcujícího víru energie. Ta se někdy uvolňuje velmi přímočarým a chytlavým způsobem jako ve zmíněném otvíráku, jindy se skladba trhá na dynamicky kontrastní pasáže, což je případ hned následující Daga Daga. Zpočátku poklidná Paal v závěru uchvátí velkolepou gradací a do písně Vel Undu zase příspěje hostující bubenická legenda Tony Allen jazzem a funkem přefiltrovanou ozvěnou afrických polyrytmů.

Zasněná melancholie ovšem z repertoáru zpěvačky nezmizela. Pěstuje ji především ve vlastních kompozicích, v nichž indický element zůstává skrytější, zatímco přearanžované tradiční nápěvy zasazuje většinou do dravějších temp. Obě polohy se skvěle doplňují a díky výrazně širší dynamické škále celku jemnější skladby také lépe vyniknou. Magdalene nebo Fools procítěností a melodickou průzračností, Orfea tajuplnou až náměsíčnou náladou. Ani střídání angličtiny s tamilštinou nepůsobí nijak rušivě, ostatně tato kombinace se na deskách Susheely Raman osvědčuje dlouhodobě.

Jejím ústředním spolupracovníkem zůstává Sam Mills, někdejší člen postpunkových 23 Skidoo a zároveň zpěvaččin životní partner, jehož vesměs akustické kytarové party dodávají písním podle potřeby rockovější důraznost nebo naopak folkovou vzdušnost. Významný podíl na celkovém zvuku nahrávky mají samozřejmě také hudebníci z indické strany, především houslista Kumar Ragunathan a zpěváci Kutle Khan a Kartik Ragunathan. I díky jejich vkladu, ale především zásluhou vlastní imaginace a schopnosti sladit tradiční s moderním vytvořila Susheela Raman album, kterým překročila vlastní stín. Tím, že v písních zdůraznila své tamilské kořeny a zároveň je učinila posluchačsky atraktivnějšími než kdy předtím, tím, že vsadila na energii a pestrost aniž by opomíjela hloubku.

Info

Susheela Raman - Vel (EMI Music France, 2011)
album na Spotify

živě:
Respect Festival
28.–29. 8. 2021
Rohanský ostrov, Praha
web festivalu

foto © Le Carré-Les Colonnes

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Madi Diaz na konci příjezdové cesty

Karolina Veselá 27.01.2022

V Diaz se objevuje rozpolcenost, kdy jedna část potřebuje z nefungujícího vztahu utéct a tá druhá chce být po boku svého přítele během jedné z nejnáročnějších životních etap.

Nepřátelé státu – přátelé svobody (Josef Tětek)

prof. Neutrino 23.01.2022

Kniha Nepřátelé státu představuje dvacet sedm životů historických osobností, které měly společného nepřítele, a tím je stát.

Intimní rozjímavost Doran

Jiří Procházka 21.01.2022

Ačkoliv jednotliví členové Doran pochází z různých koutů USA, jejich inspirace pramení ze středověkých britských ostrovů.

Melancholická psychedelie Dirty Old Dogs

Veronika Jastrzembská 20.01.2022

Dirty Old Dogs se podařilo vytvořit album s jasně daným konceptem a tématem. Vše, co je s ním spojené, zanechává dojem, že má svůj důvod, své místo.

Co (ne)stačí na dobrý román aneb Muž bez jazyka

Valentýna Žišková 08.01.2022

Herec a spisovatel Matěj Dadák se po svém knižním debutu Horowitz, nominovaném na Magnesii literu, vrátil po jedenácti letech s románem Muž bez jazyka.

Dveře k sobě samému (The Red Pears)

Veronika Tichá 07.01.2022

Začínali na střední v malých klubech a na podomácku pořádaných akcích, loni už hráli po USA se známými indie kapelami jako Wild Nothing a Beach Fossils.

Science fiction pro náročnější (Příběhy vašeho života Teda Chianga)

3DDI3 28.12.2021

Je osvěžující nahlížet filozofické problémy jinou než západní optikou, Chiang, i když Američan, se dívá na témata netradičně, „východně“ a jde více do hloubky.

Staré balady, nové fantazie (Duo Ruut)

Adéla Polka 27.12.2021

Dvojhlasy, které se místy dál dělí na další a další hlasy, připomínají tajuplné ozvěny z neobjevených severských lesů.

Dvě mysli spojené v jednu (Bratři)

Tomáš Hladký 25.12.2021

Oproti předešlé tvorbě, která byla orientována popověji, je deska Two Minds temnější.

Co se ti v noci zdálo? (Mess Esque)

Jiří Přivřel 24.12.2021

Mick Turner z Dirty Three nezahálí a se zpěvačkou Helen Franzmannovou letos vydal dvě desky. Zasněte se!

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace