Články / Offtopic / / Movie/dox

Soumrak hrdinů? (Batman v Superman: Úsvit spravedlnosti)

Soumrak hrdinů? (Batman v Superman: Úsvit spravedlnosti)

3DDI3 | Články / Offtopic / / Movie/dox | 27.03.2016

Někde uvnitř je schovaný dobrý film, ale je zatraceně těžké ho v tom balastu vykutat. Spokojení budou jen nejzarytější fanoušci, pro které je Batman vs. Superman plejádou ikonických momentů z hlav spisovatelů Franka Millera, Granta Morrisona, ale bohužel i takového Geoffa Johnse. Snaha šokovat je vyloženě na škodu, těch momentů je moc. V Muži z oceli lehla popelem polovina Metropolis, mrakodrapy padaly jako hrušky a jeden z nich obsahoval i nebohé zaměstnance Bruce Waynea. V ten den si Batman znovu připadal bezmocný a přísahal si, že ze světa sprovodí mimozemskou hrozbu s eSkem na hrudi. Mezitím se svět rozdělil na ty, kteří uvěřili, že Superman je novým mesiášem, a na ty, kteří si uvědomovali, jak nebezpečným se může stát. Zhruba tolik k premise, která je neuvěřitelně slibná, ale nakonec vyústí v digitální porno, o kterém mluvil Birdman v Iñárrituově oscarovém majstrštyku. Pojďme si nejdřív říct něco o kvalitách, které tu jsou, o to víc mrzí zápory.

Rozehrávka v batmanovském stylu, kde sledujeme z pozemské perspektivy finální souboj z Muže z oceli, je asi nejlepší akční scénou celého filmu. Destrukce je hmatatelná a přináší svědectví obyčejného člověka sledujícího bitvu bohů. Nenávist a bezmoc ve výrazu Bruce Waynea je hnacím motorem jedné z mála fungujících linií ve filmu a klobouk dolů před Benem Affleckem, který od prvních momentů táhne celý film a je více než důstojným nástupcem Christiana Balea. Starý, sebekritický fanatik jako by opravdu vypadl z Návratu Temného rytíře Franka Millera. Pohled na Supermana jako hrozbu a nedotknutelného Boha, který bezohledně prosazuje svůj pohled na spravedlnost, je rovněž prezentován poměrně kvalitně a scéna slyšení před komisí, kde je svědkem jedna z jeho obětí, je něčím nevídaným. Silné momenty “obyčejného” zachraňování byly propálené už v trailerech, ale fungují. Henry Cavill svého emocemi trhaného mimozemšťana herecky zvládá s přehledem, a to jak ve vysloveně záporáckých momentech, tak v kentovském civilu. Wonder Woman pomáhá kvalitní obsazení. Gal Gadot patří k příjemným překvapením, a i když je její role okrajová, není zde navíc a některé scény si vyloženě krade pro sebe. Připravovaná sólovka najednou dává smysl. Camea ostatních členů budoucí Ligy spravedlnosti jsou krátká a za zmínku stojí pouze to od sprintera Flashe. Mrazivá scéna.


Největším záporem (ne záporákem) je kromě Terriova nevyrovnaného scénáře Lex Luthor. Jako by si vymysleli karikaturu Jokera (protože ho díky Ledgerovi mají všichni rádi), bohužel nepovedenou karikaturu a Jesse Eisenberg ani nemá šanci ho ztvárnit autenticky. Luthor by měl být ztělesněním sebejistoty a inteligence, který v Supermanovi vidí hrozbu z hlediska potenciálu lidstva. Řekněme nadčlověk v lidském měřítku. Zde nacházíme rozmazleného fracka s nevyřešenými problémy z dětství a psychickou poruchou, co by působil směšně i v animáku. Snaha udělat z něj loutkaře celé show nefunguje a jeho plán má trhliny o velikosti Macochy. Říká se, že film je tak dobrý, jako padouch v něm a u spektáklu Batman vs. Superman tohle bohužel platí do posledního písmene. Ne tak když se do finále přiřítí démonický Doomsday. Neskutečně matoucí jsou i snové sekvence, v níž se Wayne zpočátku utápí - samy o sobě jsou mimořádně působivé (bitva se Supermanovými uctívači v dystopickém městě), ale už tak košatému (a přitom prostému) ději ubírají na přehlednosti. Kdyby je alespoň Zack Snyder točil přes jiný filtr...

Rvačka Batmana se Supermanem je neuvěřitelně „vychtěná“ a její důvod i ukončení jsou sice docela originální, ale též padlé na hlavu. Aby motivace dát si přes hubu zmizela těsně před bitkou… Nejhorší je, že herci jsou ve svých rolích tak dobří, že podivné scenáristické zvraty dokážou uhrát, jen to z jejich postav dělá buď blbce, nebo morálně pochybné jedince. Mrtvol od Muže z oceli rozhodně ubylo, ale ani Batman a ani Superman nejsou zrovna lidumilové a mafii nebo Luthorovy poskoky posílají k šípku bez skrupulí. Batman jde dokonce tak daleko, že padouchy cejchuje a zabíjení nebere jako velký přestupek. Snyder na zpomalovačkách trochu ubral a film z jeho předchozí tvorby připomíná nejvíce Watchmeny… s hloupějším scénářem. Vystřižené scény by mohli ledacos vysvětlit a bitky budou prý v režisérském střihu krvavější, ale první dojem je jen jeden.

Pokud tohle má být úvod do DC vesmíru stříbrného plátna, tak by pánové měli přibrzdit. Vystřílet si tolik potenciálních zápletek na sólové filmy během jednoho z nich je vyložené hýření. Neprospívá to ani divákům, ani scénáristům. Teď honem sólovku Wonder Woman a Batmana na spravení chuti.

Info

Batman v Superman: Úsvit spravedlnosti
Režie: Zack Snyder, 2016
www.batmanvsuperman.dccomics.com

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Koukat je to jediné, co umím (Boží ruka)

Štěpán Nezbeda 06.01.2022

Paolo Sorrentino, stejně jako mnoho velkých i menších filmařů před ním, se v novém snímku Boží ruka vrací k formativním rokům svého dospívání.

Oba jsme lidi (Zrcadla ve tmě)

Lukáš Masner 12.12.2021

Film se daří uvěřitelně vyprávět o zdánlivě samozřejmých a všedních věcech – o rozchodech a sblížení, o průměrnosti, obyčejnosti a rozhovorech, které...

Přípravy k filmu T: Posmutnělé čekání na konec světa

Štěpán Nezbeda 09.12.2021

Do kin tento měsíc vstupuje Zvláštní cenou poroty MFDF Ji.hlava oceněný snímek Přípravy k filmu T. šestapadesátiletého debutanta Milana Klepikova.

Divný, alebo výnimočný? (Nitram)

Jakub Blaho 02.11.2021

Kurzel sa vydal na riskantnú cestu, keď sa rozhodol s pochopením preskúmať osobnosť a život Martina Bryanta, ktorý je zodpovedný za masaker v Port Arthur.

Ľudskosť neumiera (Drahí súdruhovia!)

Jakub Blaho 24.10.2021

Prehliadka toho najlepšieho z európskej festivalovej tvorby posledného roka, Be2Can, priniesla aj nový film ruského režiséra Andreja Končalovskijho.

Umenie nám pomáha rásť (The New Bauhaus)

Jakub Blaho 03.10.2021

Festival Film a architektura sa nevenuje len postavám a témam výhradne spätým s architektúrou. Príkladom môže byť dokumentárna snímka The New Bauhaus.

Plány, utópia a mimozemšťania (A Machine to Live In)

Jakub Blaho 29.09.2021

A Machine to Live In je kontemplatívnym dokumentárnym filmom o unikátnom architektonickom projekte plánovania a výstavby brazílskej metropoly.

Uši sú na počúvanie (Muž so zajačími ušami)

Jakub Blaho 04.08.2021

Za výslednou kvalitou filmu je do značnej miery podpísaný aj Miroslav Krobot, ktorému bola rola ušitá na mieru.

(Ne)zaostrené na nemŕtvych (Armáda mŕtvych)

Jakub Blaho 14.06.2021

K svojmu najnovšiemu filmu dostal Snyder veľkú kreatívnu slobodu. Ako s ňou narába, nám už napovedala jeho režisérska verzia Ligy spravodlivých...

V zajatí siete (Sociálna dilema)

Bibiána Hajdanyová 02.05.2021

Odborníci na moderné technológie, ktorí stáli pri zrode týchto aplikácií, v dokumente Sociálna dilema jednohlasne tvrdia, že ich negatívny dopad nikdy nebol v pláne.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace