Články / Recenze

Špinavý dny i čistá něha, to jsou Kieslowski

Špinavý dny i čistá něha, to jsou Kieslowski

Barka Fabiánová | Články / Recenze | 06.02.2013

Zvuk startujícího motoru. Zpěv ptáků a několik kytarových riffů. A jede se. Spolu s kapelou Kieslowski projedete řeky, louky a stráně a tato cesta vás nebude nudit ani na chvilku.

Duo Kieslowski tvoří pianistka Marie Kieslowski a kytarista DKP (David K. Pomahač), známý z kapel Houpací koně a Bez peří. Přestože spolu hrají jen necelé tři roky, do povědomí české alternativně folkové scény se už výrazně zapsali, když vydali dvě alba a jedno EP. Zatímco první album Tiché lásky bylo o láskách hluboko v nás, deska Na nože je spíše o krizích vlastních i v partnerských vztazích. Intimita a křehkost zůstávají, album ale už po prvním poslechu působí mnohem vyzráleji a kompaktněji. Autorem hloubavých textů i hudby je především DKP, a i když je ústředním tématem písniček láska a zabíjení, texty nikdy nesklouznou k přehnanému patosu a líbivosti, mají nadhled. Ten může být dán i tím, že nahrávka vznikla v Kytlici v Lužických horách a o skvělý zvuk se postaral Jan Brambůrek (který spolupracuje rovněž s Houpacími koňmi).

Po působivém intru, ve kterém se ke zpěvu ptáků přidává kytara, následuje úvodní skladba Za horama. Písnička s country nádechem, který dodává dobro Davida Babky, přímo láká k opuštění města a přes řeky a stráně vyrazit ruku v ruce do přírody. Kdybyste se náhodou někde zapomněli, pomůžou vám andělé, co se schovávají na půdě (viz skladba Andělská), anebo několik mollových akordů zahraných na klávesy wurlitzer a hlas DKP s lehkým kytarovým doprovodem, které uchvacují ve snově melancholické Krátké písni o lásce.

Monotónně opakovaný kytarový tón zvyšuje napětí, další krátká píseň je o zabíjení. Marie Kieslowski přemítá o tom, jak svého milého postupně udusí, uškrtí, zastřelí. On totiž sám přiznává, že chlastá a střídá ženský, snad proto následuje Klidná noc. Zatímco tady vše spí, jinde v domě se tančí – láká to, od všeho utéct... Nevadí absence kytary, kterou DKP nahrazuje basou, píseň končí údery na keramický buben – udu (Marcel Jakubovie). Možná odbíjí čas. Možná je to tlukot srdce.

Přes všechny překážky nakonec zůstanou spolu. Všechno se dá překonat, i když jeden hraje bloky a druhý smeče. Jen poslední písnička jako by byla z jiného světa. Alkoholikova zpověď hledá dno skleničky ve stále stejně špinavých dnech, a i když je typicky kieslowského ražení, přijde mi jaksi nadbytečná. Jak zapadá do celkového příběhu? O tom se dá přemýšlet jen malou chvíli u krátké titulní skladbičky na závěr. Působivá melodie hraná na africký nástroj sansula (známý spíš jako kalimba) připomíná odlesky na hladině, a pak už ticho...

Na nože mezi loňskými deskami určitě nezapadne, už teď se o ní hodně mluví a píše, což může mít jediný a tolik obyčejný důvod: alb s přemýšlivými texty a přiléhavou hudbou je totiž potřeba. Tak jednoduché to je. Navíc Kieslowski si posluchače získávají kontrastem mezi křehkou, nástrojově bohatou folkovou hudbou a poměrně drsnými texty.

Info

Kieslowski - Na nože (Indies Scope, 2012)
www.kieslowski.cz

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Živá archeologie (Vladimír Merta)

Jiří Vladimír Matýsek 06.03.2021

Téměř čtyřicítka stop nabízí dost prostoru pro široký autorský rozptyl. Jsou tu bluesově laděné kusy, reggae, country, hravé popěvky na „moravskú notečku“ i rozsáhlé skladby-příběhy.

Na co asi tančí Greta Thunberg? (The Weather Station)

Jiří Přivřel 04.03.2021

Deska Ignorance zrcadlí přetrvávající krásu rozbitého světa.

Poslouchejte pomalu (Sně Beaty Hlavenkové)

Jiří Vladimír Matýsek 27.02.2021

Najít v domácí hudbě posledních několika let titul, který by byl básnicky evokativnější nežli Sně Beaty Hlavenkové, je zatraceně obtížné.

Zpátky do budoucnosti (Priest)

Filip Rabenseifner 23.02.2021

Rubino nedosahuje pěveckých kvalit svého předchůdce Äsberga, který je klasicky školený operní zpěvák, což se podepsalo na zpracování vokálů.

Hlasitěji, prosím (Tindersticks)

Jiří Přivřel 22.02.2021

Nové album Distractions je plné zkoušení, hledání, osahávání a nakonec i úspěšného nalézání. Nechybí ani ohlédnutí zpět.

Ve starém baráku Hidden Orchestra (Creaks Soundtrack)

Jakub Koumar 20.02.2021

V jednom starém stavení se odehrává příběh poslední hry brněnského herního studia Amanita Design – Creaks.

Psychicky chorých nemožno ignorovať (Výnimoční)

Bibiána Hajdanyová 18.02.2021

Francúzski tvorcovia Olivier Nakache a Eric Toledano sa preslávili spoluprácou na Nedotknuteľných). Tentokrát sa ponorili do života združenia, ktoré sa zaoberá ťažkým autizmom.

Jen to nejvybranější zboží (Van Morrison)

Akana 13.02.2021

A i když Morrison později litoval, že album částečně poskládal z materiálu ne už nejčerstvějšího, skladatelsky tady opět nabízí jen to nejvybranější zboží.

Posvátný jazz v definitivní podobě

Jiří Vladimír Matýsek 12.02.2021

Missa Jazz je dynamická a strhující nahrávka, která šlape v rytmu jazzových synkop, ale zároveň nabízí dost na oko vážných, kontemplativních pasáží.

Hranice krásy a kýče (Sébastien Tellier)

Adéla Polka 04.02.2021

Tellier vkládá důležitost do banalit, a naopak vážné věci mnohdy odkrývá jakoby náhodou. Myšlenky moc nerozvádí, nechává je viset ve vzduchu.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace