Články / Reporty

Spokojené zvratky na spěšných cestách žižkovských nonstopů

Spokojené zvratky na spěšných cestách žižkovských nonstopů

Adam Hencze | Články / Reporty | 10.03.2013

V tiché zimě pořádám na Žižkově lehkou houbovou večeři. Žižkov, historická kotlina mezi Vítkovem a vinohradským zvlněním, s údajně nejvyšší pražskou kriminalitou, peroxidovými blondýnkami venčícími své půlnoční pumy bez náhubků (nekecám) a s nemalou koncentrací barů a klubů dnes hostí pozoruhodnou hudební akci. Klid před bouří spojený s týdenní inverzí nad metropolí měl brzo skončit – zachvátal jsem tedy do prvního z patnácti klubů, které se v první březnový den upsaly k hostování Žižkovské noci.

Do nečasu a mrholení se rozjely davy. Tramvaje přecpané k prasknutí, skupiny zpitých maturantů v ulicích společně s přijíždějícími účinkujícími marně hledajícími místa na parkování ve zrádných modrých zónách. Dodávky vyplněné smogem skéra, co škrtaj zrcátka vyrovnaných automobilů spořádaných občanů Prahy tři – přesně to oživění, které stará třída Prahy už nějaký čas potřebovala. Málokdy se mi stane, že už na samém začátku akce cítím, že se vydaří.

Není v silách jednoho akreditovaného nebožáka stihnout alespoň nadpoloviční většinu programu, tak velká je jeho šíře. Patnáct nabušených klubů (do recitačního Berlyna jsem se na Post-hudbu ani nedostal, stop stav) mělo navazující hudební plán, takže ve finále bylo možné zevlit v jednom z center dění. To se nakonec ukázalo jako filozofie většiny.

Čekal jsem záplavu omladiny. Jedná se koneckonců o typ akce, která má právě středoškoláky jako jednu z hlavních cílových skupin. Teenage douchebags. A i když jsem potkával několik konstantních přeběhlíků (nemalé množství pisálků), většinou platila stylová věrnost: punkáči se váleli pod chodníkem u Jetu (hardcore program) a slečny s loňským maturitním vysvědčením držely pozice v Matrixu (zbytek se dá domyslet). Poslušní žáci zdravili své učitelky a lektory z tanečních, staří štamgasti nacpávali jednu fajfku za druhou a jako jedna duše si užívali horečku páteční noci. A stopy zvratků z nonstopů.

Záměr spojit lidi a nabídnout jim širokospektrou zábavu mířil do magického konce. Všecko šlapalo, od organizace přes nástupy kapel, mapky umístění klubů, lehké drogy s pivem, vyválené feťáky na chodnících i taktické manévry taxi populace. Nenarazil jsem na větší porce zmatenosti. Lidi dostali to svý. Hipsteři a volnomyšlenkáři mohli proudit mezi indie kluby a Berlynem, pro punk a hardcore bylo prostoru snad nejvíc (Kain, Jet a Parukářka), punk/rock fandové skákali ve Finalu, Nad Viktorkou a třeba i v tom Matrixu. Kromě zábavy to byla i dobrá příležitost (nejen) pro přespolní poznat všemožná žižkovská zákoutí. Multižánry, multikultury. A energeťáky zadáčo.

Z noci mi ještě několik detailů vyvstává. Originální vystoupení Čokovoko v Matrixu s minimálně dvojnásobnou maximální diváckou kapacitou. Rapové kecy holek o krvavých tamponech zabalené v chytrých aranžích, které posluchači odměňovali bouřlivými potlesky. Nabušené pogo na Spreading Dread v Jetu, zpomalené vnímání Schrodingerovy kočky v Suterénu (s chemií v krvi je jedno, jestli bude živá nebo mrtvá). Fragmenty spojené do jednolitého zážitku. Ti s páskou, co měli ještě sílu, mohli v sobotu do Šapa na afterparty se vstupem zdarma. Proběhly zvěsti, že šlo o majestátní shledání. Celkově tedy ten vůbec nejsladší icing on a cake.

Jedinou chybou „největšího zimního festivalu“ byla neúčast jednoho z nejzajímavějších lokálů - legendárního Vínečka Šambr. Ve svých divokých představách poslouchám jemný jazzový podkres s řezaným blues a s padesátiletými slečnami usrkávám nekonečnou sklenku frankovky v mlžném oparu, za který by se nemuseli stydět ani obyvatelé industriální Ostravy. Vlhkost na vstupních dveřích není sraženej pot starejch panen, z venku na ně chčije bezďák. Takhle my si tady žijem, na Žižkově.

Info

Žižkovská noc
1.3. 2013, Matrix, XT3, Kain, Jet, Bunkr Parukářka, Divočák, Final, U Voka, U Habásků, Signal, Nad Viktorkou, Kuře v hodinkách, Sutterain, Boulder, Street Culture, Salé, bar Berlyn, Divadelní studio Žižkov, Praha

foto © Martinezz SušenkaSemi Martinezz

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Ve zvukové krajině labyrintu Faunu (Faun festival)

Veronika Miksová, Kryštof Kočtář 16.04.2024

Na koncerty chodíme v Brně často, ale sklepní scénu Husy na provázku nebo Komorní sál JAMU jsem ještě nikdy neviděl tolik přeplněné jako během Faunu...

Poslední nádech (Bendik Giske)

Julia Pátá 15.04.2024

Početné publikum pražské Archy+, ve které se letos usadil promotérský kolektiv Heartnoize, kvapem obsazuje místa ve velkém sále multifunkčního prostoru...

Hřejivý folk chladne a tmavne (Tábor + Cardo & Decumanus)

Kryštof Kočtář 13.04.2024

Když jim roku 2020 vyšlo album Liebe, psal mi kamarád nadšeně: „Ty vole, čeští Natural Snow Buildings!“ Přestože jsem s jeho zjednodušením nesouhlasil, radost jsem sdílel.

Let s gripenom, nohami pevne na zemi (Dukla)

Jakub Veselý 12.04.2024

Na pripravené gitary a klávesy dopadla tma, ktorú po chvíli rozrazilo intenzívne biele svetlo prechádzajúce do stroboskopického prerušovania rozplynutého do hustej hmly.

Od tance ke smyslovému přetížení (Jednota v noci)

Dominik Polívka 08.04.2024

Večírek pod taktovku Jednoty s dystopickými kulisami štvanického Fuchsu a ještě dystopičtější produkcí vystupujících.

Laciné kostýmy, vytříbené kytary (Devil Master)

Marek Hadrbolec 08.04.2024

Paroháče vystřelují do vzduchu a nad nimi se šklebí obličeje s corpsepaintem a falešnou krví. Na pódiu povlávají černé pláště a volány rudé košile.

Strejc is not děd! (Hentai Corporation)

Kryštof Kočtář 02.04.2024

Tentokrát v pozici „strejc edž“, jak bylo nazváno jejich aktuální turné, tedy jako kapela, co nepije.

Paprsky v mlze (Bohren & der Club of Gore)

Kryštof Kočtář 31.03.2024

Zkraje byla zdrojem světla drobná baterka, s níž si Morten Gass hledal cestu k nástrojům, tedy bicí soupravě, klávesám a kytaře.

Dvě světla na konci deště (Kaleida + Viah)

Tomáš Jančík 28.03.2024

I tak, nebo právě proto vyzařuje Kaleida stále přitažlivější hřejivý komfort, ze kterého se těžko odchází.

Swag a dechberoucí sexappeal (Annet X & NobodyListen)

waghiss666 24.03.2024

Moc krásnějších ženských jsem na pódiu neviděl, a to opakovaně. A Annet X to o sobě ví, nestydí se za svůdnost a ladně tančí na hraně s podbízivostí.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace