Články / Offtopic / / Movie/dox

Sprintující jídlo po čtvrté (Jurassic World)

Sprintující jídlo po čtvrté (Jurassic World)

3DDI3 | Články / Offtopic / / Movie/dox | 26.07.2015

Originální náměty vymřely. Jurský svět se dá snadno odepsat jako další remake, který nepotřeboval nikdo jiný než krtkovsky hrabající hollywoodská studia, na druhou stranu by to byla škoda. Spatříme totiž splněný sen Johna Hammonda a všech dinologů či dinofilů, co mají ještěry raději než lidi. Ideální rodinný film se skromnou ambicí pobavit.

Představování realizovaných atrakcí s technologií blízké budoucnosti, kombinované s fungující (ze sebe si utahující) korporátní linií - nové věci = více návštěvníků = více peněz - vtáhne snadno a divák si nestihne všimnout, že nedochází k žádné akci. Jurský svět zprvu chytře ukazuje svou atraktivní stránku. ZOO neokoukaných zvířat, která reagují podle pravidel a rýžují na zájmu veřejnosti o přerostlé ještěrky, a především na starém dobrém merchandisingu. Místo tajného projektu z jedničky je zde plně fungující mašinérie s desítkami tisíc návštěvníků každý den. Tvůrci si navíc dobře uvědomují, co mají v rukou, a nebojí se utahovat si sami ze sebe, z geeků, z indických investorů, z oživování značek i strachu z nepotřebnosti a neúspěchu.

Prim mezi slintajícími ještěry hraje geneticky vyšlechtěný (vysoce inteligentní) hybrid Indominus Rex, jehož stvoření se ukáže být velmi hloupým nápadem ve chvíli, kdy si začne pochutnávat na ochrance parku a bořit ochranné bariéry. Do toho tady máme tetu (Bryce Dallas Howard), pro kterou je práce víc než rodina, její dva vykutálené synovce a drsného ošetřovatele (s ksichtem Chrise Pratta na těle ukradeném kdesi v posilovně) a samozřejmě komando Velociraptorů, vycvičené podle příruček NAVY SEALs, jež má časem lovit talibánce a další muslimy v Islámském státu.

Nostalgie útočí pomalu skrze Williamsův nadčasový motiv, jednoduchým intrem s dětmi razícími za dobrodružstvím a lehkým načrtáváním klasických charakterů (sexy kalkulující manažerka, frajerský mariňák/ošetřovatel, nerd v tričku s logem původního Jurského parku). Podzápletky se proplétají s původním Spielbergovým stylem rodinné podívané, ale režisér Colin Trevorrow je obléká do nového kabátku a na místech, kde začíná smrdět klišé, často uhne nečekaně osvěžujícím směrem (oprava auta). Všechny představené postavy a jejich linie do sebe krásným a poměrně nenásilným způsobem zapadnou a míří vstříc finále, kde se spolu porve každý, kdo má velkou tlamu plnou zubů. Při tom jádro filmu je postavené na dnešním vztahu lidí a zvířat. Komunikace, výchova a respekt se přenáší i do jurské zoologické, vztah hlavního hrdiny s raptory nabízí asi nejoriginálnější myšlenku celé série. Přírodu rozhodně nemáme pod kontrolou, ale možná, když se budeme hodně snažit, dá se s ní domluvit a využít ji ke svému prospěchu (zvláštní idea u filmu s jednou z nejefektnějších naháněček růžového pašíka).

Kvalitu nečekal nikdo, byl to jen pokus vysát pár peněz z dávno mrtvé značky. Dinosaurům se ale povedl husarský kousek, když dokázali do puntíku naplnit momentální poptávku. Dokonale zvládnuté načasování (nulová konkurence a prodloužený víkend), obrovská cílovka (na film můžou jak děcka, tak dospěláci hledající nostalgii), vycházející Star(lord) Chris Pratt v hlavní roli, vhodný (levný + schopný) režisér, 3D vábnička a hlavně, když rvou lidi na kusy dinosauři, můžou na to děti. Není tu skoro žádná vata. Pořád se něco děje, někdo něco ukazuje nebo už se regulérně utíká. Colin Trevorrow ctí originál, ale přidává své nápady a zdatně dává dohromady skvěle šlapající letní podívanou, kterou si dinosauří fandové přáli dobrých dvacet let. Zázrak a rozhodně nečekaný kasovní trhák k tomu. Škoda, že za dva roky ho smete „ambiciózní” pokračování. Ždímárna.

Info

Jurský svět
Režie: Colin Trevorrow, 2015
www.jurassicworldmovie.com

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Vtedy u Tarantina (Once Upon a Time in Hollywood)

redakce 25.08.2019

Námet znie veľmi komplexne a každý si predstaví rozmanitý príbeh, ktorý sa z postáv hraných hviezdami najvyššej hollywoodskej kvality môže vykľuť. No...

Poloboh, Lucifer alebo len obyčajný človek? (Diego Maradona)

redakce 29.07.2019

Film neháji žiaden z Maradonových excesov a prešľapov, nesnaží sa v divákovi vyvolať pocity súdržnosti s jeho osudom, taktiež ho nezhadzuje.

Karlovarské dvojhránky (Takové krásné šaty)

redakce 11.07.2019

Z kolonády do kina, ročník 2019 - část první: nový cinefilský dezert britského režiséra Petera Stricklanda.

Málo beatů (Beats)

redakce 11.07.2019

Beats dobře pracuje s humorem, podtrženým kouzelnou skotskou angličtinou, a vyniká skvělým vizuálním zpracováním. Výprava je vypiplaná, perspektivu mnoha záběrů dotvářejí skvělé graffiti.

Za hokejem do Maroka a putování krajinou bez života (MFF KV)

redakce 02.07.2019

Důmyslně nakládat s pocity a mezilidskými vztahy se povedlo Caseymu Affleckovi, který ve Varech představil drama Světlo mého života.

Korzo #3: Vzpomínky a paraziti

redakce 01.07.2019

S Richardem Lowensteinem, režisérem filmu Mystify Michael Hutchence, jsme se potkali právě po projekci dokumentu o Formanovi a na něj taky hned několikrát přišla v hovoru řeč.

Korzo #2: Latino triky a australská hvězda

redakce 30.06.2019

Jedno z velkých očekávání a dlužno dodat že naplněné – snímek Richarda Lowensteina věnovaný Michaelu Hutchencovi, jedné z největších australských rockových hvězd a frontmanovi skupiny INXS.

Korzo #1: Písničky a nudní zombies

redakce 29.06.2019

Poselství Jarmuschova hororu Mrtví neumírají se táhne celým snímkem a vyvrcholí v závěru, ale je v tom ironie, nebo ne? Tak či tak, vážně mě nenapadlo, že mně bude lézt…

Něžná vražda konvencí (Poslední večery na Zemi)

redakce 28.06.2019

Režisér a literát Gan Bi ve snímku Poslední večery na Zemi posouvá hranice filmového jazyka.

Křehkost úsměvů (Genesis)

redakce 09.06.2019

Kanadský režisér Phillipe Lesage ve filmu Genesis vymodeloval plastický obraz dospívání. Trojici jeho mladých hrdinů pojí touha po samostatnosti, která nevyhnutelně ústí v osamělost.