Články / Recenze

Srdce v ohni, pizza v troubě

Srdce v ohni, pizza v troubě

Bára Vondrášková | Články / Recenze | 15.10.2013

Každý, kdo je z jakýchkoliv důvodů nucen mít doma televizi, určitě zaslechl reklamu na energetickou chemikálii značky Semtex. Tu s těma mladýma a strojeně veselýma lidičkama na skejtech. A s takovou tou dobrou rychlou písničkou. Co to je? To jsou Wild Tides. Odkud jsou? Z Prahy. Cože? Tohle je český? Jo. Ty jo... Od doby, kdy tahle reklama běžela (a nevím, jestli ještě běží) v televizi, se toho okolo Wild Tides stalo docela dost. Když si zrovna neobjednávají pizzu na koncert, když zrovna nejedí pizzu na koncertě nebo když po sobě zrovna nehážou pizzu na koncertě, objednávají si pizzu do studia. To ale platí až pro letošní rok. Ještě loni totiž jeli do studia na divoké vlně se srdcem v ohni, ne v troubě na pizzu. EP Hearts on Fire jim vyšla prvního února 2012. Vraťme se k ní.

První z pěti skladeb desky Hearts on Fire je singlová Ready to Go. Hudební energeťák z reklamy na energeťák. Trošku přebíjí účel – stačí si poslechnout soundtrack oné reklamy a máte energie na rozdávání. Zpětná vazba na začátku, pár zkreslených akordů a zběsilých vyhrávek, pohrávání si s dynamikou a rytmem plus obrovské množství punkové energie v kombinaci se špatně srozumitelným a za polních podmínek nahrávaným zpěvem... To všechno narvané do dvou a půl minuty, které vám naprosto nevyhnutelně uvíznou v hlavě na dva a půl dne. Čekáte-li ve druhé skladbě další punk, jste na omylu. Následuje minuta a čtyřicet vteřin kotlíkaření. The Only Friends That I Need je pěkná lehká optimistická country písnička – pokud by měla být také v reklamě, ideální by byl Baumax. Originální propojení vybrnkávaného banja, zkreslené kytary v pozadí, cinkání, hvízdání, štěkání a drmolícího zpěvu zní navzdory tomu, jak to vypadá napsané, skvěle... a nakonec i na ten rock’n’roll s punkovým šílenstvím dojde.

Třetí pětinou desky surf-punkové kapely je bluesrockový ploužák. To, že je přeslazenější, než by bývalo stačilo, a to včetně názvu Us And No One Else, vyvažuje punková špinavost zvuku a nečistý zdvojený zpěv. A vyvažuje to naprosto dokonale. Teprve se čtvrtou skladbou, Going Down the Country, přichází pořádný bordel. Činely všude, kam se podíváš, zbustrované kytary, všechno občas prořízne kytarová honička jako od Stevieho Raye Vaughana. A pokud jsem u předchozí skladby napsala, že Kuba Kaifosz, frontman Wild Tides, zpívá nečistě... omlouvám se. Se zpěvem v této skladbě se to totiž ani nedá srovnávat. Respektive s ječením. Které sem sedne jako zadní spodní část trupu savců na nádobí, v němž se vaří. Desku uzavírá titulní oddechovka Hearts on Fire: čtyři akordy, utlumený falzet a konec.

Jediné, co mě mrzí, je délka skladeb. Jo, asi to patří k žánru, ale myslím, že je škoda, že něco, co má skvělou atmosféru a co se mi vážně líbí, můžu poslouchat pouhopouhé dvě minuty, někdy ani to ne... Jinak je Hearts on Fire perfektní. Fakt.

Info

Wild Tides – Hearts on Fire (Election Records, 2012)
www.wildtides.bandcamp.com

foto © mizuki nakechu

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Pohyby ledu, součást větší hry

prof. Neutrino 14.03.2020

Do Gravensteenova románu je absorbována většina atributů současné literatury – záhadná vražda, detektivní zápletka, prostředí investigativní žurnalistiky, manipulace s fakty.

Došla vodka, došla kola, zůstává blues (Streichl)

Jiří Vladimír Matýsek 13.03.2020

Ostravský bard, který dokázal do svých textů otisknout onu bluesovou náladu, opravdovost a zkušenost nelehkého života.

Reflexe dnešní doby (DJ Shadow)

Dominik Polívka 01.03.2020

Our Pathetic Age není nijak průlomové album, je však precizně poskládané, osobité a věrně zachycuje současnost co do zvuku i textu.

Making me sparkle (Blue Hawaii)

Karolina Veselá 23.02.2020

Nostalgicky se vracejí k hudbě svého mládí, a tak něžné a snové vokální party podkládají tranceovými a garageovými beaty.

Trefa do černého (Punisher MAX 2: Bullseye)

3DDI3 22.02.2020

Bullseye je díl, ve kterém Aaron malinko ustoupil od akce a přidal na psychologické hutnosti. Celek připomíná střet kladiva s trhavinou.

Vesmír ľudskej mysle (Pandorama)

Milan Hrbek 26.01.2020

Rozbiehajúci sa label Tabačka records z Košíc priniesol na slovenskú hudobnú scénu vskutku originálne a netradičné zjavy...

Ponor do minulosti i současnosti taneční scény (808 State)

Jaroslav Myšák 12.01.2020

808 State jsou na nové desce jednoznačně jistější v dříve prozkoumaných oblastech. Skladby, které nevybočují ze zavedených postupů, mají na desce kvalitativně navrch.

Agresívnejší, prieraznejší (Flash the Readies)

Radoslav Lakoštík 04.01.2020

Duna je neskrývane druhým postrockovým albumom skupiny Flash the Readies, ktorá si prešla za svoju existenciu zaujímavým vývojom.

Nejlepší texty Full Moonu roku 2019: Tři metry nad zemí (Kult: Vlasta Třešňák)

Akana 02.01.2020

Málokdo asi bude zpochybňovat, že jeho Zeměměřič je jednou z nejoriginálnějších a nejryzejších nahrávek našeho před- i porevolučního folku. Kult, texty z tištěného Full Moonu, to nej online.

Posmutnělý, ale konstruktivní (Pan American)

Tomáš Kouřil 29.12.2019

Diskografie Pan American je někde v půli mezi kytarovými mágy Labraford a téměř čistě ambientní dvojicí Anjou, v níž Marc Nelson také působí.