Akana | Články / Reporty | 22.04.2023
Svět je propojený, kulturní hranice čím dál propustnější, možnosti mísit zdánlivě neslučitelné hudební tradice takřka nepřeberné. A přece není samozřejmostí, aby takové fúze nebyly jen efektní hrou, vykalkulovaným hybridem. Zkřížíme flamenco s hudbou Austrálců a uvidíme, co vznikne. Nevadí, že to nebude fungovat, šok postačí. Když ale sledujeme delikátní výměnu signálů a emocí, jaká na pódiu probíhá mezi Justinem Adamsem a Maurem Durantem, obavy, že by snad mohlo jít o podobně umělou kombinaci, okamžitě mizí.
Adams, posledních dvacet let pravá ruka Roberta Planta a znalec blues i africké nebo blízkovýchodní hudby, a Durante, vedoucí italského ansámblu Canzoniere Grecanico Salentino a expert na apulské styly tarantella a pizzica reprezentují hudební světy lišící se historickým vývojem i naturelem, povahou emocí, které zprostředkovávají. Oba jsou však nejen bravurními instrumentalisty, ale rovněž mistry v oboru empatie a dokážou i mezi tak odtažitými styly, jako jsou blues a pizzica, najít styčné body, společné vibrace, sdílené pocity. Jejich – počítám-li správně – třetí společná návštěva v našich krajích to opět demonstrovala více než názorně.
Ačkoli je Adams jako Plantův pobočník zvyklý na podstatně větší auditoria a zrovna tak Duranteho kapela platí ve svém oboru za hvězdy, ostudně poloprázdnou Akropolí se nenechali zaskočit a předvedli plnokrevné vystoupení se třemi přídavky a spoustou úsměvů. Zatím jediné, dva roky staré album Still Moving bylo logicky jeho jádrem, ale došlo i na několik skladeb, které na debutu nenajdeme, což by mohlo napovídat, že pánové ještě s něčím dalším přijdou. Oba hlasy – Adamsův zastřený, nepříliš průrazný, ale adekvátně bluesově syrový, Duranteho ušlechtilý, intonačně pevný – se skvěle doplňovaly, ovšem skutečná nádhera vznikala pod jejich prsty. Adams se přirozeně nehnul od kytary, bohatě využíval reverb a plynule přecházel od rytmických základů k sólovým vyhrávkám. Durante střídal housle v lyricky táhlých pasážích i divokých arpeggiích s tamburínami a rámovými bubny, jejichž dusot pasoval stejně dobře k písním vycházejícím z pizziky jako k těm bluesovým.
Oba hudebníci měli své vrcholné chvilky, za sebe bych vypíchnul jímavou i povznášející Still Moving (Adams) a vlnivě melodickou Cupa Cupa (Durante), největší síla ovšem tkvěla ve vzájemné interakci. Když Adams hrnul přímočaré boogie, Durante ho zdobil drobnými variacemi na tamburínu a když naopak on držel hlavní pěveckou nebo rytmickou linku, kytara mu „vyráběla“ skvostné ornamenty. Žádné přetlačování, žádné předvádění, oba stále na příjmu. Ve freneticky upalujících jízdách i v tesklivých zvukomalbách, kde záleželo na každém zachvění tónu. A díky tomu postupně vyplouvalo na povrch, že těch styčných bodů, na nichž se americké blues s jihoitalským folklórem mohou potkat, je víc, než by si člověk zprvu pomyslel.
V dnešní globální vesnici, kdy můžete být na kterémkoli místě planety za pár hodin (pokud tedy zrovna nezuří pandemie), je podobná kulturní výměna stejně přirozená, jako když se kdysi někde na svatbě potkali dva muzikanti ze sousedních regionů a navzájem se učili fígle a repertoár toho druhého. Měřítko je dnes jiné, ale princip podobný. A záleží na schopnostech a citu konkrétních hudebníků, jestli vznikne jalový paskvil nebo životaschopný zárodek nového hudebního dialektu. Dialog, jaký vedou Justin Adams a Mauro Durante, má nejen smysl, ale především ducha.
Justin Adams & Mauro Durante (uk/it)
21. 4. 2022 Palác Akropolis, Praha
foto © David Webr
Filip Peloušek, Kristina Kratochvilová 04.10.2023
Ve třech „dnech“ hlavního programu jsme se snažili spočítat poměr mezi rytmickým šoupáním podrážek o neviditelnou podlahu a kladením si nepříjemných existenciálních otázek.
Tomáš Jančík 01.10.2023
Nejvýraznější groovy hit Something in the Sky sklidil aplaus, nadšení publika bylo vůbec nemalé.
Kryštof Kočtář 30.09.2023
Železobetonově tvrdé kytarové riffy, všeliké nelidské skřeky a nezbytné blast beaty… Grindiózní udýchaný dýchánek, jak má být.
Jarda Petřík 30.09.2023
Brázdím vyprahlé ulice německé metropole a vzpomínám, kdy jsem Berlín navštívil naposled. Bylo to během festivalu, samozřejmě, vlastně ani ne tak daleko od Kraftwerku...
Viktor Hanačík 29.09.2023
Byl v tom cítit předobraz lucidní cesty, mentálního kolapsu, ztráty vědomí, iluzí i přerodu identity.
prof. Neutrino, Jiří Přivřel 26.09.2023
Po Soulkostele, kalvárii v Ostré a kostele svaté Kunhuty v Polomu došlo na další sakrální prostor, kostel Nanebevzetí Panny Marie v Neratově.
Kryštof Kočtář 25.09.2023
Teze, antiteze, syntéza? I tak by se dalo nahlížet na koncert Xiu Xiu na brněnské Flédě, na který nebyli sami.
Michal Pařízek 22.09.2023
O to víc vrtá hlavou věta, kterou mi asi šedesátiletý prodavač odpověděl na otázku, co nějaká novější místní jména: „Já nic neznám, pro mě hudba skončila v roce 1990.“
Eva Karpilovská 20.09.2023
Do setu přimíchali i starší hity a svou fantastickou, přitom ne nabubřelou show potvrdili, že patří mezi nejlepší živé kapely současnosti.
Kristina Kratochvilová 20.09.2023
Dokážu si představit, že podobné přípravy na nákup lístků pravidelně probíhá u fanoušků Taylor Swift nebo Harryho Stylese. Já ji ale zažívám poprvé.