Články / Offtopic / / Movie/dox

Staříci na cestě

Staříci na cestě

Veronika Havlová, Viktor Palák | Články / Offtopic / / Movie/dox | 21.10.2019

Nový český film, který měl být v hlavní soutěžní sekci Mezinárodního filmového festivalu v Karlových Varech, tedy podle části tamního publika. Vskutku? Nejen na to hledají odpověď filmoví dopisovatelé Full Moonu.

Veronika: V hlavním programu karlovarského filmového festivalu, ovšem mimo soutěž, se odehrála premiéra “atypické roadmovie” Staříci. Dva političtí vězňové z 50. let chtějí napravit nespravedlnost a zabít komunistického prokurátora, jenž byl českými soudy osvobozen. Film inspirovaný osudem Pravomila Raichla, který takto plánoval zlikvidovat Karla Vaše, vzbuzoval předem sympatie nejen námětem, ale i slibnou kombinací subžánru revenge filmu s fyzicky velmi omezenými hrdiny. Osobně potěšil i casting ústřední dvojice (Jiří Schmitzer i Ladislav Mrkvička), dvojice režisérská (Ondřej Provazník a především Martin Dušek) zase umožňovala doufat v zajímavý přístup a možná i humor na hraně. Výsledek je však pozoruhodně nijaký. A přitom tu Jiří Schmitzer ukáže holý zadek (a řekne prdel!).

Viktor: Když režiséři svůj film uváděli, prosili, aby publikum počkalo s potleskem (či pískotem) a během závěrečných titulků poslouchalo hudbu Miroslava Srnky. A jeho kompozice nakonec vcelku účelně vystihuje, na kolik terčů Staříci střílí a kolik jich míjejí. Samotný záměr natočit ultrapomalou road movie o pomstě, je sympatický, na zdejší poměry odvážný a ve výsledku i čas od času zdařilý. Dohromady ale nemají Staříci dostatečně nosný scénář a ani dostatečně výlučnou metodu, kterou netradiční příběh pojmout. Srnkova experimentální kompozice jako by vypadla z filmu, řekněme, Michaela Hanekeho - a jakkoliv Staříci rozhodně nejsou komedií, k čemuž některé indicie navádí, působí ve finále dosti mimózně. Jako stvrzení, že tvůrci doufali v trochu jiné, přinejmenším palčivější vyznění. Případně jako papírový punc seriózního díla, které se ale nezřídka ztrácí v překladu.

Veronika: Na mě film nejvíc zapůsobil v poměrně dlouhé části před samotným finále, kdy se hlavní hrdina infiltruje do domova důchodců a hledá cíl své pomsty. V dlouhých záběrech tu sledujeme absurdní scény, v nichž nejrůznější snahy o zabavení “klientů” domova působí spíš jako nedůstojná manipulace s těly a dušemi lidí, které se těžko brání. Při sledování terapie smíchem nebo zahradní párty s odpornou hudbou na diváka dopadne existenciální hrůza, film zároveň vykazuje i jemný a dosti temný humor.

Tohle byla jediná silná a stylově čistá část filmu. Snad je to důkaz, že se tvůrci cítí přece jen nejvíc doma v dokumentárním filmu. Každopádně celý segment relativizuje cestu hlavních hrdinů za spravedlností. Je vlastně úplně jedno, jestli se podaří naplnit vražednou misi. Dožít se takového věku je prezentováno jako trest sám o sobě a moderní dům s pečovatelskou službou je tu jakýmsi předpeklím. Relativistické vyznění filmu posiluje i závěrečná scéna...

Viktor: A je otázka, zda je to odraz bezradnosti či alibismu, každopádně to není důkaz, že by Dušek s Provazníkem s jistotou věděli, do jakého terče se chtějí trefit. Staříci působí nezkušeně, neujasněně a je málo vyzdvihávat ho jen proto, že po Teroristce s Ivou Janžurovou jde o další film na podobné téma, který však nevychází ze zvráceného morálního předpokladu. (Nemluvě o tom, že jeho název dává narozdíl od Bajgarova filmu smysl.)

Veronika: Osobně bych hlasovala spíš pro bezradnost. Obecně na mě celý film působil nedomyšleně, nedotaženě. Tvůrci se zjevně příliš nezamýšleli ani nad tím, kdy se příběh vlastně odehrává. Na počátku tisíciletí, kdy byl na Vaše plánovaný atentát, čemuž by odpovídal věk protagonistů? Nebo v současnosti, čemuž zase odpovídají filmové reálie? Jediné, co ve Stařících vykazuje promyšlenost, je motiv fyzických omezení vyplývajících z opotřebovanosti léty. Spousta času je věnována překonávání překážek, jež hrdinům kladou obnošená těla, starý automobil, zarezlý mechanismus zbraně.

Viktor: Film je sympatický i v tom, že se namísto taškařice snaží akcentovat spíše temné podtóny, které souvisí zejména - ale nikoliv výhradně - s pokročilým věkem postav. Jinak se ale zdá, jako by se tvůrci báli to opravdu přehnat, Staříci jsou navzdory námětu krotcí. Což je u road movie o vražedné pomstě přinejmenším na pováženou. Že Staříci míří do cíle jaksi lopotně, nezřídka souvisí se zvolenou (pomalou) cestou. Nemělo by to ale ospravedlňovat i nedostatky.

Info

Staříci
režie: Martin Dušek, Ondřej Provazník, 2019
web filmu

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

(Ne)zaostrené na nemŕtvych (Armáda mŕtvych)

Jakub Blaho 14.06.2021

K svojmu najnovšiemu filmu dostal Snyder veľkú kreatívnu slobodu. Ako s ňou narába, nám už napovedala jeho režisérska verzia Ligy spravodlivých...

V zajatí siete (Sociálna dilema)

Bibiána Hajdanyová 02.05.2021

Odborníci na moderné technológie, ktorí stáli pri zrode týchto aplikácií, v dokumente Sociálna dilema jednohlasne tvrdia, že ich negatívny dopad nikdy nebol v pláne.

Fenomén revolty voči systému (Papierový dom)

Bibiána Hajdanyová 28.04.2021

Neobyčajnosť Papierového domu tkvie v mixe žánrov akčného krimi a romantickej drámy, založenej na spontánnosti ľudskej povahy a charakteristickosti postáv.

Trpezlivosť mier prináša (Správy zo sveta)

Jakub Blaho 27.04.2021

Čoraz sporadickejšie vznikajú filmy, ktoré by sa skutočne inšpirovali klasickým westernom. O to prekvapivejšie je vidieť v takejto pozícii režiséra Paula Greengrassa.

Komorní Vykopávky navozují rodinnou atmosféru

Zuzana Tesaříková 23.04.2021

Historický rámec filmu o skutečné události objevení vzácných hrobek dobře slouží dramatickému vyprávění o vztazích mezi postavami.

Créme de la Créme: Francúzsko na domácej obrazovke

Jakub Blaho 20.04.2021

Po minuloročnej odmlke spôsobenej zavretím kín si aktuálny ročník našiel dočasný nový domov na videotéke Edisonline.

Kto je to monštrum? (Teddy)

Jakub Blaho 17.04.2021

Teddy alegorizuje útrapy dospievania a to nie len na úrovni telesných zmien, ale hlavne odcudzenia od spoločnosti, v ktorej sa dospievajúci nachádza.

Deštruktívny trojuholník (Milenci)

Jakub Blaho 14.04.2021

Film prostredníctvom svojich postáv otvára dôležitú a citlivú tému toxického vzťahu poháňaného mužskou manipulatívnosťou.

Zradné stránky internetu (Delete History)

Jakub Blaho 13.04.2021

Prvým premiérovým titulom tohto ročníku festivalu francúzskeho filmu Créme de la Créme bola absurdná komédia Delete History. Edisonline.

Korupcia zabíja (Colectiv)

Bibiána Hajdanyová 08.04.2021

Korupcia je zlá a to, že môže aj zabíjať, ukazuje autentická a dychberúca investigatíva v rumunskom dokumente Colectiv.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace