prof. Neutrino | Články / Recenze | 02.09.2016
Staří mistři se po čase vracejí ze stínů a brouzdají se pangalaktickým prachem v záři nekonečna hyperprostoru. To by mohlo platit i pionýru sampledelické hudby Joshuovi Paulu Davisovi aka Dji Shadowovi, jehož nejlepší vizionářské chvíle, které pohnuly laťkou popmusic směrem k tehdy ještě neprobádaným vodám samplované hudby, už eliminovala neúprosná propast časoprostoru. Zásadní a přelomové album Introducing... je dnes dvacetileté a to poslední The Less You Know, The Better vyšlo před pěti lety.
Avšak i se současností se DJ Shadow dokázal vyrovnat s erudicí a přehledem ostříleného harcovníka hudebního spektáklu, který se nezalekne nikoho a ničeho. Není nutné kopírovat současnou hudbu, stačí se jen poučit a hrdě kráčet dál svou cestou, ztratit vlastní tvář by mohlo být osudné.
Klip k titulní skladbě alba nás zavádí do neprobádaných končin vesmíru, kde krajinu vytváří červí díry, hvězdný prach a temná hmota se rozlévá všude vůkol. Zdařilá 3D animace z dílny Territory Studio pod taktovkou režiséra Martina Romancese svou kosmickou vizí v kostce navazuje na tematiku pozoruhodných sci-fi filmů Interstellar či Gravitace.
Na albu The Mountain Will Fall nabízí DJ Shadow přehled svého letitého přístupu k hudbě, tedy neortodoxní eklektismus instrumentálního hip hopu a dalších elektronických směrů, včetně trapu, broken beat či wonky ingrediencí, jsou tu ozvuky nu jazzu, hardcore či repasované psychedelie. Přitom vše do sebe nenuceně zapadá jako kostky z lega uprostřed dětského pokojíčku. Za vším je přísně dávkovaná producentská práce, která odkazuje až k jeho japonskému protějšku DJi Krushovi nebo producentu Howiemu B, když ještě pařil s Bjork. Tito jedinci udělali ve své době pro žánr více než kdo jiný a dá se říct, že ze standardizovaných podkladových inster dokázali stvořit něco, čemu by se v dobrém slova smyslu mohlo říkat třeba umění; kdyby tento termín nebyl poněkud zavádějící.
Co je to vlastně to umění? To, na čem se shodnou kritici, nebo jen řemeslná zručnost? Nebo je to to, co posouvá hudbu v její evoluci zas o kus dál? Případně zdařilý konglomerát všech těchto předpokladů? A není na čase začít to už nazývat nějak jinak?
DJ Shadow - The Mountain Will Fall (Mass Appeal Records, 2016)
www.djshadow.com
Filip Peloušek 25.03.2024
Jejich pojetí rocku s prvky gothic punku nedává moc prostoru pro jednoduchou zaměnitelnost.
Jiří V. Matýsek 10.03.2024
Hudba tu plyne s fantastickou lehkostí, při pozornějším poslechu ale jasně vyplývá komplexnost, s níž se musel opavský kytarista vyrovnat.
Dan Sywala 19.02.2024
Ke slunné Makarské se blíží nevyzpytatelná tma. To je výjev, který bych přál cestovatelům, kteří se spokojí s prvoplánovým strávením letní dovolené.
Jiří V. Matýsek 16.02.2024
Leaving of Liverpool nebo na Dylanovu Maggie’s Farm odkazující skladba Maggie’s Ship jsou příjemným oťukáváním nových teritorií.
Dušan Šuster 12.02.2024
Left field je defenzívna bejzbalová pozícia a hráč, ktorý ju zastáva, býva vraj najosamelejším na ihrisku.
Veronika Tichá 25.01.2024
Deska je mixem nostalgických stesků i veselí v podobě melancholických balad, bedroom popových lovesongů nebo rychlejších kytarovek.
Jaroslav Myšák 23.01.2024
Už předchozí deska projektu Metro Riders, za kterým stojí švédský hudebník Henrik Stelzer, pracovala se zvukovým prostředím, který si asociujeme s filmy osmdesátých let.
Eva Karpilovská 19.01.2024
Flat Worms na albu Witness Marks v krátkých a úderných písních skvěle pracují s doplňujícími se nástroji a efekty.
Veronika Vagačová 16.01.2024
V porovnaní s predchádzajúcimi albumami vidno posun, Babie leto v podzemí je mierne serióznejšie, vyspelejšie.
Mária Karľaková 28.12.2023
Adichie poznáme ako bojovníčku za práva žien skrz knihy Feminizmus je pro každého a Milá Ijeawele aneb Feministický manifest v patnácti doporučeních.